AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #1 Skrevet 14. mars 2022 Jeg (mor) har en operasjon jeg MÅ ta nå om en ukes tid. Da kan jeg ikke bære på 2-3 uker. Barnet er 14 mnd, og må bæres ofte opp i stolen og når h*n trenger trøst osv. far ringte legen for å høre hva vi skal gjøre da barnet ikke har bhg plass før i august. Vi har hørt med barnehagen om det er mulig med plass tideligere, men det er det ikke. Legen mente far ikke kunne sykemeldes fordi jeg skal operere. Han har en jobb hvor han ikke kan ta med barnet, foreldrene hans bor langt unna, mine foreldre jobber. Men de skal ha barnet et par dager og selve opersjonsdagen da de har tatt fri fra jobb. Hva kan vi gjøre her, samboer må være hjemme med barnet i 2-3 uker. Hvilke rettigheter finnes? Anonymkode: 2b2a9...c73
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Er du i ulønnet permisjon? Mannen kan ta omsorgsdager om den som passer barnet er for syk til å passe det. Dette går da av sykt-barn-dager. Om problemet bare er noen få løft om dagen, kan han ha hjemmekontor? Anonymkode: 72bea...d94 21
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du i ulønnet permisjon? Mannen kan ta omsorgsdager om den som passer barnet er for syk til å passe det. Dette går da av sykt-barn-dager. Om problemet bare er noen få løft om dagen, kan han ha hjemmekontor? Anonymkode: 72bea...d94 Han kan ikke ha hjemmekontor, han er yrekesfag arbeider og eneste han kan gjøre hjemme er å føre timene sine, dessverre Anonymkode: 2b2a9...c73
FantasDick Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 Hvis det kun er litt bæring som er problemet etter noen dager å komme deg på, så finn løsninger for å unngå bæresituasjoner. Ikke bruk stolen, sett deg ned for trøst osv. 16
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du i ulønnet permisjon? Mannen kan ta omsorgsdager om den som passer barnet er for syk til å passe det. Dette går da av sykt-barn-dager. Om problemet bare er noen få løft om dagen, kan han ha hjemmekontor? Anonymkode: 72bea...d94 Hjemmekontor med en 1-åring hjemme fungerer ikke. Med mindre du tenkte at TS skal passe barnet som vanlig, men far tar seg av løft. TS: Mannen kan bruke syk barnepasser-dager. Dette går av samme kvote som sykt barn-dager. Obs at noen arbeidsgivere krever legeerklæring ved bruk av mer enn 3 dager i strekk. Og ulempen er jo også at han da bruker opp dagene sine, som han antageligvis kommer til å få bruk for når barnet begynner i barnehage til høsten. Anonymkode: 0e40f...d48 11
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Moren hans kan flytte inn et par uker, eller faren. Anonymkode: 393e6...2ae 1
Anonymmm123 Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 FantasDick skrev (På 14.3.2022 den 11.03): Hvis det kun er litt bæring som er problemet etter noen dager å komme deg på, så finn løsninger for å unngå bæresituasjoner. Ikke bruk stolen, sett deg ned for trøst osv. det er snakk om 2-3 uker uten bæring. Gjelder jo alt fra bleieskift osv egenlgig også, skal ikke bære, eller få slag/ press på magen. H*n sparker veldig for tiden og klatrer opp i sofa osv så må jo få h*n ned fra sofa osv AnonymBruker skrev (På 14.3.2022 den 11.04): Moren hans kan flytte inn et par uker, eller faren. Anonymkode: 393e6...2ae Ingen av de er tilstede værende eller villig til å hjelpe med noe som helst. 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 Jeg tenker det går fint uten å løfte et barn på 14 mnd de dagene mens far er på jobb. Man finner andre løsninger. Bleie og klesskift kan gjøres på gulvet, du trenger heller ikke løfte barnet for å trøste det. Ellers er det riktig at far ikke kan sykemeldes, men om du er sykemeldt kan far ta sykt barnepasset dag (samme som sykt barn). Anonymkode: 849d9...027 14
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #9 Skrevet 14. mars 2022 Vi bodde langt unna familie og vi fikk en sånn situasjon hvor jeg ikke kunne ta hånd om sønnen på 1,5 år og mannen måtte på jobbreise så han fløy sønnen til svigers og hentet han 1,5 uke senere. Hadde jeg måttet ta hånd om en 1,5 åring og ikke løftet hadde jeg sørget for å gjøre alt på gulvet, spist, skiftet og sovet. Jeg gjorde det når jeg hadde karpaltunnelsyndrom og ikke kunne løfte mye. Sønnen satt i fanget når han fikk mat. Anonymkode: fbc4b...b0f 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 Anonymmm123 skrev (1 minutt siden): Ingen av de er tilstede værende eller villig til å hjelpe med noe som helst. Det var synd 😞 Anonymkode: 393e6...2ae
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Jeg tenker at et greit kompromiss her bør være at far tar ca.en uke sykt barnepasser-dager og at TS sørger for å ha barnet på gulvet den resterende tiden. I perioden far er hjemme kan hun øve seg på å gjøre ting med barnet på gulvet (bleieskift osv.) Anonymkode: 0e40f...d48 8
Blått Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg (mor) har en operasjon jeg MÅ ta nå om en ukes tid. Da kan jeg ikke bære på 2-3 uker. Barnet er 14 mnd, og må bæres ofte opp i stolen og når h*n trenger trøst osv. far ringte legen for å høre hva vi skal gjøre da barnet ikke har bhg plass før i august. Vi har hørt med barnehagen om det er mulig med plass tideligere, men det er det ikke. Legen mente far ikke kunne sykemeldes fordi jeg skal operere. Han har en jobb hvor han ikke kan ta med barnet, foreldrene hans bor langt unna, mine foreldre jobber. Men de skal ha barnet et par dager og selve opersjonsdagen da de har tatt fri fra jobb. Hva kan vi gjøre her, samboer må være hjemme med barnet i 2-3 uker. Hvilke rettigheter finnes? Anonymkode: 2b2a9...c73 Finnes ikke noe rettigheter når legen nekter å sykmelde far. Dere må bare finne en god løsning som fungerer. Det er litt opp til deg også da. Mamma hadde tatt seg ulønnet seg permisjon fra jobb eller ferie for å hjelpe til i sånne situasjoner, men det er min mor da. Hehe 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 Hvis far jobber normale tider, evt. kan jobbe litt kortere dager og dere kan få tak i en betalt barnepasser inntil videre? En type dagmamma? Vet ikke hva som blir dyrest av at mannen tar ulønnet permisjon eller dagmamma. Som noen over her sa: hvis mannen tar sykt-barn-dager så kan det være dumt siden barnet begynner i bhg til høsten og det første året spesielt er barn ofte sjuke. Anonymkode: 4c855...47b 3
FantasDick Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 Anonymmm123 skrev (2 minutter siden): det er snakk om 2-3 uker uten bæring. Gjelder jo alt fra bleieskift osv egenlgig også, skal ikke bære, eller få slag/ press på magen. H*n sparker veldig for tiden og klatrer opp i sofa osv så må jo få h*n ned fra sofa osv Ja, men det går fint å være litt kreativ rundt bleieskift og spising i noen uker? Snakk med barnet, si at du har vondt og det må ikke sparke deg osv. Skift ev bleie fra siden, på gulvet såklart, om du ikke kan unngå sparking. Dette går fint! 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 Omsorgsdager. Han har rett på ubetalt permisjon. Om du blir sykemeldt kan du vel på 65% av lønn som sykepenger så går dere litt mindre i minus. Anonymkode: f1d37...6f4 8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg (mor) har en operasjon jeg MÅ ta nå om en ukes tid. Da kan jeg ikke bære på 2-3 uker. Barnet er 14 mnd, og må bæres ofte opp i stolen og når h*n trenger trøst osv. far ringte legen for å høre hva vi skal gjøre da barnet ikke har bhg plass før i august. Vi har hørt med barnehagen om det er mulig med plass tideligere, men det er det ikke. Legen mente far ikke kunne sykemeldes fordi jeg skal operere. Han har en jobb hvor han ikke kan ta med barnet, foreldrene hans bor langt unna, mine foreldre jobber. Men de skal ha barnet et par dager og selve opersjonsdagen da de har tatt fri fra jobb. Hva kan vi gjøre her, samboer må være hjemme med barnet i 2-3 uker. Hvilke rettigheter finnes? Anonymkode: 2b2a9...c73 Hvis legen nekter far å sykemelde seg så tenker jeg at det er en unødvendig og mest sannsynlig kosmetisk operasjon du mest sannsynlig kunne ha tatt senere. Det er en grunn til at legen sier nei til sykemelding! Anonymkode: 23a9a...ad8 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 Far tar ut ferie? Anonymkode: ddea3...2e3 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 Har far tatt ut pappapermen sin allerede? Anonymkode: 7f829...781 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis legen nekter far å sykemelde seg så tenker jeg at det er en unødvendig og mest sannsynlig kosmetisk operasjon du mest sannsynlig kunne ha tatt senere. Det er en grunn til at legen sier nei til sykemelding! Anonymkode: 23a9a...ad8 Legen vil vel ikke skrive ut sykemelding fordi far ikke er syk, uansett hvilken type sykdom eller operasjon mor har. Anonymkode: ddea3...2e3 30 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 Mat på gulvet, trøst på gulvet, skift bleie på gulvet. Ikke ideelt, men det fungerer. Anonymkode: f32b4...aab 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå