Bibbi14 Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Hei, Hunden min er 12 år og begynner å dra på åra. Jeg merker at hun stadig vekk blir svakere, noe som jeg forventet, men noe som jeg ikke trodde kom til å skje var at hun kom til å begynne å glemme ting. Når hun var en ung frue så kunne hun et bredt spekter av triks og kommandoer, men nå når jeg ber henne danse i en ring (dette er et triks hun alltid behersket svært godt før) så tar det flere forsøk før hun halvhjertet gjennomfører trikset. Hun har glemt hvordan man dytter ballen inn i mål, eller i det minste så "gidder" hun ikke, og også glemt hvordan man dytter hodet hunder puten. Det virker usannsynlig, men jeg mistenker at hunden min er dement. Jeg har søkt opp symptomene for demens for mennesker og de virker forenlige for hennes tilstand for øyeblikket. Det er synd å se Georgina, som hun heter, bli en gammel dame akkurat som mor. Håper dere har noen gode innspill. Birghite (Bibbi)
nomore82 Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Endring i adferd kan og bety sykdom. Jeg ville tatt en tur til dyrlegen og fått sjekket at hun ikke har noe som må behandles, ikke har det vondt og evnt kan få noen medisiner som hjelper på.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Dra til veterinær og utelukk annen sykdom + diskuter om hunden kan ha kognitiv dysfunksjonssykdom og hva som kan gjøres for å forsinke sykdomsprogresjonen. Du kan lese litt om demens i hunder her: https://hunomhund.no/2017/12/demens-hos-hund-en-oversikt/ Anonymkode: 25756...cd1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Katten til venninna mi ble faktisk dement, så kan absolutt være tilfellet her. Anonymkode: 8eede...8b6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 Ja både hunder og katter kan bli demente. Faktisk er det ganske vanlig med katter (usikker på hunder) når de blir eldre. Neste steget er uansett å gå til veterinær å få tatt en full helsesjekk og få utelukket andre ting, så får du råd fra veterinær og kan ta det der ifra. Les deg gjerne opp på det. Anonymkode: 8379b...a01
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå