AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Vi spiser middager som vi vokste opp med selv. Poteter, kokte grønnsaker, kjøttkaker, fiskepinner, fiskekaker, pasta, gryterett, pølser. Jeg føler dette ikke havner under kategorien sunn kost. Vi har to melkeintolerante barn, så lasagne og pizza og slikt er ikke en del av vårt kosthold. Hva spiser deres familie til middag? Anonymkode: c2ffc...05c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Hva er det du mener er usunt med det dere spiser..? Vi spiser mye det samme. Poteter og grønnsaker er jo kjempesunt. Med mindre du koker dem i smør eller fløtegratinerer dem, selvsagt Fiskepinner og fiskekaker er sunt så lenge du passer på hvor mye salt det er i det du kjøper. Kjøttkaker er helt greit. Pølser finnes i sunnere varianter. Gryterett er jo helt forferdelig uspesifikt.. Pasta kan man lage i fullkornsvarianter, og så er det jo igjen helt avhengig av hva man har til som avgjør om det er sunt eller ei. Vi spiser mye pastaretter, med masse grønnsaker. Spaghetti med kjøttsaus - laget med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig, med masse masse grønnsaker i sausen (kan stavmikses om ungene er kresne). Wok med masse grønnsaker og fullkornsnudler, med enten kokosmelk-basert saus, eller bittelitt sweeh chili til oss voksne. Fiskepinner og fiskekaker med masse gode grønnsaker til. Anonymkode: 41062...0ed 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er det du mener er usunt med det dere spiser..? Vi spiser mye det samme. Poteter og grønnsaker er jo kjempesunt. Med mindre du koker dem i smør eller fløtegratinerer dem, selvsagt Fiskepinner og fiskekaker er sunt så lenge du passer på hvor mye salt det er i det du kjøper. Kjøttkaker er helt greit. Pølser finnes i sunnere varianter. Gryterett er jo helt forferdelig uspesifikt.. Pasta kan man lage i fullkornsvarianter, og så er det jo igjen helt avhengig av hva man har til som avgjør om det er sunt eller ei. Vi spiser mye pastaretter, med masse grønnsaker. Spaghetti med kjøttsaus - laget med karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig, med masse masse grønnsaker i sausen (kan stavmikses om ungene er kresne). Wok med masse grønnsaker og fullkornsnudler, med enten kokosmelk-basert saus, eller bittelitt sweeh chili til oss voksne. Fiskepinner og fiskekaker med masse gode grønnsaker til. Anonymkode: 41062...0ed Smør, ost og fløte er ikke så gæærnt da. Mener i moderate mengder såklart😊 Vi spiser nok mye av det samme TS, men steker også ofte grønnsaker i smør for å få gode smaker osv. Lager også mye supper fra bunn av, feks blomkålsuppe, tomatsuppe, gulrotsuppe, fiskesuppe.. Har alltid fløte eller kokosmelk i. Anonymkode: b6eec...84e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Stort sett så spiser vi mat. Anonymkode: fab48...d13
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 Hvorfor skal alt være så sunt? Det viktige er at man spiser variert slik at man får i seg næringen og vitaminene man trenger. Det virker jo som dere gjør det. Vi spiser mye av det samme, og jeg sier meg fornøyd med det. Anonymkode: 98d02...633 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi spiser middager som vi vokste opp med selv. Poteter, kokte grønnsaker, kjøttkaker, fiskepinner, fiskekaker, pasta, gryterett, pølser. Jeg føler dette ikke havner under kategorien sunn kost. Vi har to melkeintolerante barn, så lasagne og pizza og slikt er ikke en del av vårt kosthold. Hva spiser deres familie til middag? Anonymkode: c2ffc...05c Høres jo veldig 80-90-talls ut. Ikke noe galt i det! Er selv oppvokst med de rettene du nevner, men lager det ikke så mye selv.. Her går det mye i rent kjøtt og ulike ferske og stekte grønnsaker, diverse kyllingretter og rotmoser, ulike salater med pasta/quinoia, noe vegetar (grønnsakssuppe eller tomatsuppe) og ulike former i ovnen, for eksempel: ulike grønnsaker, pølsebiter eller kylling og tomat eller fløtebasert saus med litt ost på toppen. Vi spiser naturlig glutenfritt og bruker nesten aldri melk i matlaging. Anonymkode: 7aa3f...16b 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 Vi har mye pakistansk mat, da gryteretter laget av grønnsaker, noen ganger med kjøtt i som lam eller kylling. Salter etterpå pga barna. Ellers går det i gryter med uspesifikt opphav, noen ganger pasta med hjemmelaget tomatsaus og kjøttdeig. Ellers kjøper vi noen ganger fiskekaker med en elr annen mos og grønnsaker, Laksetaco, vanlig taco, hjemmelaget pizza etc.. I morgen skal vi ha stekt makrell Anonymkode: 5ce71...a29
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Vi spiser alt mulig. Umulig å ramse opp alt. Men holder det enkelt på hverdager og bruker mer tid og penger på middag i helgene. Anonymkode: e3557...42c
Pølsevann Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 Vi har melkeproteinallerisk barn (4) og spiser sjelden det jeg vokste opp med. denne uken og forrige uke er det: Salat med quinoa og halloumi (pastasalat uten ost til barnet), spaghetti bolongnese, pad thai, torsk med ertepuré, gulrot og couscous, hel hvit fisk (hva de har på meny på tirsdag) med grønnsaker, ris og hoisin saus, taco, fiskeburger, oksegryte (oksekjøtt, rotgrønnsaker, krydderier kokt lenge), lammelår med grønnsaker og poteter, agurkruller (kjøtt og grønnsaker rullet inn i agurk), thaisuppe (kylling, asiatiske krydder, nudler). Pleier å lage det jeg har lyst på. Så tilpasser jeg litt til barnet. Barnet liker ikke stekte/kokte grønnsaker så får paprika, gulrot og agurk ved siden av sin mat f.eks.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Pokebowl (rå fisk er veldig populært), gulrotsuppe med krutonger, indisk gryte med nan, helstekt fisk med bakt fennikel, stem buns med kylling, hoisin og grønnsaker, grønnsakslasagne... Er noen av rettene det har gått i de siste dagene. Ikke noe melk i noe av dette. (laktosefri yoghurt i gryta) Anonymkode: 3d699...13b
Anciol Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 (endret) God hjemmelaget mat med grønnsaker Denne ukens meny: Mandag: Ovnsbakt ørret ,fyllt med sitronskiver, bladpersille og steinsopp og poteter til (Den smakte bare så nydelig) Tirsdag: Spaghetti Al'fredo med kyllin Onsdag: Grønnsakspai Torsdag: Westfall stew fra World of Warcraft cookbook:) Fredag: Fiskesuppe med fersk fisk fanget rett utenfor leiligheten (katten får kun kraft og fisk) Lørdag: Carolina reaper taco veddemålsmiddag med bror min mens min mann og tenåringer er på ski i Myrkdalen (Har miniskskade så jeg kan ikke være med) Søndag: Ribbenstek med saus, og kokte grønnsaker, samt poteter! Endret 14. mars 2022 av Anciol 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Forrige uke ble slik: Mandag: Fiskeburger med grove brød og salat. Tirsdag: Grøt Onsdag: Tikka masala med ris og naan Torsdag: Pastagrateng med pølser og grønnsaker Fredag: Taco Lørdag: Hjemmelaget pizza Søndag: Ovnsbakt laks med gulrotfries og ertepuré. Anonymkode: 48c4f...384
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Vi spiser også mye likt som da jeg vokste opp, men vi spiste bare «vanlig» mat (altså mat som ikke har vært innom fabrikk). Som regel suppe 1-3 ganger i uka, søtpotet, tomat, fisk, blomkål, linse, jordskokk ++ Alle typer er kjapp middag med mindre vi baker brød til å ha ved siden av. Jeg er veldig glad i kokt hvit fisk, gjerne med potet til. De andre liker godt ovnsbakt, og om vi har fersk fisk lager jeg ofre fiskekaker. Gryteretter, gjerne indisk, spiser ofte med kikerter eller potet, noen ganger paneer eller blomkål. Spiser også dal ganske ofte. På lørdager lager vi pizza, ellers ikke noe fast egentlig. En av ungene er veeeeldig kresen, så vi har alltid kalde grønnsaker på bordet i tillegg til andre grønnsaker. Anonymkode: 18805...922
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 Spiser veldig variert. Jeg lager ukesmenyer siden mannen min ikke er særlig kreativ på matfronten. Av fisk spiser vi mest laks, ørret og torsk (alltid ovnsstekt i ulike former og fasonger med ulike tilbehør). Ellers spiser vi kylling 1-2 ganger i uka (lager gjerne kyllinggryter og supper av ulike slag; alt fra kylling curry til fransk kyllingssuppe og ovnsbakt tacokylling), svin (langtidsstekte koteletter, ytrefilet med stekt tomat og rucculasaus), gjerne pizza på lørdager og så spiser vi storfe i alle fall en dag i uka og det kan være alt i fra kjøttdeig på pizzaen eller i tacoen til kjøttsuppe. Jeg er ganske oppfinnssom på kjøkkenet, og samboer setter pris på sunn og variert kost. Anonymkode: 25c3e...afe 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 Så flinke folk er! Her går det stort sett bare i halvfabrikata. Toro Ferdig-brun-saus, Rema 1000 kjøttboller, toro suppe, ferdiglagd pizzabunn. Resten av uka spiser vi halvveis lagd fra bunn. Wok, ovnsstekt laks og grønnsaker o.lign. Og har nesten alltid salat til middagen Anonymkode: 9f77f...f5e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 Vi spiser vegetarisk, men barna får ispedd noe fisk siden de ikke spiser alt (mye krydder, liker ikke alt osv). I tillegg til det lager vi mye smoothies, steker egg og baker brød. Innimellom spiser vi kjøpebrød, men ikke ofte. Anonymkode: c7db9...1a4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så flinke folk er! Her går det stort sett bare i halvfabrikata. Toro Ferdig-brun-saus, Rema 1000 kjøttboller, toro suppe, ferdiglagd pizzabunn. Resten av uka spiser vi halvveis lagd fra bunn. Wok, ovnsstekt laks og grønnsaker o.lign. Og har nesten alltid salat til middagen Anonymkode: 9f77f...f5e Du er nok mer nornal enn du tror, de fleste lever som deg. Slike tråder som dette er en trigger for de som føler seg spesiell. De kommer løpende for å skrive om sitt fantastiske og veganske kosthold. Skryte litt av linsesuppen sin og dømme andre nord og ned for sitt 90-talls kosthold. Og barn som vokser opp med TORO er nesten en sak for barnevernet, i følge dem selv. Anonymkode: 639c0...38a 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er nok mer nornal enn du tror, de fleste lever som deg. Slike tråder som dette er en trigger for de som føler seg spesiell. De kommer løpende for å skrive om sitt fantastiske og veganske kosthold. Skryte litt av linsesuppen sin og dømme andre nord og ned for sitt 90-talls kosthold. Og barn som vokser opp med TORO er nesten en sak for barnevernet, i følge dem selv. Anonymkode: 639c0...38a Eventuelt at mange som svarer i tråder som dette er interessert i matlaging? Har det slått deg at det kan være positivt å inspirere andre og gi ideer til ulike retter? Jeg har i voksen alder blitt veldig glad i mat etter å ha hatt en udiagnostisert sykdom i tarmen i mange år som gjorde at jeg bare levde for å spise og alt smakte dritt. Så jeg synes middag er dagens høydepunkt, og halvfabrikata fra Toro er ikke alltid så veldig digg synes jeg da. Og så er jeg opptatt av at kroppen min skal få godt med næring da jeg har malabsorpsjon. Anonymkode: 25c3e...afe
Pølsevann Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du er nok mer nornal enn du tror, de fleste lever som deg. Slike tråder som dette er en trigger for de som føler seg spesiell. De kommer løpende for å skrive om sitt fantastiske og veganske kosthold. Skryte litt av linsesuppen sin og dømme andre nord og ned for sitt 90-talls kosthold. Og barn som vokser opp med TORO er nesten en sak for barnevernet, i følge dem selv. Anonymkode: 639c0...38a Jeg dømmer ingen nord og ned selv om jeg har svart i tråden. Men med allergibarn kan man ikke spise så veldig mye halvfabrikata, og med utenlandsk mann som synes norsk mat er dødskjip og meg som liker å lage mat, så blir det lite Toro og lite kjøttkaker.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 Høres ut som et ganske normalt kosthold, men merker selv at jeg fort kommer inn i kjøtt/fisk&kokt potet-sporet, så i en hektisk hverdag med barn dømmer jeg ingen:P Men om du vil at dere skal spise sunnere eller annerledes kan dere jo innføre mer grønt og belgfrukter? Eksempelvis fremfor seifilet med potet, gulrot og løk så kan du bytte ut poteten og gulroten med en wok av bønner og grønnsaker. Mindre farseprodukter kanskje? Og om de spises er det best å lage selv, men dog noe mer tidkrevende. Det finnes også en million ulike typer ris(mannen min som introduserte meg til det), særlig om du stikker innom "innvandrerbutikkene." (muligens politisk ukorrekt men er ofte innom der selv) Har utenlandsk mann og han er vant med å spise suppe før middagen, løksuppe, tomatsuppe, linsesuppe etc., men det går jo fint an å ha det som middag også. Anonymkode: 1b5b1...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå