AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #21 Skrevet 8. desember 2022 Slitt med IBS siden jeg var bitte liten. Blitt mye verre I voksen alder etter enda mer antibiotika bruk. Mye smerter og mest forstoppelse. Gått på lowfodmap men ble aldri symptomfri nok til å finne alle mattriggerne. Kuttet ut den maten jeg tåler som verst ,som fks løk,hvitløk, mel( utenom havre) noen typer frukt og grønnsaker, sukkeralkoholer +++ Hjelper litt å ha et snevrere spisevindu så magen får ro og hvile til å reparere ( ca 15 timer uten mat) Også tatt fecal transplantasjon uten hell. Ellers så følger jeg litt med på forskning og håper det kommer frem noen bedre løsninger. Er slitsomt og leve med. Anonymkode: 90b49...390
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #22 Skrevet 8. desember 2022 Anonym-bruker skrev (1 time siden): Åja, jeg skjønner. Så jeg kan ikke bare begynne å ta det selv? Jeg bor på østlandet Du kan jo lese boka til Marit Kolby, jeg lærte mye av det hun skriver om i 2016. Uansett bør du ta en time hos noen som kan tarmsystemet, skriv ned alt om dine plager Ta gjerne bilder av unormal avføring. Jeg fikk god hjelp her; https://moloklinikken.no/ansatt/dr-peder-olsen/ Koster penger, men verdt det. Anonymkode: ccb64...e90
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #23 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jo lese boka til Marit Kolby, jeg lærte mye av det hun skriver om i 2016. Uansett bør du ta en time hos noen som kan tarmsystemet, skriv ned alt om dine plager Ta gjerne bilder av unormal avføring. Jeg fikk god hjelp her; https://moloklinikken.no/ansatt/dr-peder-olsen/ Koster penger, men verdt det. Anonymkode: ccb64...e90 Vet du om de tester histamin intoleranse? jeg vurderer å ta en på lab1(fås ikke offentlig). Men usikker på om det er bedre å ta kontakt med molo klinikken først. Jeg har betennelse påvist i mage. Noen leger sier ibs, andre magesår. I’m clueless. Anonymkode: f8394...c19
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #24 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vet du om de tester histamin intoleranse? jeg vurderer å ta en på lab1(fås ikke offentlig). Men usikker på om det er bedre å ta kontakt med molo klinikken først. Jeg har betennelse påvist i mage. Noen leger sier ibs, andre magesår. I’m clueless. Anonymkode: f8394...c19 Vet ikke hva de tester, men kompetansen til personen jeg linker til er nok øverste i Norge om du har en syk tarm/mage. Selv vært inn og ut av sykehuset årevis med koloskopi og gastroskopi. Mange får bedring av ibs ved endring av kosthold og spisetider, fasting mellom måltidene. For eksempel. Husk at leger/offentlig sykehus har lite kunnskaper om kosthold generelt. Anonymkode: ccb64...e90
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #25 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vet ikke hva de tester, men kompetansen til personen jeg linker til er nok øverste i Norge om du har en syk tarm/mage. Selv vært inn og ut av sykehuset årevis med koloskopi og gastroskopi. Mange får bedring av ibs ved endring av kosthold og spisetider, fasting mellom måltidene. For eksempel. Husk at leger/offentlig sykehus har lite kunnskaper om kosthold generelt. Anonymkode: ccb64...e90 Jeg har også vært gjennom gastroskopi og koloskopi, gastrologen sa at jeg var mer oppdatert på kosthold en han var🫣Har prøvd low fod map, low oxalat, lavkarbo etc etc. Holder meg unna gluten; gjort det i mange år. Melk, masse sukker osv. Men sliter veldig med kvalme og forstoppelse. Anonymkode: f8394...c19
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå