Gå til innhold

Dere med chrons..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan og hva var symptomene dine og hvordan utviklet det seg? Hvordan fant dere ut at det var chrons? Hvordan er det å leve med det?

Anonymkode: dda9f...b43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et vanskelig spørsmål å svare kort på, for symptomer  sykdomsutvikling, og mestring er så ulikt fra person til person.

Du har de typiske symptomene som smerter, diaré, synlig blod i avføring, men avhengig av hvor i tarmen betennelsen(e) sitter, og hvor kraftig den er, kan du også ha nærmest forstoppelse, og mørk avføring som inneholder blod uten at det er synlig.

Diagnosen blir stilt med hjelp av avføringsprøver der de måler kalprotektin, og blod, kombinert med bildediagnostikk. 

Min crohns ble faktisk oppdaget under gastroskopi, men det er vanligere at sykdommen blir oppdaget gjennom ct, mr og/eller kolonoskopi.  Det å få en diagnose kan ta lang tid, og kreve mange undersøkelser. 

Hvordan det er å leve med varierer også sterkt.  Noen har ett kraftig utbrudd, og har ingen plager resten av livet, andre lever med store smerter og begrensninger hver eneste dag.

Det beste stedet å få informasjon er hos Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer (lmf.no). Der finner du mye god informasjon,  og der er det også mange flotte kunnskapsrike mennesker som kan svare deg på alle spørsmålene du har.

🙂

Anonymkode: 358fd...0d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet mye med magen i mange år uten å bli tatt på alvor. Av og på diaré, mye kvalme og vondt og ferskt blod i avføringen. Var så ung, så det ble bare avvist. Var til en vanlig helseundersøkelse og nevnte magen for legen (ny lege), han tok crp som var skyhøy! Skulle ta avføringsprøver som og kom tilbake med skyhøye resultater. Ble sendt til røntgen av tykktarmen først. Tok noen uker før jeg fikk time og på de ukene gikk det fra av og på dårlig til vanvittig dårlig hele tida. Enorme smertetak, kvalme og mye diaré. På røntgen konstanterte de at det var betennelse i tykktarmen. Ble satt på prednisolon uten noe effekt og henvist til coloskopi. Det gikk åtte uker fra jeg var hos fastlegen med crp til coloskopi. Den viste noe forandringer som tydet på crohns og det viste vevsprøvene og.

ble satt på cellegift, og sakte, men sikkert så kom jeg meg gradvis. Hadde gått ned 20 kilo etter å ha vært sengeliggende så lenge og bare vært på do. Fire år senere, begynte jeg å reagere på medisinene. Kuttet de ut og har klart meg uten siden. Crohnsen er i remisjon. Siste prøvene som ble tatt i høst viser ingen tegn til betennelse i tarmene lenger. Men jeg har mye arrvev som skaper kluss med kvalme og magesmerter til tider. I disse dager er det 18 år siden jeg ble syk, og har vært uten medisiner de siste 14 Årene. Men jeg må være forsiktig med hva jeg spiser, da magen reagerer på mye rart. 

Anonymkode: 9cb14...841

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter stor pris på at dere har tatt dere så god tid til å svare!

Er under utredning og foreløpig ser magesekken ok ut, koloskopi på mandag som kommer.. Ingen funn på ultralyd. Skal på CT etter koloskopien.

Har smerteanfall i tide og utide (hadde 3 på 5 uker), er jevnt over kvalm, murrende smerter, lett forhøyet crp, lett feber i forbindelse med smerteanfallene, spor av blod i avføringen..

Har en annen tråd her fra før, men er mest redd for at det er chrons det er snakk om..

Anonymkode: dda9f...b43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...