AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #21 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis legen nekter far å sykemelde seg så tenker jeg at det er en unødvendig og mest sannsynlig kosmetisk operasjon du mest sannsynlig kunne ha tatt senere. Det er en grunn til at legen sier nei til sykemelding! Anonymkode: 23a9a...ad8 Legen sa han ikke har lov til å sykemelde far fordi jeg er syk, barnet er ikke sykt 😕 det er ikke kosmetisk! Det er en opersjon jeg har hatt fler ganger før fordi jeg må ta den, for å slippe å bli steril og gå på morfin fler ganger daglig, for å fungere i det hele tatt. Anonymkode: 2b2a9...c73 3 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #22 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg (mor) har en operasjon jeg MÅ ta nå om en ukes tid. Da kan jeg ikke bære på 2-3 uker. Barnet er 14 mnd, og må bæres ofte opp i stolen og når h*n trenger trøst osv. far ringte legen for å høre hva vi skal gjøre da barnet ikke har bhg plass før i august. Vi har hørt med barnehagen om det er mulig med plass tideligere, men det er det ikke. Legen mente far ikke kunne sykemeldes fordi jeg skal operere. Han har en jobb hvor han ikke kan ta med barnet, foreldrene hans bor langt unna, mine foreldre jobber. Men de skal ha barnet et par dager og selve opersjonsdagen da de har tatt fri fra jobb. Hva kan vi gjøre her, samboer må være hjemme med barnet i 2-3 uker. Hvilke rettigheter finnes? Anonymkode: 2b2a9...c73 Far må være hjemme. Han kan be om ferie eller ulønnet permisjon. Han kan også ta noen «sykt barn/barnepasser»- dager. Men han må i dialog med arbeidsgiver. Rart han ikke gjorde det FØR du var på Kg, så hadde du sluppet uvissheten. Anonymkode: c0c45...663 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #23 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Far må være hjemme. Han kan be om ferie eller ulønnet permisjon. Han kan også ta noen «sykt barn/barnepasser»- dager. Men han må i dialog med arbeidsgiver. Rart han ikke gjorde det FØR du var på Kg, så hadde du sluppet uvissheten. Anonymkode: c0c45...663 Arbeidsgiver sa han ikke visste hva han kunne gjøre, arbeidgiver trodde jo han skulle sykemeldes. Og de har ikke vært borte i det før sa de. Det er jo derfor vi ikke forstår Anonymkode: 2b2a9...c73
MapleSirup Skrevet 14. mars 2022 #24 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Blått skrev (På 14.3.2022 den 11.09): Finnes ikke noe rettigheter når legen nekter å sykmelde far. Dere må bare finne en god løsning som fungerer. Det er litt opp til deg også da. Mamma hadde tatt seg ulønnet seg permisjon fra jobb eller ferie for å hjelpe til i sånne situasjoner, men det er min mor da. Hehe Legen «nekter ikke å sykemelde far». Legen har ikke grunnlag for å sykemelde far. Det er en vesensforskjell. (meg over der. Kom borti AB..) AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 11.35): Arbeidsgiver sa han ikke visste hva han kunne gjøre, arbeidgiver trodde jo han skulle sykemeldes. Og de har ikke vært borte i det før sa de. Det er jo derfor vi ikke forstår Anonymkode: 2b2a9...c73 Det er syke folk som sykemeldes. Arbeidsgiver kan ingenting om de tror annet. Det der stemmer nok ikke. Far er ikke syk !! Så det kan alle slå fra seg her. Endret 14. mars 2022 av MapleSirup 21
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #26 Skrevet 14. mars 2022 Ts her: vi fikk tak i nav, har fått beskjed om å bruke av sykt barn dagene til far. Anonymkode: 2b2a9...c73 4
MapleSirup Skrevet 14. mars 2022 #27 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts her: vi fikk tak i nav, har fått beskjed om å bruke av sykt barn dagene til far. Anonymkode: 2b2a9...c73 Ja, det er riktig. Og flere har skrevet det. Eller ferie. 13
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #28 Skrevet 14. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Ts her: vi fikk tak i nav, har fått beskjed om å bruke av sykt barn dagene til far. Anonymkode: 2b2a9...c73 Ja, omsorgsdager som jeg skrev tidligere. Om han bruker opp de får han ta ulønnet permisjon/ferie Anonymkode: f1d37...6f4 1
Gjest Chroma Skrevet 14. mars 2022 #29 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her: vi fikk tak i nav, har fått beskjed om å bruke av sykt barn dagene til far. Anonymkode: 2b2a9...c73 Bra det ordnet seg
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #30 Skrevet 14. mars 2022 MapleSirup skrev (Akkurat nå): Ja, det er riktig. Og flere har skrevet det. Eller ferie. Ja tusen takk for alle svarene! Men får han ta ferie når jobben allerede har brukt 1 uke planlagt og alle må ta felles ferien? Da har han bare 1 uke ferie og det er ikke nok om han må være hjemme 2-3 uker. Anonymkode: 2b2a9...c73
MapleSirup Skrevet 14. mars 2022 #31 Skrevet 14. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 11.42): Ja, omsorgsdager som jeg skrev tidligere. Om han bruker opp de får han ta ulønnet permisjon/ferie Anonymkode: f1d37... AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 11.43): Ja tusen takk for alle svarene! Men får han ta ferie når jobben allerede har brukt 1 uke planlagt og alle må ta felles ferien? Da har han bare 1 uke ferie og det er ikke nok om han må være hjemme 2-3 uker. Anonymkode: 2b2a9...c73 Hva slags ferieordning de har må de snakke om der. Men fri uten lønn er også en mulighet. Arbeidsgiver kan normalt gi en dag eller to med lønnet omsorgspermisjon pr år. Endret 14. mars 2022 av MapleSirup 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #32 Skrevet 14. mars 2022 Jeg opererte 3 ganger i 2020/2021 og kunne ikke løfte. Samtidig stengte barnehagen titt og ofte pga korona og far gikk tom for omsorgsdager. Barnet var på samme alder første gang. Det gikk helt fint. Kjøpte en krakk slik at barnet kunne klatre selv for det meste, med støtte. Skiftet bleie osv på gulvet. Spiste brødskiver i sofaen. Brukte generelt sett spisebord osv lite. Var løsningsorientert og gjorde det beste utav det. Far tok over 100% på ettermiddagen så jeg kunne hvile så mye som mulig. Anonymkode: b118a...778 1
Akebrett Skrevet 15. mars 2022 #33 Skrevet 15. mars 2022 (endret) Far har rett på omsorgsdager i dette tilfelle ifg NAV Kilde: https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger Endret 15. mars 2022 av Rhodiola for å lenke til sitert innhold - Rhodiola, mod. 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #34 Skrevet 15. mars 2022 Spis ved sofabordet, skift bleier på gulvet eller i sofaen hvor barnet kommer opp selv, hold barnet i hånden og la det gå selv, trøst på gulvet eller la barnet klatre opp på ditt fang når det skal trøstes. Anonymkode: bcc3a...cac 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #35 Skrevet 15. mars 2022 Far har rett til å være hjemme kår du ikke kan passe barnet Anonymkode: 5530b...b3c 1
MapleSirup Skrevet 15. mars 2022 #36 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Far har rett til å være hjemme kår du ikke kan passe barnet Anonymkode: 5530b...b3c Ikke ubegrenset antall dager, som er en del av poenget her. 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #37 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 11.33): Legen sa han ikke har lov til å sykemelde far fordi jeg er syk, barnet er ikke sykt 😕 det er ikke kosmetisk! Det er en opersjon jeg har hatt fler ganger før fordi jeg må ta den, for å slippe å bli steril og gå på morfin fler ganger daglig, for å fungere i det hele tatt. Anonymkode: 2b2a9...c73 Høres vanskelig ut, hva sløgs "lønn" eller lignende står du på fra før? Vil du fungere ellers i hverdagen? Anonymkode: 52b9b...05f
Agurk Skrevet 15. mars 2022 #38 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har hatt flere operasjoner som innebar å ikke skulle løfte på 2-3 uker. Som alenemor og uten familie i nærheten så måtte jeg rett og slett bare klare dette på egenhånd. Og vet du hva? Det gikk helt fint 🙂 Ble noen små løft her og der, det kom jeg ikke utenom. Og ingen operasjonssår som åpnet seg av den grunn. Lykke til, dette kommer til å gå helt fint 🙂 4
missnorway94 Skrevet 15. mars 2022 #39 Skrevet 15. mars 2022 (endret) Far tar omsorgsdager! Vi var i eksakt samme situasjon i fjor (mars 2021), bare at det var far som ble operert og jeg måtte ha fri fra jobb. Jeg jobbet 1 dag i uka i 4 uker, den dagen dro han til svigermor/fikk besøk/var ikke alene. Dette gikk fordi vi hadde dobbelt opp med omsorgsdager (20 per forelder). Jeg brukte 17 stk, hadde da 3 dager igjen på høsten til bhgstart. Far hadde jo fortsatt alle sine, så null problem. Og: DETTE GJELDER FORTSATT I 2022!! Ergo, dette fikser dere. SÅ mye syk er de færreste barn på 4 mnd fra august til desember.. 😊 Endret 15. mars 2022 av missnorway94 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #40 Skrevet 15. mars 2022 MapleSirup skrev (18 minutter siden): Ikke ubegrenset antall dager, som er en del av poenget her. Jo, for ved spesielle situasjoner, som feks dette, vil far kunne søke om ekstra antall omsorgsdager. Anonymkode: a2beb...73d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå