Gå til innhold

Grenseløst forelsket.

Knitalong

Skal du se Grenseløs kjærlighet?  

440 stemmer

1. 1. Skal du se Grenseløs kjærlighet?

Anbefalte innlegg

Jeg er fascinert og forundret over baby planene til Silje og Delilah. Hvis Silje skal bære frem barnet med sin kropp, med Delilahs egg, og en sperm donor, hvordan ser dette ut rent juridisk sett? Silje, som er den eneste som faktisk bærer frem barnet, på den tradisjonelle måten, har ingen genetisk tilknytning til barnet hun har i magen, ikke felles DNA. Barnet vil jo også ha en annen etnisitet en det Silje har. Dette på tross av at hun skal føde barnet. 

I tilfelle et brudd, hvem vil ha rett på barnet da? Spermdonoren er jo i slekt med barnet via spermdonasjon, Delilah også som har donert egg. Silje som har båret frem barnet har egentlig ingen juridisk "rett" på barnet selv om hun har båret det frem i 9 måneder på den tradisjonelle måten. Spermdonoren signerer vel fra seg retten til barnet, og Silje adopterer det vel i samme prosess, men likevel, det er ganske uvanlig når man tenker over det, å måtte juridisk adoptere et barn man selv føder. 

Endret av Castor Troy
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvitstrietapet skrev (3 timer siden):

Kan ta feil, men dundar virket litt flau/visste ikke helt hvor han skulle gjøre av seg når de viste ham på videochat. HVA driver den damen med nå, skjønte han noe av det? Skulle hun bokse mot sjefen av UD? 

Tenk dersom Dundar har uærlige hensikter, så scammer de jo hverandre, all den tiden han venter og holder ut, så blir det bare leven og spetakkel og ingenting mer. 

Jeg synes Dundar virker konstant utilpass 😅

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor Troy skrev (7 minutter siden):

Jeg er fascinert og forundret over baby planene til Silje og Delilah. Hvis Silje skal bære frem barnet med sin kropp, med Delilahs egg, og en sperm donor, hvordan ser dette ut rent juridisk sett? Silje, som er den eneste som faktisk bærer frem barnet, på den tradisjonelle måten, har ingen genetisk tilknytning til barnet hun har i magen, ikke felles DNA. Barnet vil jo også ha en annen etnisitet en det Silje har. Dette på tross av at hun skal føde barnet. 

I tilfelle et brudd, hvem vil ha rett på barnet da? Spermdonoren er jo i slekt med barnet via spermdonasjon, Delilah også som har donert egg. Silje som har båret frem barnet har egentlig ingen juridisk "rett" på barnet selv om hun har båret det frem i 9 måneder på den tradisjonelle måten. Spermdonoren signerer vel fra seg retten til barnet, og Silje adopterer det vel i samme prosess, men likevel, det er ganske uvanlig når man tenker over det, å måtte juridisk adoptere et barn man selv føder. 

Høres ut som en skikkelig floke. Silje blir jo surrogatmor under svangerskapet. I USA er vel surrogati lov, så de har vel et opplegg for hvordan dette pleier å løses juridisk. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en skikkelig floke. Silje blir jo surrogatmor under svangerskapet. I USA er vel surrogati lov, så de har vel et opplegg for hvordan dette pleier å løses juridisk. 

Mens i Norge regnes hun som barnets mor om hun føder barnet. Og hun burde føde det her om de ikke er forsikret til tennene der borte. Spørs om de har tenkt gjennom alt dette eller kanskje bare ikke bryr seg om detaljene. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitstrietapet skrev (Akkurat nå):

Mens i Norge regnes hun som barnets mor om hun føder barnet. Og hun burde føde det her om de ikke er forsikret til tennene der borte. Spørs om de har tenkt gjennom alt dette eller kanskje bare ikke bryr seg om detaljene. 

DeLilah virker ganske ambivalent, hun liker jo ikke engang barn. Er vel bare et luftslott. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concert skrev (21 timer siden):

Norge har jo ingen sosial kultur. Her er det materialisme og penger som teller, hva du har av dette.

Mens i andre land skjer livet ute, snakke med hvem som helst. Som du skriver, livet er ute! Spiser ute på kveldstid, deler måltider. Hjelper hverandre, fordi man må. Er avhengige av hverandre.

Det verste samfunnet er jo egentlig der alle er selvstendige, kan kjøpe alt som trengs. Det driver mennesket fra hverandre. Å være rik på penger og materialisme er nok ikke lykken i livet tror jeg. Har selv oppholdt meg i lengre perioder i land vi kaller som fattige, men der har de samholdet og hjelper hverandre. Maten er gleden, livsgleden er mye større dessverre.

Mye sant her. Synes likevel det er rart at velstående land som Italia og Spania (til dels Frankrike) har klart å holde på dette med å være ute, deler måltider etc.

Hvorfor gjør vi ikke det lenger i Norge, noen teorier?

Husker noen i slekta sa at ikke lenger tilbake enn slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet så var Norge mer slik.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boetica skrev (Akkurat nå):

DeLilah virker ganske ambivalent, hun liker jo ikke engang barn. Er vel bare et luftslott. 

Fælt å si det, men jeg håper nesten at de ikke kommer så langt. Jeg føler ikke at delila egentlig skjønner hva hun er med på, at hun ikke holder følge med avgjørelsene sine på en måte, og i blant våkner opp og "hell no". Og så snubler det videre fremover. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitstrietapet skrev (1 minutt siden):

Fælt å si det, men jeg håper nesten at de ikke kommer så langt. Jeg føler ikke at delila egentlig skjønner hva hun er med på, at hun ikke holder følge med avgjørelsene sine på en måte, og i blant våkner opp og "hell no". Og så snubler det videre fremover. 

Ja, får liksom ikke «grepet på henne», hun sier en ting men minespillet og oppførselen sier noe annet. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Delilah oppførte seg annerledes en vi har sett henne hittil i den siste episoden. Hun virket mye mer glad og kjærlig da hun og Silje besøkte foreldrene hennes. Virket mer som et lykkelig forhold en det vi har sett så langt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor Troy skrev (3 timer siden):

I Norge er den som føder, automatisk den biologiske moren, og har da alle rettigheter. Uavhengig av DNA. Så Silje blir i følge norsk liv biologisk, men ikke genetisk mor, hvis hun føder i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HerKommerMummi skrev (4 minutter siden):

I Norge er den som føder, automatisk den biologiske moren, og har da alle rettigheter. Uavhengig av DNA. Så Silje blir i følge norsk liv biologisk, men ikke genetisk mor, hvis hun føder i Norge. 

Tok det som en selvfølge at barnet skulle fødes i USA, så hen automatisk blir amerikansk statsborger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuriE skrev (På 13.5.2022 den 11.21):

287 278 kroner i året før skatt Er kravet for familiegjenforening. Men dette har hun, og det er derfor ikke det grunnlaget de har lagt til grunn for avslaget. 

Og med en slik sum er ikke det nok til å forsørge annet en seg selv og knapt det i Norge. Helt latterlig lav sum som gjør at slike gjenforeninger egentlig legges opp til skal forsørges av NAV.

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor Troy skrev (4 timer siden):

Dette er relativt vanlig blandt lesbiske par.

Om jeg ikke har misforstått, så har Camilla Lorentzen og Julie gjort det på samme måte.

Det juridiske sånn sett er det vel klare føringer for.

Stefar til Delilah sin reaksjon på planene bekrefter vel bare det de fleste av oss tenker når vi ser dem sammen, hun er langt fra klar for å få barn.

Har tidligere heiet på AnneMa og Dundar men nå er det blitt puteflaut å se på og jeg måtte, som noen andre lenger opp, spole forbi.

Siri og Emason er herlige sammen og tviler ikke på noen sine intensjoner men jeg tror det blir vanskelig for han å tilpasse seg vårt kalde samfunn.

Benjamin har sett bedre ut i de nyeste episodene men jeg tror det blir svært vanskelig for henne å skulle bosette seg på ett sted som Moi.

Hun har altfor mye å komme med.

Veldig trist med Benjamins far men det beste han kunne ha gjort var å flytte til en storby.

Så er jeg også litt usikker på om han hadde taklet at hun fikk ett nettverk her og evt hadde begynt med musikk.

Med det sagt, så tror jeg han er en snill person som har traumer han må bearbeide.

Richel er helt herlig og tviler ikke på hennes intensjoner.

Endret av moroklompen
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

moroklompen skrev (4 minutter siden):

Dette er relativt vanlig blandt lesbiske par.

Om jeg ikke har misforstått, så har Camilla Lorentzen og Julie gjort det på samme måte.

Det juridiske sånn sett er det vel klare føringer for.

Stefar til Delilah sin reaksjon på planene bekrefter vel bare det de fleste av oss tenker når vi ser dem sammen, hun er langt fra klar for å få barn.

Har tidligere heiet på AnneMa og Dundar men nå er det blitt puteflaut å se på og jeg måtte, som noen andre lenger opp, spole forbi.

Siri og Emason er herlige sammen og tviler ikke på noen sine intensjoner men jeg tror det blir vanskelig for han å tilpasse seg vårt kalde samfunn.

Benjamin har sett bedre ut i de nyeste episodene men jeg tror det blir svært vanskelig for henne å skulle bosette seg på ett sted som Moi.

Hun har altfor mye å komme med.

Veldig trist med Benjamins far men det beste han kunne ha gjort var å flytte til en storby.

Så er jeg også litt usikker på om han hadde taklet at hun fikk ett nettverk her og evt hadde begynt med musikk.

Med det sagt, så tror jeg han er en snill person som har traumer han må bearbeide.

Richel er helt herlig og tviler ikke på hennes intensjoner.

Det at Silje kan føde et barn med en annen etnisitet enn seg selv, gjør dette litt mer spesielt synes jeg. Med tanke på at de har et forhold som kan ryke, og at Silje kan ende med å dra tilbake til Norge flere tusen kilometer unna Delilah, hva vil skje med barnet da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor Troy skrev (Akkurat nå):

Det at Silje kan føde et barn med en annen etnisitet enn seg selv, gjør dette litt mer spesielt synes jeg. Med tanke på at de har et forhold som kan ryke, og at Silje kan ende med å dra tilbake til Norge flere tusen kilometer unna Delilah, hva vil skje med barnet da?

Nå vet ikke jeg hva de har tenkt ifht donor og fødeland men med andre jeg kjenner som er av forskjellig etnisitet så har de valgt spermdonor av samme etnisitet som kvinnen som ikke har gitt egget.

Hadde vært veldig usikker på dette om jeg var Silje og først flyttet og sett hvordan det går med sønnen i bilde og en vanlig hverdag.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til UDI er at salg av noe fritidsklær ikke kan finansiere et voksent menneske sitt opphold i Norge over 80 år !  Helt greit at man kunne tatt inn slike "koner" eller menn til Norge, og om det ikke gikk så kunne man returnert de til hjemlandet. Men da ville Erdogan garantert sagt nei. Er de først kommet til Norge så blir de her for all fremtid. Så helt greit at UDI er ekstremt strenge på dette. Og da mener jeg ekstremt strenge. Ellers vil dette løpe ut av all kontroll. Og nei oljefondet klarer ikke en slik enorm byrde over tid med 100.000 vis av mennesker over tid.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mest sjokkerende denne gangen er forholdet mellom Silje og DaLihla  

D er et BARN. Hun er kanskje 22, men en særdeles umoden 22-åring. Silje er 12 år eldre og mor, hun virker voksen og tar seg av D som en tenåringsdatter. Får bare dårlige vibber av det forholdet, begriper ikke hva Silje ser i en jentunge. Og sa de ikke i en episode at de allerede hadde holdt på i flere år!? 🤢

• Liker 33
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luna1 skrev (36 minutter siden):

Det mest sjokkerende denne gangen er forholdet mellom Silje og DaLihla  

D er et BARN. Hun er kanskje 22, men en særdeles umoden 22-åring. Silje er 12 år eldre og mor, hun virker voksen og tar seg av D som en tenåringsdatter. Får bare dårlige vibber av det forholdet, begriper ikke hva Silje ser i en jentunge. Og sa de ikke i en episode at de allerede hadde holdt på i flere år!? 🤢

Enig!  Jeg sitter noen ganger med inntrykket av at Silje er mamma'n til DeLilah. Som jeg skrev tidligere her, så tror jeg Silje kjente på aldersforskjellen, samt modningsforskjellen, da hun akkurat hadde kommet til Chicago etter mange timers reise, og hadde vel aller mest lyst til å bare slække den hjemme sammen med DeLilah, men neida, DeLilah måtte absoutt i den bursdagen til venninna si. 🤔🙄  Jeg følte ikke at det var noe forståelse eller respekt for at Silje var trøtt og sliten etter reisen. Hadde jeg vært Silje da, så hadde jeg vel egentlig sagt det rett ut; at jeg egt bare ville slappe av med kjæresten i kveld, og at man heller kunne finne på noe sosialt enten dagen etter eller på et senere tidspunkt! Jeg mener, det var vel en god stund siden de hadde sett hverandre også? Da er det vel ikke så rart at man prioriterer hverandre?  Hvis DeLilah fremdeles hadde stått på sitt, ja, da hadde hun fått reise ut uten meg! 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flowery skrev (35 minutter siden):

Siri er like morsom og artig som å se maling tørke 😴😴

Gud bedre for en kjedelig person. 

Lav freakshow faktor her, typen hennes er også veldig normal dessverre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...