AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Hei. Tok en blodprøve hos legen. Viste s-ferritin på 9. Altså jernmangel. Normale prøvesvar ellers, altså ikke anemi. Fikk beskjed om å spise mer jernrik mat og evt. ta jerntabletter. Har dere som ikke har blodmangel, men bare jernmangel fått time til oppfølging? Måtte spørre om dette selv. Er det vanlig å ha symptomer ved bare tomme jernlagre? Anonymkode: 214c3...4f6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Jeg får symptomer (økt puls, lettere tungpusten, yter dårligere på trening). Blir veldig raskt bedre med jerntabletter. (I løpet av en uke). Jeg vet at det er menstruasjonsblødninger kombinert med kosthold som er årsaken. Eneste grunn til å følge opp tenker jeg er om årsaken må utredes. Anonymkode: db4d1...f00
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Hadde ferritin på 3 uten at jeg hadde symptomer. Fikk time for å følge opp årsaken, som var store menstruasjonsblødninger. Anonymkode: 53796...251
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 Ferritin på 9 betyr nesten tomme jernlagre selv om man enda ikke har fått anemi. Jernmangel skal alltid utredes hvis man ikke vet årsak. Jernrik mat vil ikke dekke inn dette tapet og man må ta tilskudd med høydose jern (f.eks ferromax eller niferex) Anonymkode: dce61...173
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 Takk for svar. Grunnen til at jeg bestille legetime var at jeg har vært slapp og sliten over en lengre periode. Lurer derfor på om det er vanlig å ha symptomer før det går så langt at det blir blodmangel. Synes det er kjedelig å føle meg til bry eller hypokonder 😅 Anonymkode: 214c3...4f6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #6 Skrevet 16. mars 2022 Har jernnivå på mellom 4 og 7, så ferro retard daglig, men det vil ikke opp. Jeg er konstant sliten, men blitt vandt til det nå.. Anonymkode: 0aa14...db7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #7 Skrevet 16. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har jernnivå på mellom 4 og 7, så ferro retard daglig, men det vil ikke opp. Jeg er konstant sliten, men blitt vandt til det nå.. Anonymkode: 0aa14...db7 Hvorfor får du ikke en bolus infusjon? Anonymkode: 8ef94...891
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå