AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #1 Skrevet 17. mars 2022 Jeg har hatt et trøblete år med magen, og lurer på hva deres erfaring er ang cyster på eggstokkene Lest det er veldig vanlig, men igjen så føler jeg det er lite informasjon man får på nett. Prøver navigere meg frem til hva som er cyste symptomene, hva som er hormon forandringer eller om det er spiral symptomer (Mirela). Evt reaksjon etter vaksine? Satte inn spiral for 1,5 år siden og alt var fint frem til jeg tok vaksinen nå sist høst. Så slet jeg med konstant MYE mensen og smerter. Så kom det også et press på høyre side. Like før jul ble jeg akutt kjempe dårlig og dro på legevakta. Tisset blodrødt blod og hadde så vondt at jeg nesten ikke klarte å gå. Ble sendt hjem med antibiotika og beskjed om å oppsøke gynekolog. Dro til 2 av Oslo’s beste gynekologer og fikk full pakke med ultralyd, og beskjed om at alt var fint. Ble bedt om å oppsøke fastlege for videre undersøkelse av urinveier. Ble satt på P piller i 2 uker for å «reestarte» hormon systemet. Etter dette har mensen blitt helt borte. Dro til fastlegen og ble sendt på CT med kontrastvæske. Reagerte på kontrastvæsken og ble satt på prednisolon. Da forsvant ALT av symptomer. Dessverre kom symptomene tilbake da jeg stoppet ta prednisolon. CT viser at jeg har en cyste på 2 cm på høyre side, og at jeg har 2 små (vanlig) nyresteiner på venstre side. Legen sa at den pressende smerten jeg har er pga den cysten. For å utrede meg skikkelig blir jeg fortsatt henvist til urolog for at de skal sjekke blæren med kamera Nå er jeg helt sliten av disse kvinne relaterte problemene, og jeg føler jeg bare svever i toppen av informasjon og ikke kommer noen vei Cysten har nok vært der siden høst, dvs 8-9 mnd. Det er hvertfall så lenge jeg har følt et press og smerte på høyre side. Skal ikke de typisk forsvinne igjen etter 3 mnd da? Jeg skal egentlig ta min tredje dose korona vaksine ift en familie ferie jeg skal på i høst. Men nå er det så mye tull med magen, at jeg ikke vet om jeg tørr Lest at både cyster og vaksinen kan gi hormon forandring, og nå er jeg ganske lei fra før av! Og om jeg tar vaksinen og flyr av gårde, kan cysten sprekke pga flyturen? Vet ikke om jeg er dramatisk… jeg er bare så lei 😅 Har stor blodpropp historie i slekta, så ønsker jo helst å unngå ny runde på P piller også Hva var dine symptomer? Hva kan du relatere til? Noe jeg burde være klar over som jeg ikke har fått med meg? Anonymkode: bde1c...799
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #2 Skrevet 17. mars 2022 Kan det være cysten som gjorde at jeg fikk store mensen blødninger? (Hormonelt) Og da den sprakk (?) så ble mensen borte? Jeg er så forvirra ts Anonymkode: bde1c...799
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #3 Skrevet 17. mars 2022 Du må snakke med gynekolog. Ingen andre kan svare deg på alt. Jeg hadde en større cyste på eggstokk, og mindre som sprakk. Verste smerten jeg har vært med på, og jeg har opplevd en del. Ble operert pga den store, og fikk bekreftet endometriose. Har det bedre nå, men må unngå mensen altså kontinuerlig gå på p-piller (tror også spiral funker). Anonymkode: bdab3...75f 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 Jeg hadde en giga cyste (nesten 8 cm) på eggstokken og de ville fjerne ene eggstokken pga den. Operasjonsdagen var cysten 6 cm og vi bestemte oss for å avvente. Til slutt var den helt borte. Aldri kommet tilbake. Cyster er rare greier. Anonymkode: 36bcd...aca
Blåjojo Skrevet 17. mars 2022 #5 Skrevet 17. mars 2022 Har hatt cyster som var opp til 6 cm og ingen symptomer. Ble oppdaget ved en tilfeldighet pga en annen undersøkelse. Har aldri kjent press eller hatt blødninger/forstyrrelser pga det. Heller ikke opplevd trøbbel i forbindelse med flytur.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Jeg fikk vite jeg hadde en cyste på min høyre eggstokk da jeg skulle ta celleprøve i november 2021. Den var da 8 cm lang og 5 cm brei. Det forklarte smertene jeg hadde hatt som var kraftig trykk følelse, kramper (ja, som om du får krampe i leggen) og alltid tissetrengt. Har også alltid hatt uregelmessig mens, men med vanlig blødning. Etter alle smertene begynte i 2018 så hadde jeg oftere små blødninger hele tiden utenom mensen og kjempe kraftig blødning ved mens og ble så kvalmen at jeg spydde ofte når det var mensen. Flydde også en god del når jeg hadde cysten, men hadde ingen problem med det. Anonymkode: ce6ec...7f9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Vet bare at minus med spiral, er cyster på eggstokkene.. altså man kan få cyster av å bruke spiral. Anonymkode: 39273...de7
tussi680 Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Har flere cyster på eggstokkene har gynekologen sagt, er blitt undersøkt men de er for små til å fjernes. Likevel får jeg kraftig vondt på høyre side helt akutt. Det smerter så til de grader, men så sa de at om jeg blødde samtidig måtte jeg ringe lege/ legevakta. Da vil de undersøke. Har sluttet å ha mensen for godt sånn til opplysning, da jeg er opp i årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå