AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 hei. jeg ble hentet av ambulansen grunnet overdose forrige uke. jeg husker at jeg våknet til i et rom i en seng med bleie på, mens en sykepleier satt på en stol inntil veggen og ventet på at jeg skulle våkne til (virket det som), også ble jeg trillet til en heis og opp/ned til OBA hvor jeg lå resten av dagen. i journalen står det ingenting om hvor jeg var, bare at jeg skulle "legges på OBA for videre observasjon". jeg leste journalen og forklarte det jeg husket til kompisen min (som ringte ambulansen på meg) og han sa han synes det hørtes ut som om at jeg var på en intensiv avdeling først. det står at jeg mistet bevisstheten i ambulansen og hadde GCS 3 når jeg kom fram til mottaket, men at jeg kom mer til meg selv etterhvert. CRP 66 men ikke nakkestiv. også står det at jeg skulle legges på scop for å overvåke metning og RF. (tenker noe av dette er relevant kanskje, jeg vet ikke hva noe betyr haha). hva tenker dere? det er kanskje en litt rar ting å henge seg opp i men det hele var ganske traumatiserende for meg. jeg har blitt innlagt på OBA et par ganger men dette var en annen opplevelse. men de hadde vel skrevet om det var noe særlig alvorlig? Anonymkode: 039a3...2ca
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Så overdose med bevisstløshet osv. er ikke særlig alvorlig?😳 Anonymkode: 6f782...064 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Våknet med bleie? Vil tro du hadde hatt kateter om du var på intensiv ? Anonymkode: bc3db...a54 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 (endret) Du lå nok på PO-intensiv. Altså postoperativ avdeling med intensivsykepleier som overvåket deg. Veldig vanlig at intox (overdoser) legges der til overvåkning. Skop betyr bare at du er koblet til overvåkning som EKG, puls og oksygenmetning i blodet. Anonymkode: 1c2f8...b6f Ryddet for avsporing og nedsettende innhold. Perelandra, mod. Endret 14. mars 2022 av Perelandra 7 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Våknet med bleie? Vil tro du hadde hatt kateter om du var på intensiv ? Anonymkode: bc3db...a54 Nope. Ligger som regel med bleie. Kateter er stor risiko for UVI og helt unødvendig. Anonymkode: 1c2f8...b6f Ryddet for avsporing og nedsettende innhold. Perelandra, mod. Endret 14. mars 2022 av Perelandra 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 GSC 3 er veldig alvorlig og grunn til intubasjon (pusterør ned til luftveiene). Så du må ha kommet deg kjapt i mottaket, dvs GSC har økt. Men at det fortsatt var alvorlig, derfor ble du overvåket på scop for å følge metning (oksygenmetning i blod, klemme på finger) og RF (pustefrekvens). Jeg vet ikke hva OBA står for, vil anta at det er en overvåkingsavdeling. Vil råde deg til å kontakte fastlegen for å få hjelp videre med din psykiske helse. Og ikke ta inn over det slemme innlegg som over, du tar ikke plassen til noen - det er derfor vi er der, for å passe på deg - det er jobben vår. Anonymkode: 4b7ef...e1c 12
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du lå nok på PO-intensiv. Altså postoperativ avdeling med intensivsykepleier som overvåket deg. Veldig vanlig at intox (overdoser) legges der til overvåkning. Skop betyr bare at du er koblet til overvåkning som EKG, puls og oksygenmetning i blodet. Anonymkode: 1c2f8...b6f ah, takk for det øverste. og akkurat denne hendelsen var et selvmordsforsøk, så jeg er like bummed out som du er over at noen fant meg og fikk meg til å sløser resursser. Anonymkode: 039a3...2ca Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 14. mars 2022 av Perelandra 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Våknet med bleie? Vil tro du hadde hatt kateter om du var på intensiv ? Anonymkode: bc3db...a54 jeg har snakket en del med behandleren min om akkurat dette. jeg har en ptsd diagnose som hadde blitt ekstremt trigget av å få satt i kateter, så behandleren min har i hvert fall betrygget meg på at om jeg noen gang vil ha behov for det, så skal de i høyest grad prøve å finne andre alternativer. mulig det er årsaken? Anonymkode: 039a3...2ca
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): GSC 3 er veldig alvorlig og grunn til intubasjon (pusterør ned til luftveiene). Så du må ha kommet deg kjapt i mottaket, dvs GSC har økt. Men at det fortsatt var alvorlig, derfor ble du overvåket på scop for å følge metning (oksygenmetning i blod, klemme på finger) og RF (pustefrekvens). Jeg vet ikke hva OBA står for, vil anta at det er en overvåkingsavdeling. Vil råde deg til å kontakte fastlegen for å få hjelp videre med din psykiske helse. Og ikke ta inn over det slemme innlegg som over, du tar ikke plassen til noen - det er derfor vi er der, for å passe på deg - det er jobben vår. Anonymkode: 4b7ef...e1c tusen takk for svar! jeg forstår ikke så mye av det som står skrevet og jeg dissosierte bort mye av dagen jeg var innlagt så jeg husker ikke om jeg fikk noe info. det var ikke meningen å si at det ikke var alvorlig. OBA står for observasjons- og behandlingsavdeling. jeg blir veldig godt ivaretatt (eller sløser masse ressurser...😅) av helsevesenet. men jeg har nettopp startet traumebehandling og jeg fikk beskjed om at det kunne gjøre ting verre først, men jeg var ikke forberedt på hvor ille det kunne bli. også har jeg sannsynligvis blitt feildiagnostisert av min tidligere behandler, så jeg venter bare på å få kommet igang med utredning sånn at jeg kan få riktig behandling og medisiner. Anonymkode: 039a3...2ca 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #10 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ah, takk for det øverste. men sånne kommentarer som det kan du faen meg spare deg for. du er direkte stygg (og dum, og bør lese deg litt opp) om du mener fysiske sykdommer fortjener mer hjelp enn psykiske. om det er sånn at psykisk syke "tar plassen" til fysisk syke, så må vi legge ansvaret på regjeringen til å fikse flere sykehusplasser. alle syke fortjener hjelp. dessuten har jeg har hørt den nok ganger før, og tro meg, på grunn av sånne kommentarer som det så sluttet jeg å ringe etter hjelp selv etter overdose-uhell for lenge siden. men utrolig nok så har hverken skam eller skyldfølelse klart å kurere noen av diagnosene mine. rart det. og akkurat denne hendelsen var et selvmordsforsøk, så jeg er like bummed out som du er over at noen fant meg og fikk meg til å sløser resursser. Anonymkode: 039a3...2ca Du har ikke sløst resurser! ❤️ Prøv å ignorer slike kommentarer så best du kan, skjønner godt at du reagerer, hårreisende utsagn fra noen som liksom jobber i omsorgsyrke. Anonymkode: 6cb05...83b 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #11 Skrevet 14. mars 2022 Sikkert bare på akutten/mottaket. Anonymkode: e6acc...38f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #12 Skrevet 14. mars 2022 Hva betyr OBA? RF er forkortelse for respirasjonsfrekvens, altså hvor mange ganger du puster i minuttet. Metning er mengden oksygen i blodet ditt, skal være opp mot 100. Håper det går bra med deg! Anonymkode: af3cb...5a1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #13 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du lå nok på PO-intensiv. Altså postoperativ avdeling med intensivsykepleier som overvåket deg. Veldig vanlig at intox (overdoser) legges der til overvåkning. Dette tror jeg også, er der jeg har havnet etter intoxer. God bedring, TS. Traumebehandling er kjempetøft ❤️ Anonymkode: cc6f8...6a4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva betyr OBA? RF er forkortelse for respirasjonsfrekvens, altså hvor mange ganger du puster i minuttet. Metning er mengden oksygen i blodet ditt, skal være opp mot 100. Håper det går bra med deg! Anonymkode: af3cb...5a1 Sikkert OBservasjons Avdeling Anonymkode: b3811...bcb
Perelandra Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 Tråden er ryddet for avsporinger, nedsettende innhold, brukerangrep og svar til dette. Kjære trådstarter! Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113. Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år) Kirkens SOS: 22 40 00 40 Rustelefonen: 08588 Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg