Gå til innhold

Savnet katt - hva nå?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min har vært borte i snart to døgn, dokasse og mat/vannskål er plassert på terrassen og jeg har gått og leta i de 3 nærmeste nabogatene, i tillegg til min egen gate. Er det noe mer jeg kan gjøre bortsett fra å vente? 

Anonymkode: 2a3ee...c13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skrive på lokal facebook side 

henge opp lapper på matbutikk etc 

Ringe på hos alle naboer og spørre, og be dem være så snille å holde utkikk (gi dem nr ditt så de evt kan kontakte deg) 

let lenger unna, katter kan gå langt. Let gjerne når det er mørkt med lommelykt, da kan du se lysende øyne 

Anonymkode: c1d4f...7f8

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med naboer, få dem til å sjekke boder og garasjer, og andre steder en katt kan ha lurt seg inn. Be dem sjekke plasser en katt kan sette seg fast.

Legg ut savnetmelding på Facebook.

Så mye mer enn det kan dere ikke gjøre.

Akkurat nå er vi på leting etter en savnet nabokatt.  Vi sjekker eget område, lytter etter mjauing og klaging noe vi er ute, og har ellers øynene åpne.

Håper du finner jakten din igjen.  🙂

Anonymkode: 6ab34...46a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med naboer, få dem til å sjekke boder og garasjer, og andre steder en katt kan ha lurt seg inn. Be dem sjekke plasser en katt kan sette seg fast.

Legg ut savnetmelding på Facebook.

Så mye mer enn det kan dere ikke gjøre.

Akkurat nå er vi på leting etter en savnet nabokatt.  Vi sjekker eget område, lytter etter mjauing og klaging noe vi er ute, og har ellers øynene åpne.

Håper du finner jakten din igjen.  🙂

*Håper du finner katten din igjen 

Skrevet

Let i et mye større område, pus kan være veldig redd/skadet og gjemme seg, så det kan være lurt å lete om kvelden når det er stille, ta med favorittmaten og rist/lag matlyd og rop på den. Snakk med folk og hør om de kan sjekke boder og div, alle steder en katt kan smette inn. Kontakt veterinær i området og gi info om at pus er savnet i tilfelle de får inn katten eller opplysninger. Heng opp savnet-postere.

Håper h*n kommer hjem så snart som mulig ❤

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk alle garasjer, boder og andre steder en katt kan ha blitt innestengt. Det er viktig å sjekke selv, for katten kan være redd og ha «fryst» eller gått i forsvarsmodus slik at den ikke tør å gi seg til kjenne for andre enn eieren. Gå ut sent om kvelden og rop, bruk goooood tid, lys opp i trær, under terrasser og inni hulrom, rist med godbiter. 
Lag savnet-annonse på Dyrebar.no, legg ut etterlysning på diverse Facebook-grupper, heng opp savnet-plakater i nabolaget og legg lapper i postkasser. Snakk med folk og spør gjerne barn i nabolaget, de legger merke til mye og har god hukommelse. Katter kan også hoppe inn i biler og komme langt av sted, så utvid søket hvis dere ikke finner henne. Det går også an å legge ut spor som katten kan følge hjem igjen. 

Er katten chippet? I så fall vil du som eier få beskjed hvis katten blir funnet et sted og levert inn til dyrebeskyttelsen eller veterinær.

Håper du finner katten din! ❤️

Anonymkode: edc00...a6a

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det du har fått tips om, så ta med lommelykt og lys opp i trær og under alt som en katt kan gjemme seg. Lytt ved garasjevegger, boder og lignende. Du vil se øynene i lyset om den sitter opp i et tre og er redd.
Du bør utvide området om du ikke lykkes i din gate og de nærmeste. 

Anonymkode: d7d71...9cb

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er katten? Hunn eller han? Kastrert? 

Ville ikke ha satt dokasse ut, ja det kan være katten din lukter den og kommer seg hjem men det er like stor sjanse for at nabokatter/rovdyr lukter det og kommer for å markere over lukten som gjør at katten kan bli skremt vekk fra å komme hjem igjen. 

Anonymkode: 43ac0...b68

AnonymBruker
Skrevet

Har katten kommet hjem igjen? Hvor gammel er katten? Her jeg bor har det vært mye pent vær og varmere. Vårlig. Min katt har en tendens til å bli litt lenger borte på denne tiden av året. Kanskje din katt også bare har tatt seg en litt ekstra lang tur? 

Anonymkode: 3c6c2...9c6

AnonymBruker
Skrevet

Han er hjemme igjen nå, fant han innesperra i en garasje i nabogata.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra dere ble gjennforent

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åå så bra. Vil anbefale deg å kjøpe gps halsbånd, så slipper du sånne skremsler igjen ☺️ Vi har det, og har reddet katten vår fra å være stuck i en garasje hos en hytteeier oppi her som ikke skulle tilbake på en stund 😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Åhh så bra at du fikk sjekket og fant ham! ❤

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Katten min har vært borte i snart to døgn, dokasse og mat/vannskål er plassert på terrassen og jeg har gått og leta i de 3 nærmeste nabogatene, i tillegg til min egen gate. Er det noe mer jeg kan gjøre bortsett fra å vente? 

Hatt katter som har vært borte i uker, er løpetid sesong nå også.

Anonymkode: 520a0...0f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åå så bra. Vil anbefale deg å kjøpe gps halsbånd, så slipper du sånne skremsler igjen ☺️ Vi har det, og har reddet katten vår fra å være stuck i en garasje hos en hytteeier oppi her som ikke skulle tilbake på en stund 😬

Han hadde gps på seg, var bare uheldig nok til å velge en garasje uten dekning 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hatt katter som har vært borte i uker, er løpetid sesong nå også.

Anonymkode: 520a0...0f3

Ikke for kastrerte katter. 

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (2 timer siden):

Ikke for kastrerte katter. 

Kastrerte hannkatter kan fortsatt «holde på» så ikke utenkelig at de også kan forsvinne avgårde, men det er selvfølgelig mye mindre sjanse når de er kastrert.. 😅 og hunnkatter som er kastrert kan fortsatt bli jaktet på og komme vekk fra hjemmet på den måten. 

Men ja, ikke så sannsynlig. 

Men har en hannkatt som ble kastrert for sent og han har absolutt lystene sine fint i orden enda 😅

Anonymkode: 43ac0...b68

AnonymBruker
Skrevet

Gå å lete på litt større område. Natten , sen kveld tidlig morgen . Dagen . Rop av full hals. Sett opp masse plakater. Det gjorde jeg . Plakat med dusør 3000 kr . Etter noen uker så fikk jeg en telefon😊❤️❤️😬 nå er katten 14 år. 

Anonymkode: 2779b...d3a

AnonymBruker
Skrevet

Alle hannkatter jeg har hatt som ikke har vært kastrert har blitt jaget. Nå har jeg han katt å den er kastrert . Mye bedre. Verdens stålstrenger kose gutt som begynner å bli en gammel mann 

Anonymkode: 2779b...d3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...