AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Veldig lenge har jeg hatt håravfall, har fått vike på høyre siden med ikke noe hår. Begynner å få det så smått på venstre side. I oktober i fjor tok jeg blodprøver for jern og vitaminer. Da var jern på 14. Legen sa jeg skulle starte på jerntabletter i 3 mnd. I januar tok jeg nye blodprøver og da var jern på 22,4 og ferittin på 23. Oh hn sa jeg skulle fortsette på jerntilskudd og komme neste uke for nye blodprøver. Har ikke merket noe forskjell på håret mitt, mister fortsatt og blir tynnere. Jeg føler selv at det var og er bortkastet å ta jerntilskudd når håret ikke bedrer seg. 😞men hører selvsagt på legen. Har også prøvd Nisim uten at det hjalp og noen hårpiller, ingenting hjalp. I tillegg har jeg oppdaget at jeg har noe røde flekker i nakken og litt oppover festet bak. Bør jeg spørre legen om å sende meg til hudlege? Eller gå for privat hudlege, da jeg tenker det er lang ventetid med henvisning og kort ventetid privat. Har noen av dere noen råd til meg? Jeg er så lei meg for håret mitt, vet ikke hva jeg skal gjøre for at håravfallet skal stoppe. Håper noen har råd, da blir jeg takknemlig. Anonymkode: b5c00...1ef
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Hva er sammenhengen mellom jernmangel og håravfall? Den var ny for meg. Anonymkode: 2fea0...0b6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er sammenhengen mellom jernmangel og håravfall? Den var ny for meg. Anonymkode: 2fea0...0b6 Jernmangel kan gi økt hårtap. ts Anonymkode: b5c00...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Har du tenkt over at det kan være sopp/flass/eksem siden du nevnte røde prikker? Det finnes sjampoer som funker mot det, verdt et forsøk kanskje? Hvis ikke kan jrg anbefale b-vitaminkompleks og kollagen. Anonymkode: 28288...02a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jernmangel kan gi økt hårtap. ts Anonymkode: b5c00...1ef Akkurat det fikk jeg med meg. Jeg lurer på hvordan jernmangel kan føre til hårtap. Hvor griper jern inn i prosessen med å produsere hår? Anonymkode: 2fea0...0b6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Akkurat det fikk jeg med meg. Jeg lurer på hvordan jernmangel kan føre til hårtap. Hvor griper jern inn i prosessen med å produsere hår? Anonymkode: 2fea0...0b6 jern er nødvendig for produksjon av ATP, som er energi i mitrokondier. Om man har jernmangel blir energiproduksjonen nedsatt og kroppen sparer energi på mindre viktige funksjoner, som å danne hår. Anonymkode: fcd93...5f3 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: jern er nødvendig for produksjon av ATP, som er energi i mitrokondier. Om man har jernmangel blir energiproduksjonen nedsatt og kroppen sparer energi på mindre viktige funksjoner, som å danne hår. Anonymkode: fcd93...5f3 Da skal jernnivået være helt på bånn og kroppen i skikkelig harnisk. Det koster ikke mange kaloriene for kroppen å holde hårsekken i produksjon. Vil tro ts er en hypokonder og hengt seg opp i håret sitt. Stresser og gjør alt verre. Som en ond sirkel Anonymkode: b7e2f...818
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå