Gå til innhold

Gastric sleeve og graviditet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg ønsker å ta gastric sleeve en gang i fremtiden. Har to søstre som har tatt det og er veldig fornøyde, så jeg vet sånn sett hva jeg kan forvente. Men jeg har også lyst til å få barn snart. Vil dere anbefale operasjon eller graviditet først? Hvis ikke jeg husker feil, tror jeg det må gå ett års tid eller noe fra operasjonen til man kan bli gravid? Hva er fordeler og ulemper? 

Anonymkode: 30b77...6a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært gravid før etter at jeg tok sleeve, men jeg fikk også beskjed om at det ikke var anbefalt å bli gravid kort tid etter operasjonen da kroppen har nok å omstille seg etter. Det var forøvrig strengere med gastric bypass og graviditet enn det var for sleeve på grunn av økt fare for tarmslyng. 

Jeg ville vurdert det allerede nå hvis du er så stor at det hadde blitt et risikosvangerskap ellers. Man spiser mer når man er gravid, men jeg tror ikke det hadde vært noe problem for meg å bli gravid igjen nå, ca. ett år etter at jeg opererte. Har en sterkere kropp som hadde taklet et svangerskap bedre, bedre blodtrykk og ja, rett og slett bedre form. Så lenge du venter med en eventuell hudfjerning til etter at du er ferdig med å få barn, ville jeg kjørt på nå tror jeg. Er forøvrig veldig fornøyd med operasjonen, tok i underkant av ett år å få normal BMI og jeg lever et helt nytt liv i dag :)

Anonymkode: 5ee78...8de

AnonymBruker
Skrevet

Det er høyere risiko for komplikasjoner som overvektig, så om du har tid til å vente mtp. alder så hadde jeg kanskje gjort det. Jeg fikk barn først og har bestemt meg for å gå ned før vi får flere. Jeg fikk fremfall av skjedeveggene. Kan jo ikke vite om jeg hadde fått det uansett, men overvekt øker risikoen for det. Det er noe dritt.

Anonymkode: 297ae...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Bli gravid først! Jeg ble gravid fire år etter full gastric sleeve med switch. Gikk ned 2 kg i svangerskapet. Altså la ikke på meg noe som helst. Jentungen var 2030 gram ved fødsel. Med nr 2 la jeg på meg bare 4 kg uansett hvor mye jeg spiste. Hun var 3120 ved fødsel.  

Hadde ingenting å gå på og fikk jernmangel i begge svangerskap. 

Anonymkode: 8c0ed...b8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...