Gjessst Skrevet 16. mars 2022 #1 Del Skrevet 16. mars 2022 Hvordan ser ditt kriselager ut? jeg har kun kjøpt inn det som står på den lista vi fikk i posten for et par år siden. Altså vann og tørrvarer til 3 døgn, førstehjelpspakke, primus osv osv. Dette gjorde jeg for lenge siden, men blir litt stressa av å lese om beredskap alle steder om dagen, og at folk hamstrer.. Burde jeg ha mer på lager? Har dere kjøpt inn noe ekstra, utover det vi blir anbefalt å ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 16. mars 2022 #2 Del Skrevet 16. mars 2022 Ikke tenk så mye på hva andre gjør, det viktigste er å klare seg de første dagene, og at du har av de tingene du faktisk bruker i det daglige. Du trenger neppe en gigantisk sekk med dopapir og ti kilo ris, bare for å ta noen eksempler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 16. mars 2022 #3 Del Skrevet 16. mars 2022 Gjessst skrev (2 timer siden): Hvordan ser ditt kriselager ut? jeg har kun kjøpt inn det som står på den lista vi fikk i posten for et par år siden. Altså vann og tørrvarer til 3 døgn, førstehjelpspakke, primus osv osv. Dette gjorde jeg for lenge siden, men blir litt stressa av å lese om beredskap alle steder om dagen, og at folk hamstrer.. Burde jeg ha mer på lager? Har dere kjøpt inn noe ekstra, utover det vi blir anbefalt å ha? Jeg har det vi er anbefalt i den berømte listen og litt ekstra med mat og vann. Jeg tipper vi har mat og vann for nesten en uke og så håper jeg det ikke kommer så langt at vi må bruke det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 16. mars 2022 #4 Del Skrevet 16. mars 2022 Vi har mat for ca en uke, samme tid jeg klarer å holde frysen kald. Etter det har jeg karbohydrater for ca en mnd. Dette er fordelt på det jeg trenger til å steke brød, pasta og ris. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 16. mars 2022 #5 Del Skrevet 16. mars 2022 Har en del gass, primus, en del selvtørket mat, powerbanks etc. Mye av dette bruker jeg når jeg er på teltturer også I tillegg har jeg noen pakker med dopapir, tørrmat, pålegg med lang varighet, boksemat, en god del syltet mat og drikke, førstehjelpsutstyr, ved, fyrstikker (også noen pakker som tåler vann), stearinlys, noen dunker med vann osv Husker ikke alt jeg har stående i spiskammerset, boden og garasjen, men det er en god del. Er ingen prepper eller redd for krig, men syns livet blir enklere med et lite lager. I tillegg har vi opplevd strømbrudd som har vart opp mot nesten en uke og da er det veldig greit å ha et alternativ til hvordan vi lager mat eller varmer huset 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 16. mars 2022 #6 Del Skrevet 16. mars 2022 Jeg har kjøpt noe vann, men må få tak i noe mer. Har ellers kjøpt masse pastamel og pastasauser fra Mutti. Kommer til å kjøpe litt hermetikk og slikt og. Skal til Sverige på søndag så ser hva jeg finner der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 16. mars 2022 #7 Del Skrevet 16. mars 2022 Næh. Har noe pant liggende, så hvis vi får beskjed om å gå i dekning så tapper jeg fra springen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 16. mars 2022 #8 Del Skrevet 16. mars 2022 6 minutter siden, got2go said: Næh. Har noe pant liggende, så hvis vi får beskjed om å gå i dekning så tapper jeg fra springen. Vitsen med å ha vann klart er at da har man noe hvis ikke man kan tappe fra springen. Det er mange ting som kan gjøre at det ikke blir mulig, f.eks. ødelagt vannforsyning eller at det har vært en atomulykke eller andre ting som gjør at vannet fra springen ikke kan drikkes. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cottontail Skrevet 16. mars 2022 #9 Del Skrevet 16. mars 2022 got2go skrev (6 minutter siden): Næh. Har noe pant liggende, så hvis vi får beskjed om å gå i dekning så tapper jeg fra springen. Grunnen til at man skal ha et lite lager med vann, er jo hvis det en dag ikke er vann i springen, eller at det vannet har blitt forurenset, enten pga en ulykke eller sabotasje. Det er ikke all forurensing som kan kokes bort, feks kjemikalier. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 16. mars 2022 #10 Del Skrevet 16. mars 2022 Fakta? skrev (7 minutter siden): Vitsen med å ha vann klart er at da har man noe hvis ikke man kan tappe fra springen. Det er mange ting som kan gjøre at det ikke blir mulig, f.eks. ødelagt vannforsyning eller at det har vært en atomulykke eller andre ting som gjør at vannet fra springen ikke kan drikkes. Tror du ting kommer til å skje på sekunder? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 16. mars 2022 #11 Del Skrevet 16. mars 2022 Cottontail skrev (8 minutter siden): Grunnen til at man skal ha et lite lager med vann, er jo hvis det en dag ikke er vann i springen, eller at det vannet har blitt forurenset, enten pga en ulykke eller sabotasje. Det er ikke all forurensing som kan kokes bort, feks kjemikalier. Se forrige svaret mitt. Tror du virkelig ikke at vi har noen sekunder til overs før alt går til helvette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cottontail Skrevet 16. mars 2022 #12 Del Skrevet 16. mars 2022 Hvis det lekker farlige kjemikalier ut i Maridalsvannet (en tankbil som velter, feks), så må de stenge vannet til hele Oslo ganske fort. Så sjansen for at man våkner er morgen etter en slik hendelse, og får beskjed om at man ikke har drikkevann i springen, er jo der. Hvis mange /de fleste har noen liter vann stående, så vil en slik situasjon (som ikke er _så_ ekstrem) håndteres mye enklere, enn om absolutt alle var avhengig av tankbil med vann fra nabokommunene allerede første formiddag. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 16. mars 2022 #13 Del Skrevet 16. mars 2022 2 minutter siden, got2go said: Tror du ting kommer til å skje på sekunder? Hvis vannet forsvinner så oppdager man det fordi det ikke kommer noe lenger. Mange ting kan skje som man ikke kan vite om før det er for seint. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 16. mars 2022 #14 Del Skrevet 16. mars 2022 Fakta? skrev (10 minutter siden): Hvis vannet forsvinner så oppdager man det fordi det ikke kommer noe lenger. Mange ting kan skje som man ikke kan vite om før det er for seint. Hallo. Snakk om krisemaksimering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 16. mars 2022 #15 Del Skrevet 16. mars 2022 6 minutter siden, got2go said: Hallo. Snakk om krisemaksimering. Hvorfor tror du det kalles kriselager? Det skjer ikke ofte, men når man tar hensyn til at forventet levealder er over 80 år så vil de fleste generasjoner oppleve en eller annen alvorlig krise i løpet av livet. Akkurat hva krisen blir, når den kommer og hva man trenger er umulig å vite. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 16. mars 2022 #16 Del Skrevet 16. mars 2022 Fakta? skrev (4 minutter siden): Hvorfor tror du det kalles kriselager? Det skjer ikke ofte, men når man tar hensyn til at forventet levealder er over 80 år så vil de fleste generasjoner oppleve en eller annen alvorlig krise i løpet av livet. Akkurat hva krisen blir, når den kommer og hva man trenger er umulig å vite. Ja, mulig det. Men da tar det gjerne såpass tid at en rekker å springe på dass først! Vi er i en moderne alder nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 16. mars 2022 #17 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Vann: Har stående en 9 liter med vann, som egentlig er for lite. men til gjengjeld har vi et akvarium på 80 liter som er tomt for fisk, men fullt med vann for å ikke ødelegge silikonen. Så i nødstilfelle har vi vann for mange mange dager. Mat: Vi har mye nøtter, honning, 9 hermetikkbokser (av noe av det vi hender vi spiser innimellom uansett), vi har knekkebrød og havregryn liggende, + leverpostei. Det er egentlig noe vi til vanlig spiser. Så har vi spart noen sjokoladeplater, dog er ganske sikker de forsvinner slik annen sjokolade gjør i huset. Vi har bare dette på kjøkkenet og det blir bare spist etter tiden går, men vi liker uansett å ha litt mat liggende. Medisinboks: Sårsalve, bandasje, desinfeksjon og akutt-hjelp til brannsår. Lagt til jodix etter tullet med kamp rundt kjernekraftverket, strømbruddene - stoler ikke lengre på at sikkerheten til europa blir bevart. Lyslykter har vi, og som de fleste andre har en varme ullundertøy liggende. Vi har fyrstikker. Mangler: Radio på batteri og noe å varme mat på. Endret 16. mars 2022 av Stressedoutgurl glemte å nevne jodid, lagt til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 16. mars 2022 #18 Del Skrevet 16. mars 2022 got2go skrev (2 timer siden): Tror du ting kommer til å skje på sekunder? Eh ja. Vannet vil være det første som forsvinner, sammen med strøm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 16. mars 2022 #19 Del Skrevet 16. mars 2022 Vi har vann, 9 liter per pers + litt ekstra. I tillegg har vi farris og juice. Knekkebrød, pålegg som holder seg, boksemat, snacks, nøtter, førstehjelpsutstyr, våtservietter, bleier, dopapir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zebrina Skrevet 16. mars 2022 #20 Del Skrevet 16. mars 2022 Har alltid diverse boksemat i skapet på kjøkkenet, bønner, kikerter, linser osv, og helt vilt mye pasta av en eller annen merkelig grunn. Nå som vi driver å flytter fant jeg ut at jeg har 6 pakker med mel også. Vann har jeg ikke på lager, men bor nærme svenskegrensa så har jo brett på brett på brett med redbull og Fanta og øl 😅 Det får bli ølkokte linser på primusen om noe skulle skje. Nei fra spøk til alvor, vann burde jeg ha. Må man kjøpe vann eller kan man tappe fra springen i flasker å sette i kjøleskapet i boden? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå