Gå til innhold

Voksen dame sliten av egosentrisk mor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er som tittelen sier sliten av min mors oppførsel, ble så jeg konfronterte henne i går. Kjenner på lettelse men tenker samtidig at jeg kanskje overreagerer?

Saken er at hun har en krevende personlighet på mange vis. Det som toppet seg nå var et selskap hun inviterte til, der hennes hoved-samtaletema under middag/kaffe var hvor vanskelig situasjon hun var i da jeg ble født, fraskilt og blakk. Jeg vet en del om situasjonen hennes den gang og ser ikke helt at det hun sier stemmer.

Uansett, er det vel ikke innafor å kverne i timer om hvor grusomt det var først på fødeavd- så bestilling av dåp etc. Lite penger og deprimert osv. Man skjønner jo at man ikke er et resultat av god familieplanlegging, det lever jeg som voksen godt med og har stor forståelse for. Men det er noe med at din egen mor utleverer dette på en måte for en greit stor krets av både storfamilie og venner. Sitter med en vond følelse, dette er jo noe jeg har hørt veldig mange ganger gjennom oppveksten. Må si at det har vært utfordrende å vokse opp med denne negativiteten, også blitt innviet alt for mye i generelle voksenproblem fra alt for ung alder så er sikkert rimelig  frustrert i utgangspunktet.

Hun mener jeg må skjønne at det er seg selv hun prater om og ikke meg. Jeg tenker at det blir svært lenge til neste gang jeg orker å besøke henne. Noen som kan kjenne seg igjen og si hvordan dere eventuelt løser slike konfrontasjoner?

Anonymkode: 4f6c5...61a

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Minimumskontakt, overfladisk, så slipper du å bli såra så ofte. 

Anonymkode: 27c5f...1de

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

å vokse opp med denne negativiteten, også blitt innviet alt for mye i generelle voksenproblem

Dette i seg selv er utfordrende og det tærer på egen psyke. Svigerfamilien min har en negativ energi, som jeg raskt stusset på da jeg ble kjent med dem. Og jo mer tid jeg brukte med dem, jo mer negativ og misfornøyd ble jeg med alt og alle.

Så jeg skjønner godt at du er sliten. Jeg syns ikke du overreagerer heller. 

Anonymkode: 8bfca...a5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette i seg selv er utfordrende og det tærer på egen psyke. Svigerfamilien min har en negativ energi, som jeg raskt stusset på da jeg ble kjent med dem. Og jo mer tid jeg brukte med dem, jo mer negativ og misfornøyd ble jeg med alt og alle.

Så jeg skjønner godt at du er sliten. Jeg syns ikke du overreagerer heller. 

Anonymkode: 8bfca...a5f

Takk for svar, kjenner også på misnøyen som blir smittsom nesten. Skal holde kontakten på minimum fremover.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, kjenner også på misnøyen som blir smittsom nesten. Skal holde kontakten på minimum fremover.

Denne boka hjalp meg mye, og noe som beskriver min mor veldig  "Bride at every wedding, corpse at every funeral". Føler med deg. 

https://www.adlibris.com/no/bok/adult-children-of-emotionally-immature-parents-9781626251700?gclid=EAIaIQobChMIlsKXktvH9gIVuRoGAB2kFQmGEAQYASABEgIOx_D_BwE

Anonymkode: 6505d...0a2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg kjenner meg noe igjen i denne mor-datter relasjonen slik du beskriver den. Har også forsøkt konfrontasjon men det slår alltid tilbake på meg. Og så dekker jeg nok opp litt fordi jeg ser en person som har det vanskelig. Som andre har rådet deg her, det kan være eneste løsning å holde henne litt på avstand. Men det er lettere sagt enn gjort. Jeg greier aldri slutte å «be om» omsorg fra min mor. 

Anonymkode: 6a118...c5e

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja jeg kjenner meg noe igjen i denne mor-datter relasjonen slik du beskriver den. Har også forsøkt konfrontasjon men det slår alltid tilbake på meg. Og så dekker jeg nok opp litt fordi jeg ser en person som har det vanskelig. Som andre har rådet deg her, det kan være eneste løsning å holde henne litt på avstand. Men det er lettere sagt enn gjort. Jeg greier aldri slutte å «be om» omsorg fra min mor. 

Nei, håpløst dette. Takk for svar, hjelper å se hva andre har å si.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Denne boka hjalp meg mye, og noe som beskriver min mor veldig  "Bride at every wedding, corpse at every funeral". Føler med deg. 

https://www.adlibris.com/no/bok/adult-children-of-emotionally-immature-parents-9781626251700?gclid=EAIaIQobChMIlsKXktvH9gIVuRoGAB2kFQmGEAQYASABEgIOx_D_BwE

Takk for tips👍Ut fra tittelen ser den ut til å handle om min mor😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips👍Ut fra tittelen ser den ut til å handle om min mor😊

Da må du absolutt lese den, den forklarer ekstremt mye, og gir en oppvekker og svar på hvorfor man har følt seg og føler seg som en gjør. En bekreftelse på ting man ikke trodde man trengte å få bekreftelse på.

Klem! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da må du absolutt lese den, den forklarer ekstremt mye, og gir en oppvekker og svar på hvorfor man har følt seg og føler seg som en gjør. En bekreftelse på ting man ikke trodde man trengte å få bekreftelse på.

Klem! 

Bestilt den nå!

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tusen takk for boktips! Nyttig.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei, håpløst dette. Takk for svar, hjelper å se hva andre har å si.

Kan høres ut som at en foreldre som selv har så stort behov for omsorg fra sine barn (det er vel det hun «spør etter» når hun klager) selv har oppvokst med foreldre som neglisjerte følelsene deres? Enhver voksen har ansvar for å bryte dette mønsteret og ikke bringe det videre til neste generasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som påpekt - dette er moren din, ikke en i nær familie. 

Er hun slitsom per telefon, halver og så halver igjen kontakten til den er på et nivå DU er komfortabel med (om det er "aldri" så er det helt ok) .Om hun liker den eller ei er irrelevant - hun er godt voksen og tåler godt å bli justert. Tåler hun det ikke så har hun godt av å lære det. 

Er hun slitsom personlig - sørg for at kontakten ersjelden og skjer i det offentlgie rom når den skjer. Feks på en kafe sånn at du bare kan gå hjem når hun blir slitsom. Ønsker du ikke ha kontakt så er det ok - å ikke ønske kontakt er mer enn god nok grunn for å ikke ha kontakt.

Husk at å ha kontakt med slekt etter at en blir voksen ikke har noen egenverdi. Slektningene må altså tilføre ditt liv noe positivt for at det skal være poeng i å opprettholde kontakt. Dette tøvet gamle mennesker forsøker pushe med at en må ha gjort noe ille for å "fortjene" å bli kuttet ut av livet til voksne barn er nettopp tøv. Som voksen må du enten legge ned reell innsats i å utgjøre et pluss i andres liv, eller forvente bli droppet. At du har født noen er intet argument - å bli foreldre er det mest egoistiske valget vi tar, og barn skylder oss intet for det, men vi skylder dem alt fordi vi tok valget. 

Anonymkode: 39e53...fc1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for boktips! Nyttig.

Kan høres ut som at en foreldre som selv har så stort behov for omsorg fra sine barn (det er vel det hun «spør etter» når hun klager) selv har oppvokst med foreldre som neglisjerte følelsene deres? Enhver voksen har ansvar for å bryte dette mønsteret og ikke bringe det videre til neste generasjon.

Det er det som er så rart. Hun har hatt de beste foreldre, virkelig stilt opp for henne både emosjonelt og økonomisk/praktisk hjelp. Dette vet jeg mye om da de også på sett og vis har vært mine foreldre.

Jeg har valgt å ikke få barn, tenkt mye på det du nevner om å bryte mønster. Enig med deg, ser meg selv som såpass frynsete av den utrivelige oppveksten at jeg tror dette er den beste løsningen.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som påpekt - dette er moren din, ikke en i nær familie. 

Er hun slitsom per telefon, halver og så halver igjen kontakten til den er på et nivå DU er komfortabel med (om det er "aldri" så er det helt ok) .Om hun liker den eller ei er irrelevant - hun er godt voksen og tåler godt å bli justert. Tåler hun det ikke så har hun godt av å lære det. 

Er hun slitsom personlig - sørg for at kontakten ersjelden og skjer i det offentlgie rom når den skjer. Feks på en kafe sånn at du bare kan gå hjem når hun blir slitsom. Ønsker du ikke ha kontakt så er det ok - å ikke ønske kontakt er mer enn god nok grunn for å ikke ha kontakt.

Husk at å ha kontakt med slekt etter at en blir voksen ikke har noen egenverdi. Slektningene må altså tilføre ditt liv noe positivt for at det skal være poeng i å opprettholde kontakt. Dette tøvet gamle mennesker forsøker pushe med at en må ha gjort noe ille for å "fortjene" å bli kuttet ut av livet til voksne barn er nettopp tøv. Som voksen må du enten legge ned reell innsats i å utgjøre et pluss i andres liv, eller forvente bli droppet. At du har født noen er intet argument - å bli foreldre er det mest egoistiske valget vi tar, og barn skylder oss intet for det, men vi skylder dem alt fordi vi tok valget. 

Anonymkode: 39e53...fc1

Tusen takk for svar- mannen min sier mye av det samme som deg. Jeg har tenkt at jeg skal greie å holde ut til hun ikke er mer, men ser jo nå at du har rett i det du skriver. 
Jeg vil iallefall at du skal ha rett, for jeg har tenkt å følge rådene dine og kutte kontakten😊

Har et søsken, dette kompliserer situasjonen. Vedkommende blir betraktet som «sart» av min mor, og slipper derfor unna de verste tiradene. Skjønner derfor ikke helt hva jeg mener, dette har ført til at jeg har deltatt lenger i dette skuespillet enn nødvendig, tror jeg ikke helt vil at omgivelsene skal se meg som den slemme som ikke bryr seg om moren sin.

Men nå har jeg virkelig fått nok-bestilt boken i tipset ovenfor og satt tlf på lydløs😂

• Hjerte 2
Skrevet

Høres ut som moren din har behandlet deg som en liten voksen og venninne som barn. Slikt er selvfølgelig skadelig. Og det er jo ingen rettighet man har, at barna skal stille opp. Kanskje en periode med null kontakt hadde vært bra for deg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
n_97 skrev (1 minutt siden):

Høres ut som moren din har behandlet deg som en liten voksen og venninne som barn. Slikt er selvfølgelig skadelig. Og det er jo ingen rettighet man har, at barna skal stille opp. Kanskje en periode med null kontakt hadde vært bra for deg? 

Ja, hun har behandlet meg som en voksen. 
Vanskelig å forklare uten å høres sutrete ut selv, men dette har faktisk bidratt negativt på absolutt alle områder i livet mitt. Vanskelig med utdanning/jobb, forhold til andre osv.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja, hun har behandlet meg som en voksen. 
Vanskelig å forklare uten å høres sutrete ut selv, men dette har faktisk bidratt negativt på absolutt alle områder i livet mitt. Vanskelig med utdanning/jobb, forhold til andre osv.

I tillegg til den boken har jeg tips om dette forumet til deg 

https://www.reddit.com/r/raisedbynarcissists/

Og dette 

https://www.reddit.com/r/CPTSD/

Ta gjerne en kikk her og, var på de stedene jeg fant tips til den boka jeg viste deg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...