Aristoteles Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Han prater og prater og prater. Skravla går i ett, og egentlig bryr han seg ikke om svarene. Han kan spørre om den samme tingen mange ganger, også ting han vet. For eksempel kan han spørre om tante T bor i en ny leilighet, selv om han utmerket godt vet svaret. Han sier ting som "Husker du da...", og så var det noe som skjedde i går. Litt som mye yngre barn gjør. Han spør om hvorfor det står en sånn og slik bil hos naboen (som om jeg vet det), hva som blir det neste som skjer i en film vi ser på (han ser det samme, hvorfor tror han andre har svaret?), hvorfor jeg har så lite honning i teen, hvorfor vi har en rosa shampoo, hva vi skal ha til middag når han ser kotelettene i stekepanna og blablabla. Uttrykket "å prate hull i hodet på" får en helt ny dimensjon! Samtidig har han enten hukommelse som en gullfisk, eller han er peise lat. Jeg overdriver ikke om jeg sier at han har fått beskjed om å ta smulene etter seg på benken minst 1000 ganger, antagelig mer. Søler han noe på gulvet, så blir det ikke tørket opp. Han sier han ikke så det. Ytterdøren er litt treg, så man må dra litt ekstra i den etter å ha lukket. Det gjør han aldri, og døren sklir opp. Han vet han skal gjøre lekser på mandag og onsdag, men det skjer aldri uten at han blir minnet på det. Han har en to år eldre søster man aldri har trengt å mase på. Hun er nok egentlig "unormal" andre veien. Hun har en betalt ekstrajobb 20 timer i måneden, og hun behøver ikke bli minnet på noe. Som overskriften sier, så går jeg snart i frø over 12-åringen. Hva gjør man?
Aristoteles Skrevet 13. mars 2022 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2022 jabx skrev (1 minutt siden): Autisme? Jeg har lurt på om han kan være på spekteret en plass, ja. Han har dysleksi, men jeg selv tenker kanskje det er dyspraksi. Til tross for å ha gått på turn i mange år, så kan han for eksempel ikke ta imot en ball man kaster. Enten får han ikke tak i den, eller han tar imot som et mye yngre barn - med hele kroppen, liksom. Men finmotorikken er veldig bra, og det samme er matteferdighetene. Samtidig har han ingen forhold til tid, på den måten at han ikke føler at det har gått så og så lang tid. Han kan tro han har brukt 15 minutter, men i realiteten har det gått to timer. Og da snakker jeg ikke om spilling etc. hvor man kan miste tidssansen, men kjedelige ting som lekser eller romrydding. Uansett så er ikke det så viktig, tror jeg. Om han skulle ha noen slags diagnose. Det viktige er hva jeg kan gjøre for å få ham til å slutte å fylle lufta med ord 😕
lillevill Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Aristoteles skrev (3 minutter siden): Jeg har lurt på om han kan være på spekteret en plass, ja. Han har dysleksi, men jeg selv tenker kanskje det er dyspraksi. Til tross for å ha gått på turn i mange år, så kan han for eksempel ikke ta imot en ball man kaster. Enten får han ikke tak i den, eller han tar imot som et mye yngre barn - med hele kroppen, liksom. Men finmotorikken er veldig bra, og det samme er matteferdighetene. Samtidig har han ingen forhold til tid, på den måten at han ikke føler at det har gått så og så lang tid. Han kan tro han har brukt 15 minutter, men i realiteten har det gått to timer. Og da snakker jeg ikke om spilling etc. hvor man kan miste tidssansen, men kjedelige ting som lekser eller romrydding. Uansett så er ikke det så viktig, tror jeg. Om han skulle ha noen slags diagnose. Det viktige er hva jeg kan gjøre for å få ham til å slutte å fylle lufta med ord 😕 Det har vel noe med hvordan hjernen hans prosesserer informasjon? Intressant med ballen han ikke kan fange. Kanskje det er for mye annet han følger med på? Masse som skjer slik at ballen ikke blir merket. Noen med add feks kan slite i situasjoner der man får masse info og blir over stimulert. Min sønn har adhd og tvangstanker og han har noen rare ideer som sliter meg totalt ut, feks han har begynt å få helt noia om jeg er på butikken, feks. Hans hjerne har ville ideer og slik at han ser på virkeligheten på en bestemt måte.
Aristoteles Skrevet 13. mars 2022 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2022 lillevill skrev (7 minutter siden): Det har vel noe med hvordan hjernen hans prosesserer informasjon? Intressant med ballen han ikke kan fange. Kanskje det er for mye annet han følger med på? Masse som skjer slik at ballen ikke blir merket. Noen med add feks kan slite i situasjoner der man får masse info og blir over stimulert. Min sønn har adhd og tvangstanker og han har noen rare ideer som sliter meg totalt ut, feks han har begynt å få helt noia om jeg er på butikken, feks. Hans hjerne har ville ideer og slik at han ser på virkeligheten på en bestemt måte. ADD/ADHD har også vært i tankene mine. Men først og fremst dyspraksi. Når han fyller glass, så renner det over minst halvparten av gangene, og det tok han mange år å lære å svømme. Han er fortsatt ikke noen god svømmer. Jeg har googlet og lett, for det er så slitsomt å måtte gjenta seg selv hele tiden. Hver dag. Og pratingen som aldri tar slutt. Han vet han skal være i seng klokken 21, men likevel spør han nesten dag om det er klokken 21. Hvis han ikke spør, så skjer det aldri at han spiser kvelds osv. av seg selv slik at han "rekker tiden". Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre lenger, og er redd han aldri vil nå noen grad av selvstendighet. 1
lillevill Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Aristoteles skrev (9 minutter siden): Uansett så er ikke det så viktig, tror jeg. Om han skulle ha noen slags diagnose. Det viktige er hva jeg kan gjøre for å få ham til å slutte å fylle lufta med ord Men altså. du kaller han lat, og samtidig mener at det er urelevant om han har diagnose eller ikke. Det er litt som å høre besteforeldrene til min sønn, som ikke "tror på" diagnoser, og mener min sønn er "lat" siden han ikke følger med like godt som andre barn. Det er ikke så positivt eller rettferdig ovenfor din sønn med en sånn instilling. Det er heller ikke bra at du sammenligner han med søsteren, som helt sikkert har en annerledes hjerne som prosesserer informasjon på en selvstendig måte. men han spør kanskje fordi han ikke greier å legge vekk det han lurer på før han får et svar. Kanskje han trenger mer struktur da? Det kan være at han føler han "må" spørre. Tvang kan ha noe med det å gjøre. Eller kanskje så er det å spørre en del av det å forstå ting. eller kanskje han liker å høre stemmen din. Kanskje han savner gode samtaler. En jeg gikk på skole med som hadde autisme feks ønsket at i skolebygget var det en liste som viste oversikt over alle tingene som befinner seg i forskjellige rom. Eller i en etasje. 1
lillevill Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 Aristoteles skrev (3 minutter siden): eg har googlet og lett, for det er så slitsomt å måtte gjenta seg selv hele tiden. Hver dag. Og pratingen som aldri tar slutt. Han vet han skal være i seng klokken 21, men likevel spør han nesten dag om det er klokken 21. Du står jo ovenfor en ganske stor utfordring med han da. Har han fått noe mer tilbud på bup da? Hm altså, jeg har jo selv adhd. Og jeg kan nok snakke ganske mye. Mange ditt og datt tanker i hodet og så er jeg spontan og plutselig spør om noe urelevant. Det er klart det er slitsomt. Og jeg blir jo helt kjørt om jeg treffer på noen som er "som meg" med sånne ditt og datt tanker. Forstår godt at du er sliten. Om det er noen spørsmål som gjentar seg mye, feks med klokken, kanskje dere kan gi han en klokke som har en alarm som går av feks klokka 19? og klokka 20? Eller en stor digital klokke på stuebordet.
Aristoteles Skrevet 13. mars 2022 Forfatter #8 Skrevet 13. mars 2022 lillevill skrev (3 minutter siden): Men altså. du kaller han lat, og samtidig mener at det er urelevant om han har diagnose eller ikke. Det er litt som å høre besteforeldrene til min sønn, som ikke "tror på" diagnoser, og mener min sønn er "lat" siden han ikke følger med like godt som andre barn. Det er ikke så positivt eller rettferdig ovenfor din sønn med en sånn instilling. Det er heller ikke bra at du sammenligner han med søsteren, som helt sikkert har en annerledes hjerne som prosesserer informasjon på en selvstendig måte. men han spør kanskje fordi han ikke greier å legge vekk det han lurer på før han får et svar. Kanskje han trenger mer struktur da? Det kan være at han føler han "må" spørre. Tvang kan ha noe med det å gjøre. Eller kanskje så er det å spørre en del av det å forstå ting. eller kanskje han liker å høre stemmen din. Kanskje han savner gode samtaler. En jeg gikk på skole med som hadde autisme feks ønsket at i skolebygget var det en liste som viste oversikt over alle tingene som befinner seg i forskjellige rom. Eller i en etasje. Jeg kaller ham ikke lat. Jeg sier jo at enten er det noe med hukommelsen, ELLER han er lat. Diagnose er irrelevant om den uansett ikke gir noen redskaper til å takle tilværelsen - for ham og for oss. Jeg sammenligner ham heller ikke med søsteren, men jeg lurer jo på hvem av dem som er mest "unormal" 😄 Struktur har han, men mulig det er en type tvangstanker.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Hvordan kommuniserer han på skolen? Snakker han like mye til medelever/venner? Anonymkode: 4497e...552
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 Aristoteles skrev (Akkurat nå): Jeg kaller ham ikke lat. Jeg sier jo at enten er det noe med hukommelsen, ELLER han er lat. Diagnose er irrelevant om den uansett ikke gir noen redskaper til å takle tilværelsen - for ham og for oss. Jeg sammenligner ham heller ikke med søsteren, men jeg lurer jo på hvem av dem som er mest "unormal" 😄 Struktur har han, men mulig det er en type tvangstanker. Ja, men om dere vet hva det er, så er det lettere å forstå hvordan dere kan roe ned litt på snakkingen. Og vil du ikke at han i fremtiden skal vite hva slags diagnoser han har? Det kan jo være tvang, men det kan jo også være at han føler seg mer rolig om han får informasjonen hjernen hans så spontant hentet opp. Jeg tror han har en ganske spontan hjerne. Er han spontan ellers også? Det kan jo være adhd. Anonymkode: 37e9b...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan kommuniserer han på skolen? Snakker han like mye til medelever/venner? Anonymkode: 4497e...552 Dette lurer jeg også på. Har han venner? og ikke minst, har ikkje skolen uttrykt bekymring? Som lærer hadde jeg reagert på dette, helst før barnet er 12 år. Anonymkode: 76e2f...c7d
Aristoteles Skrevet 13. mars 2022 Forfatter #12 Skrevet 13. mars 2022 lillevill skrev (1 minutt siden): Du står jo ovenfor en ganske stor utfordring med han da. Har han fått noe mer tilbud på bup da? Hm altså, jeg har jo selv adhd. Og jeg kan nok snakke ganske mye. Mange ditt og datt tanker i hodet og så er jeg spontan og plutselig spør om noe urelevant. Det er klart det er slitsomt. Og jeg blir jo helt kjørt om jeg treffer på noen som er "som meg" med sånne ditt og datt tanker. Forstår godt at du er sliten. Om det er noen spørsmål som gjentar seg mye, feks med klokken, kanskje dere kan gi han en klokke som har en alarm som går av feks klokka 19? og klokka 20? Eller en stor digital klokke på stuebordet. Han kan klokken, og han vet godt hvordan han stiller mobilen Når det er noe han har lyst til, så glemmer han ikke noe som helst. Det er den detaljen som får meg til å tenke at det kanskje er litt makelighet inne i bildet også. Jeg skjønner jo også at jeg og han er veldig forskjellige. Jeg kjenner meg selv veldig mye mer igjen i søsterens måte å være på, og synes det er mye enklere med henne. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke vise det, men merker at jeg blir kortere med 12-åringen etter hvert som dagen går mot slutten
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 Har han alltid skravlet i vei, eller har han endret seg? Anonymkode: 4497e...552
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 Aristoteles skrev (4 minutter siden): Jeg kaller ham ikke lat. Jeg sier jo at enten er det noe med hukommelsen, ELLER han er lat. Diagnose er irrelevant om den uansett ikke gir noen redskaper til å takle tilværelsen - for ham og for oss. Jeg sammenligner ham heller ikke med søsteren, men jeg lurer jo på hvem av dem som er mest "unormal" 😄 Struktur har han, men mulig det er en type tvangstanker. Jo du kaller han jo da «lat» , hva for en holdning er dette. Du får henvise til PPT og Bup, hvis det er noe å ta tak i burde det bli gjort nå før han blir tenåring og ting kan bli ekstra vanskelig for han. Anonymkode: 6a88e...585 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 Min sønn har ADD, dyspraksi og dysleksi. Han er i begynnelsen av 20-årene nå, men jeg kan absolutt kjenne ham igjen i ordene dine .. hvordan fungerer han på skolen og blant venner? Hva med en utredning? Skjønner godt at det er utmattende. Mens syns det er litt rart at fokuset er at han må slutte å fylle luften med ord. Det vil selvfølgelig hjelpe deg, men han vil jo ikke ha det særlig greit med den løsningen Anonymkode: 7c495...69e 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 Aristoteles skrev (4 minutter siden): eg kaller ham ikke lat. Jeg sier jo at enten er det noe med hukommelsen, ELLER han er lat. Men det er jo det jeg mener, at du mistenker det kan være lathet. det er sikkert ikke det. Det er jo ikke fint for han at du tror han er lat. Om han har adhd, så er det feks vanlig å bli kalt lat, fordi man sliter med motivasjon. Feks, jeg vet jeg må ta oppvasken, men jeg prokrastinerer. Noen synes det virker som latskap. Men jeg har bare ikke lyst og motivasjon når det gjelder å gjøre ting jeg synes er kjedelig. Gjør det etterhvert da.. Anonymkode: 37e9b...b6b 1
lillevill Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo det jeg mener, at du mistenker det kan være lathet. det er sikkert ikke det. Det er jo ikke fint for han at du tror han er lat. Om han har adhd, så er det feks vanlig å bli kalt lat, fordi man sliter med motivasjon. Feks, jeg vet jeg må ta oppvasken, men jeg prokrastinerer. Noen synes det virker som latskap. Men jeg har bare ikke lyst og motivasjon når det gjelder å gjøre ting jeg synes er kjedelig. Gjør det etterhvert da.. Anonymkode: 37e9b...b6b min post
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 Min dønn har Tourettes og ADHD og har mange av de samme utfordringene både når det gjelder ball, helle i glass og ord, ord, ord.æ :). Anonymkode: 1b49a...2ca
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 Utredning på BUP, så får du svar om ev diagnose, hjelp og råd. Anonymkode: 4497e...552
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min sønn har ADD, dyspraksi og dysleksi. Han er i begynnelsen av 20-årene nå, men jeg kan absolutt kjenne ham igjen i ordene dine .. hvordan fungerer han på skolen og blant venner? Hva med en utredning? Skjønner godt at det er utmattende. Mens syns det er litt rart at fokuset er at han må slutte å fylle luften med ord. Det vil selvfølgelig hjelpe deg, men han vil jo ikke ha det særlig greit med den løsningen Anonymkode: 7c495...69e Moren her som har feil innstilling og tydelig irriterer seg over sønnen, og dette merker han nok også stakkar… Anbefaler også utredning. Helst før enn siden. Dette handler om å bry seg, og å gjøre det rette! Anonymkode: 6a88e...585 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå