Gå til innhold

Skal du se Grenseløs kjærlighet?  

443 stemmer

1. 1. Skal du se Grenseløs kjærlighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når Annema sitter på TV og sier at Dundar har KRAV på å komme til Norge fordi han er gift med henne er det et klassisk eksempel på hvor priviligert hun føler seg. Ingen har krav på å komme til Norge, det er hennes jobb å tjene nok til at hun kan forsørge dem begge frem til han har lært seg språket og kommet seg i arbeid. Annema er snart pensjonist og vil aldri kunne oppnå disse summene.

• Liker 42
  • Nyttig 1
Skrevet
Nutz skrev (1 time siden):

Når Annema sitter på TV og sier at Dundar har KRAV på å komme til Norge fordi han er gift med henne er det et klassisk eksempel på hvor priviligert hun føler seg. Ingen har krav på å komme til Norge, det er hennes jobb å tjene nok til at hun kan forsørge dem begge frem til han har lært seg språket og kommet seg i arbeid. Annema er snart pensjonist og vil aldri kunne oppnå disse summene.

Nå kjenner jeg ikke kriteriene, men blir hvert enkelt tilfelle vurdert individuelt? Hvor mye må man tjene? 

Skrevet
Jolanda skrev (30 minutter siden):

Nå kjenner jeg ikke kriteriene, men blir hvert enkelt tilfelle vurdert individuelt? Hvor mye må man tjene? 

287 278 kroner i året før skatt Er kravet for familiegjenforening. Men dette har hun, og det er derfor ikke det grunnlaget de har lagt til grunn for avslaget. 

• Liker 8
Skrevet
Fotballfluen skrev (11 timer siden):

Det er jo naturlig å anta dette når det er så stor alderforskjell, kulturen han kommer fra har verdier som tilsier at det å få barn er utrolig viktig (damer på 60+ får barnebarn, ikke barn), han eier ingenting, har en lavtlønnet jobb, de snakker ikke et felles språk osv. Det er lite som tilsier at dette ikke er et proformaekteskap fra hans side, iallefall slik det ser ut på papiret.

Trenger ikke å jobbe i UDI for å gjette seg til at han vil ha billett til Norge. Enig i alt du sier.

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet
Eleaelea skrev (32 minutter siden):

Trenger ikke å jobbe i UDI for å gjette seg til at han vil ha billett til Norge. Enig i alt du sier.

Samme gjelder jo hun fra Fillipinene - det er billett til Norge og et bedre liv hun også ønsker seg, for seg og sønnen. 

• Liker 17
Skrevet
tonebelinda skrev (39 minutter siden):

Samme gjelder jo hun fra Fillipinene - det er billett til Norge og et bedre liv hun også ønsker seg, for seg og sønnen. 

Synes det er så rart at menn kan hente yngre damer hit fra Fillipinene i hytt og pine, men når det er en eldre kvinne ønsker en yngre mann så er det avslag på avslag. 
Altså jeg er enig i at det er nok mye omgåelsesektedkap fra Fillipinene også, så hvorfor er det ikke like vanskelig for de som det er for Annema og Dundar?

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
tonebelinda skrev (55 minutter siden):

Det er noen egne regler i fht filipinene. Husker jeg leste om det for ett par år siden. Samtidig (det er mitt syn på det) så ser man at filippinske kvinner tar seg av sin norske ektemann og pleier han i alderdommen og avlaster helsetjenesten i langt større grad enn unge menn fra Tyrkia gjør for sine eldre norske kroner.

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet
2 hours ago, TuriE said:

287 278 kroner i året før skatt Er kravet for familiegjenforening. Men dette har hun, og det er derfor ikke det grunnlaget de har lagt til grunn for avslaget. 

Er dette forskjellig fra land til land eller har reglene endret seg de siste ti årene?

Trodde man måtte tjene nok til å forsørge seg selv og ektefellen i x antall år før man fikk godkjent familiegjenforening?

• Liker 1
Skrevet

Annema kan søke om besøk visum ? Trist at d ble avslag men det er ikke kjørt. Ting kan snu

• Liker 2
Skrevet

I veilederen «UDI 2011-003 Vurdering av omgåelsesekteskap i søknader om familieinnvandring»  så skårer vel Dundar og AnneMa dårlig på alle punktene som skal vurderes om det er omgåelsesekteskap. Her er det fokus på hvordan de møttes, felles språk og aldersforskjell. I tillegg er det stort fokus på om forholdet er i henhold til lokale tradisjoner. Det står blant annet: 

«Om en ung tyrkisk mann fra dette området inngår ekteskap med en eldre norsk kvinne, som i noen tilfelle også er skilt, strider dette mot den foretrukne normen i søkerens hjemland. Når ekteskapsinngåelsen heller ikke blir feiret i særlig utstrekning, det ikke utveksles gaver og ekteskapet ikke er kjent for søkerens miljø, fremstår ekteskapet som klart atypisk i Tyrkia.»

Dette er jo nesten som om det er skrevet som eksempel fra Dundar og AnneMa sitt bryllup. Om de virkelig skal bevise at dette er et kjærlighetsekteskap så er vel første bud å få et felles språk. 

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet

UDI beskytter AnneMa uten at hun skjønner det selv. Beklager, men sånn er det. Det er åpenbart for alle untatt henne selv😩

• Liker 40
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Loke37 skrev (19 timer siden):

AnneMa har vel heller ikke møtt familien hans enda, det taler heller ikke til deres fordel. Ingen familie eller venner var til stede i bryllupet. Det er kun unge kurdiske menn fra øst som gifter seg med eldre europeiske damer. Norge har hatt flere runder hvor de har avslørt proformaekteskap i tilsvarende saker. Derfor er det nå strengt og vanskelig å få familiegjenforening. 

Etter det jeg har sett og hørt så har hun ikke møtt familien hans. Forlovelse og bryllup er svært viktig for tyrkiske familier, begge deler feires med alt av familie, slekt, venner og naboer. Så at de har giftet seg uten at hun er tatt i mot og godtatt av familien forteller meg at han ser på henne som en billett til et bedre liv for seg og familien som han da kan sende penger hjem til. Det er ikke bare unge kurdiske menn som gifter seg med eldre damer, dette er svært utbredt på turiststedene. Jeg har møtt flere som bruker disse eldre damene for visum og penger. Hadde Dundar elsket AnneMa, ville han stolt tatt henne med hjem til familien sin. Så at de har fått avslag er jeg 100% enig i 🙂

• Liker 32
  • Nyttig 3
Skrevet
Nutz skrev (3 timer siden):

Er dette forskjellig fra land til land eller har reglene endret seg de siste ti årene?

Trodde man måtte tjene nok til å forsørge seg selv og ektefellen i x antall år før man fikk godkjent familiegjenforening?

det gjelder for ektefelle og registrete partnerskap. Men: 
«Beløpet justeres i mai måned hvert år, men dette beløpet er gjeldende dersom du skal søke nå. Du må ha denne inntekten det første året familiemedlemmet ditt får tillatelse i Norge. I tillegg må du ha hatt minst like høy inntekt i fjor og i tiden frem til vi fatter et vedtak. Du kan heller ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp de siste 12 månedene.» 

Det stilles også krav til partner som kommer inn om skolegang osv

• Liker 2
Skrevet
tonebelinda skrev (6 timer siden):

Hun er ung nok til å få barn, og de snakker et felles språk som gjør at de kan bli ordentlig kjent med hverandre. Det er stor forskjell. Det betyr ikke at det ikke er gjensidig utnyttelse, men det ansees ikke som proforma på samme måte. Tore har dessuten møtt hele familien hennes, lokalsamfunnet hun bor i, sønnen hennes osb. Filippinske kvinner blir som oftest med sine menn, de skiller seg vanligvis ikke når de får oppholdstillatelse pga religiøse verdier. 

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet
esmeralda1 skrev (3 timer siden):

Etter det jeg har sett og hørt så har hun ikke møtt familien hans. Forlovelse og bryllup er svært viktig for tyrkiske familier, begge deler feires med alt av familie, slekt, venner og naboer. Så at de har giftet seg uten at hun er tatt i mot og godtatt av familien forteller meg at han ser på henne som en billett til et bedre liv for seg og familien som han da kan sende penger hjem til. Det er ikke bare unge kurdiske menn som gifter seg med eldre damer, dette er svært utbredt på turiststedene. Jeg har møtt flere som bruker disse eldre damene for visum og penger. Hadde Dundar elsket AnneMa, ville han stolt tatt henne med hjem til familien sin. Så at de har fått avslag er jeg 100% enig i 🙂

Det er mye kurdiske menn som jobber på turiststedene, men enig i at de plukker opp damene der. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Fotballfluen said:

Hun er ung nok til å få barn, og de snakker et felles språk som gjør at de kan bli ordentlig kjent med hverandre. Det er stor forskjell. Det betyr ikke at det ikke er gjensidig utnyttelse, men det ansees ikke som proforma på samme måte. Tore har dessuten møtt hele familien hennes, lokalsamfunnet hun bor i, sønnen hennes osb. Filippinske kvinner blir som oftest med sine menn, de skiller seg vanligvis ikke når de får oppholdstillatelse pga religiøse verdier. 

I veilederen til udi står også Filippinene nevnt som et av landene der det er tradisjon å gifte seg med en eldre mann for å få et bedre liv. Som jeg forsto gjelder dette også innad i landet. Det teller nok ikke negativt for udi at skilsmissestatistikken er lav blant disse heller. 

• Liker 6
Skrevet
Amaryllish skrev (På 12.5.2022 den 19.14):

Like i said.. syns det var veldig merkelig at hun var så bastant på at han hadde krav på å komme hit 🤷🏼‍♀️

AnneMa gjør som AnneMa vil men det er  ikke noe hun kan gjøre med lover og regler.  Han har ikke noe som helst krav på det. Har hun ikke satt seg inn i hvordan dette fungerer??

• Liker 18
Skrevet (endret)
Nutz skrev (På 13.5.2022 den 9.26):

Mest morsomt er at hun mener UDI blir sure på henne 😂 Akkurat som ett sånt stort system kjenner søkerene personlig. 

Endret av Loke37
  • Liker 21
Skrevet (endret)

Høres ut i tråden her som Dundar er kurder fra øst i Tyrkia. Hvor har det blitt sagt? Etter hva jeg kan se bor store deler av familien hans nærme vest-kysten. Her har han også jobbet på restaurant. 
Ser også ut til at flere i familien har det som ser ut til å være relativt gode jobber, tror det er en del bilrelatert, antagelig bilforretning/utleie. Finner det rart at det skal være behov for spleis fra Norge for tannbehandling for broren hans når de ser såpass bemidlet ut.
Men- jeg håper AnneMa er helt inkludert i hans sosiale medier, det går det ikke an å se for han har jo lukket profil. Er hun inkludert der- så er det bra. Er hun ikke, så er det ikke mer å tenke på- rødt flagg så digert det går an. 

Endret av Zenhouse
  • Liker 5
Skrevet
Zenhouse skrev (36 minutter siden):

Høres ut i tråden her som Dundar er kurder fra øst i Tyrkia. Hvor har det blitt sagt? Etter hva jeg kan se bor store deler av familien hans nærme vest-kysten. Her har han også jobbet på restaurant. 
Ser også ut til at flere i familien har det som ser ut til å være relativt gode jobber, tror det er en del bilrelatert, antagelig bilforretning/utleie. Finner det rart at det skal være behov for spleis fra Norge for tannbehandling for broren hans når de ser såpass bemidlet ut.
Men- jeg håper AnneMa er helt inkludert i hans sosiale medier, det går det ikke an å se for han har jo lukket profil. Er hun inkludert der- så er det bra. Er hun ikke, så er det ikke mer å tenke på- rødt flagg så digert det går an. 

Hun snakker mye om hvor viktig åpenhet og tillit er for henne på podden med Iselin, så man skulle tro at hun er klar over profilen hvor han står som singel🤷🏻‍♀️ Dette er vel et stort rødt flagg for de som skal behandle søknaden og se etter tegn på proforma. At han har lukket profil, uten bilder av henne og uten sivilstatus tar seg ikke bra ut.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...