Gå til innhold

Er det bare gruppeterapi på dps nesten?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir liksom tilbudt 2 ganger i uken, men det er bare gruppeterapi. Er det ikke så vanlig med individuell terapi lenger i systemet? 

Anonymkode: f027f...27d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er veldig individuelt. DPS her har ikke gruppe i det hele tatt. 

Anonymkode: 8d622...e94

AnonymBruker
Skrevet

Min DPS har ikke gruppeterapi, men jeg fikk tilbud om å reise til nabobyen for å få gruppeterapi der.

Gruppeterapi er noe av den beste behandlingen for visse lidelser, så jeg ville ikke sagt at det er "bare".

Anonymkode: caf85...f1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Man kan komme dit alene også.

Anonymkode: ac177...320

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble henvist til dps for tre år siden og hadde individuelle timer med psykolog for kartlegging , og så ble jeg plassert i gruppeterapi en gang i uken. Jeg gikk ukentlig i gruppeterapi i 9 mnd før jeg plutselig ble "kastet ut" av dps grunnet covid. Jeg var visstnok ikke syk nok til å få lov å fortsette.

Anonymkode: 26a88...c61

• Nyttig 1
Skrevet

Individuell terapi er nok vanligst, men ikke nødvendigvis bedre eller mer effektivt. Jeg skal begynne i DBT-gruppeterapi, men det blir i tillegg til samtalene med behandleren min. Jeg går dog til en annen enhet under spesialhelsetjenesten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble henvist til dps for tre år siden og hadde individuelle timer med psykolog for kartlegging , og så ble jeg plassert i gruppeterapi en gang i uken. Jeg gikk ukentlig i gruppeterapi i 9 mnd før jeg plutselig ble "kastet ut" av dps grunnet covid. Jeg var visstnok ikke syk nok til å få lov å fortsette.

Anonymkode: 26a88...c61

3år er lenge da? Da du ble utskrevet var du blitt så frisk at du kom i jobb igjen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde individuell terapi på dps i mange år. Fikk gruppeterapi på Gaustad sykehus etter akutt innleggelse. DET hjalp! Sier ikke at det er for alle, men for meg hadde 1 år i gruppeterapi langt mer effekt enn årevis i individuell terapi. 

Kan være verdt et forsøk?

Anonymkode: 3653a...418

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

3år er lenge da? Da du ble utskrevet var du blitt så frisk at du kom i jobb igjen? 

Vedkommende gikk der jo bare i ni måneder + tiden kartleggingen tok for tre år side , ergo gikk hen der ikke i tre år...

Anonymkode: b1f7c...fe2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå gikk ikke vedkommende der i 3 år,men med det sagt er det mulig å gå på dps i mange uten at målet er at man skal bli frisk sånn at man kommer seg ut i jobb

Anonymkode: 6d4ed...154

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min DPS har ikke gruppeterapi, men jeg fikk tilbud om å reise til nabobyen for å få gruppeterapi der.

Gruppeterapi er noe av den beste behandlingen for visse lidelser, så jeg ville ikke sagt at det er "bare".

Jeg gikk i gruppeterapi én dag i uka i 2 år. Jeg sa ikke et ord og bare satt der og fulgte med på de andre som prata. Jeg hadde så stor angst og vanskelige tanker, og klarte ikke prate eller å åpne meg. Vanskelig å uttrykke og prate om følelser. Husker alle var sure og irriterte på meg, og det gjorde ting verre for meg. 

Viste seg mange år etter at jeg hadde asperger, og de sa at det var derfor jeg ikke fikk noe ut av gruppeterapi eller kognitiv terapi. Jeg ble sykere av det. 

Anonymkode: 14762...d7d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg gikk i gruppeterapi én dag i uka i 2 år. Jeg sa ikke et ord og bare satt der og fulgte med på de andre som prata. Jeg hadde så stor angst og vanskelige tanker, og klarte ikke prate eller å åpne meg. Vanskelig å uttrykke og prate om følelser. Husker alle var sure og irriterte på meg, og det gjorde ting verre for meg. 

Viste seg mange år etter at jeg hadde asperger, og de sa at det var derfor jeg ikke fikk noe ut av gruppeterapi eller kognitiv terapi. Jeg ble sykere av det. 

Anonymkode: 14762...d7d

Hvordan fikk du være der i 2 år om du ikke sa et ord? Her fikk de som ikke deltok beskjed om å avslutte gruppe og heller søkes videre, da max etter en måned i stillhet.

Anonymkode: 07e54...5f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er ikke alle som er komfortabel med å snakke i gruppe. Noen trenger nok å bli varm i trøyen først. Kanskje individuelle samtaler for å lære å åpne seg for en person først.

Anonymkode: 2166f...5a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg blir liksom tilbudt 2 ganger i uken, men det er bare gruppeterapi. Er det ikke så vanlig med individuell terapi lenger i systemet? 

Det er sikkert billigst for dem...

Anonymkode: 0f552...44d

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke alle som er komfortabel med å snakke i gruppe. Noen trenger nok å bli varm i trøyen først. Kanskje individuelle samtaler for å lære å åpne seg for en person først.

Anonymkode: 2166f...5a1

Jeg vet ikke helt hvorfor du siterer innlegget mitt, men behandling er gjerne temmlig ukomfortabelt, uansett form. Jeg vil påstå at hvis man ikke føler ubehag ved gruppeterapi da har man antagelig ikke så mye der å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er nok ulike tilbud fra sted til sted. Jeg var i pakkeforløp på DPS med individuelle samtaler i ca 18 mnd. vet at det er gruppeterapi der, men det var heldigvis aldri noe tema for meg da jeg aldri ville klart gruppeterapi.

Nå som jeg er over i psykisk helsetjeneste i kommunen, har det blitt nevnt at de har gruppeterapi, men jeg takket nei. Har individuell behandling der også.

Jeg tenker at det kanskje også kommer an på alvorlighetsgraden på hva man får av behandling. 

Anonymkode: a331d...187

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har individuelle timer to ganger i uka og kjenner mange andre som også har individuell terapi, så jo individuell terapi er fortsatt vanlig 

Anonymkode: 6d4ed...154

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...