AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Jeg jobber natt. Borte fra 21:30 - 7:30. Har til nå hatt barnevakt når jeg jobber. Men nå mener 13 åringen at han fint klarer seg alene. Han er veldig selvstendig og moden for alderen. Jeg jobber 10 min fra hjemmet og kunne vært raskt hjemme om det skulle være krise. Ellers så bor vi i et boligfelt med mange gode naboer og har ellers familie 10-15 min unna som jeg kunne alliert meg med. Hadde dere, under disse omstendighetene latt en 13 åring være alene om natten? Anonymkode: b5837...55b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Ja, dersom noen av naboene var klar over at 13-åringen var alene hjemme. Anonymkode: 44be7...d08 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 Null stress. Du kjenner barnet ditt best og vet om dette er en ok situasjon. Det er bare å gi det et forsøk. Anonymkode: 7dcc6...211 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 Absolutt ikke. En sjelden gang iblant dersom det var en moden og ansvarlig 13-åring ja, men aldri i livet på fast basis. Min 13-åring hadde garantert lagt seg alt for sent, og fått dårlige rutiner på søvn. Det kan i tillegg bli Brann og jeg kan ikke forvente at han skal vite hvordan man håndterer en krisesituasjon. Anonymkode: 53bd3...cb1 5
Scoops Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 Nei, jeg ville ikke gjort det, men nå kan det være jeg er i overkant bekymret og da. Også husker jeg selv fra jeg var 13 år hvor selvstendig og voksen jeg følte meg i det ene øyeblikket og i neste som ett lite barn igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg jobber natt. Borte fra 21:30 - 7:30. Har til nå hatt barnevakt når jeg jobber. Men nå mener 13 åringen at han fint klarer seg alene. Han er veldig selvstendig og moden for alderen. Jeg jobber 10 min fra hjemmet og kunne vært raskt hjemme om det skulle være krise. Ellers så bor vi i et boligfelt med mange gode naboer og har ellers familie 10-15 min unna som jeg kunne alliert meg med. Hadde dere, under disse omstendighetene latt en 13 åring være alene om natten? Anonymkode: b5837...55b NEI! Du bør ha ett skift der du er hjemme om kvelden og natten..... Anonymkode: 6095a...a93 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 Barnevakt til en trettenåring? Uff, da, stakkars gutt, veldig pinlig for ham. På tide å kutte navlestrengen og innse at duttebassen har blitt tenåring og klarer å legge seg selv. Anonymkode: 6a60d...878 9 1
Nothingarrived Skrevet 15. mars 2022 #10 Skrevet 15. mars 2022 Min mor jobbet nattvakt, og jeg var alene hjemme og passet på lillesøster (3 år yngre) fra jeg var ca 13,5 år (nærmet meg 14). Det var ikke en ønsket situasjon, men utfordringer med barnevakt (mamma var alenemor) i kombinasjon med at vi gjerne ville at hun skulle fortsette å være mye hjemme på dagtid. Mamma informerte nabo, ringte meg rett før leggetid og om morgenen. Nabo og jeg hadde tlfnr til jobben hennes ved krise, pluss besteforeldre. Jeg fikk streng beskjed om å ikke fortelle andre at vi var alene, noe vi overholdt. Hadde aldri besøk og forholdt meg til leggetid, men var nok et ansvarlig barn. Opplevde det som helt uproblematisk Dette er ca 15 år siden. 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #11 Skrevet 15. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Barnevakt til en trettenåring? Uff, da, stakkars gutt, veldig pinlig for ham. På tide å kutte navlestrengen og innse at duttebassen har blitt tenåring og klarer å legge seg selv. Anonymkode: 6a60d...878 Enig. Store deler av norske ungdommer flytter hjemmefra som 15-åringer, meg selv inkludert, så at en moden og selvstendig 13-åring ikke skulle kunne være hjemme alene på natten er for meg totalt fjernt. Anonymkode: 77866...22d 10
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Absolutt ikke. En sjelden gang iblant dersom det var en moden og ansvarlig 13-åring ja, men aldri i livet på fast basis. Min 13-åring hadde garantert lagt seg alt for sent, og fått dårlige rutiner på søvn. Det kan i tillegg bli Brann og jeg kan ikke forvente at han skal vite hvordan man håndterer en krisesituasjon. Anonymkode: 53bd3...cb1 Da bør du jo lære 13 åringen din selvstendighet? Anonymkode: b9629...1a3 8
PetterKanin Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 (endret) 13-åring? Mener du egentlig 3-åring? En 13-åring bør selvsagt være i stand til dette, mens en 3-åring ikke er det. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt ikke. En sjelden gang iblant dersom det var en moden og ansvarlig 13-åring ja, men aldri i livet på fast basis. Min 13-åring hadde garantert lagt seg alt for sent, og fått dårlige rutiner på søvn. Det kan i tillegg bli Brann og jeg kan ikke forvente at han skal vite hvordan man håndterer en krisesituasjon. Anonymkode: 53bd3...cb1 Da bør man gjøre noen grep før det er for sent ... Endret 15. mars 2022 av PetterKanin 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har en gutt på 13 år selv (blir 14 i år). Han var vært hjemme alene en natt i ny og ne. Det har gått veldig fint, men vi har da noe kontakt på telefonen så vi vet han ikke føler seg utrygg. (Han var hjemme alene en kveld da han var 12, og da ble han veldig redd av kraftig vind som lagde lyder som hørtes ut som noen tok i døra.. men han har aldri vært redd av andre grunner) Anonymkode: 10809...41e 1
Ulrikke Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 Så lenge han ønsker det selv og ikke utnytter situasjonen med å sitte oppe til klokka 03 om natta, så ja! Og at du vet at han våkner av ting, typ alarm og røykvarsler. Hvor ofte er det snakk om? Er det familien din et kvarter unna som har pleid å være sammen med ham? I så fall kan de kanskje heller være "backup" hjemme?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #16 Skrevet 15. mars 2022 Går fint det om han er moden for det. Noen er det andre ikke. De vokser på tilitten. Anonymkode: 84236...1e4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #17 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber natt. Borte fra 21:30 - 7:30. Har til nå hatt barnevakt når jeg jobber. Men nå mener 13 åringen at han fint klarer seg alene. Han er veldig selvstendig og moden for alderen. Jeg jobber 10 min fra hjemmet og kunne vært raskt hjemme om det skulle være krise. Ellers så bor vi i et boligfelt med mange gode naboer og har ellers familie 10-15 min unna som jeg kunne alliert meg med. Hadde dere, under disse omstendighetene latt en 13 åring være alene om natten? Anonymkode: b5837...55b Nei. Det er uansvarlig uansett hvordan du snur og vender på det. Kun helt unntaksvis er dette greit. Hadde du med rak rygg kunnet innrømme for lærer og helsesykepleier at du forlater 13 åringen hjemme alene for å jobbe natt? Dersom ja, kjør på. Dersom nei, fiks deg en annen turnus eller en annen jobb. Anonymkode: 2ada9...28f 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #18 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Det er uansvarlig uansett hvordan du snur og vender på det. Kun helt unntaksvis er dette greit. Hadde du med rak rygg kunnet innrømme for lærer og helsesykepleier at du forlater 13 åringen hjemme alene for å jobbe natt? Dersom ja, kjør på. Dersom nei, fiks deg en annen turnus eller en annen jobb. Anonymkode: 2ada9...28f Enig med deg. En 13 åring er ikke gammel nok til å være alene om natten. Anonymkode: ad485...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #19 Skrevet 15. mars 2022 Hvertfall sørg for masse brannalarmer i huset i tilfelle det skulle skje noe! Anonymkode: 47d9c...380
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #20 Skrevet 15. mars 2022 Så lenge 13-åringen kan ringe noen om det skjer noe, så er det null problem å være alene på natta. Jeg og ei venninne sov i telt alene i skogen da vi var 12 uten problemer. Min mor var sjeldent borte på natt, men noen ganger i helger. Tror vi hadde "barnepass" en kveld pga min 2 år yngre bror. Synes det var veldig rart da jeg var 12 år tror jeg. Min bror hadde nok vært tryggere om det bare var jeg der, for barnepasseren var en shabby 18-åring. (visste hvem han var, men ikke hatt noe med han å gjøre, sikkert fordi han havnet med litt feil folk) Hadde også en venninne hvor faren hadde en vakttelefon og måtte rykke ut på natt, da var hun og broren alene, men hadde alltid mulighet til å ringe noen dersom det skjedde noe. Skjedde aldri noe på de årene de hadde denne løsningen. Tror broren bare var 9-år, hun 11 da dette startet. Anonymkode: 12f92...3dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå