AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Vi har lyst å begynne med tøybleier for vi er så lei av mye avfall. Har lest litt men det er mye nytt på en gang så lurer på om noen med litt erfaring kan hjelpe litt? Jeg tenker i utgangspunktet en all-in-one løsning, noe med innlegg og mulighet å legge inn papir. 1, Har en gutt på snart 9 mnd, veier rundt 10 kg og bruker str 5 i Libero engangsbleier nå. Krabber og er aktiv. Jeg ser det er mye "one Hvilken modell, merke passer godt på litt eldre babyer? 2, Finnes det noe papirinnlegg som kan kastes rett i do? Er det noen ide å bruke en form for dopapir som innlegg? (sikkert ikke, det vil vel bli håpløst når de tisser 🙈) Vil helst ha avføringa rett i do og minst mulig avfall. 3, Når han begynner barnehagen tenker vi å bruke tøybleier hjemme og engangsbleier i bhg. Har noen erfaringer å dele om hvordan det funker? 4, Vi kan søke om å få tilskudd fra kommunens avfallshåndtering (ROAF) ved bruk av tøybleier ved å sende inn kvittering og barnets fødelsdato. Pleier man få tilskudd uansett eller er det bare noen som får? Gjelder det også for eldre barn? Takk for svar! Anonymkode: d7471...d89
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #2 Skrevet 14. mars 2022 Ingen som bruker tøybleier her? 😊 Anonymkode: d7471...d89
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #3 Skrevet 14. mars 2022 Vi begynte å bruke tøybleier når babyen var rundt 9 mnd. Brukte lommebleier (one size) og rispapir. Rispapirene som kun var tisset i vasket vi sammen med bleiene og brukte om igjen. De det var bæsj i gikk i søppelet. vi hadde tøybleier i barnehagen også. Gjorde alt klart med papir og alt på forhånd slik at det ikke ble merarbeid for dem. Men barna sov med engangsbleier på natta. Ingen problem å kombinere. Barna valgte tøybleier hvis de fikk velge mellom tøy og engangs. der vi fikk støtte måtte kvitteringene være nyere enn 3 år. Vi fikk denne mye. brukte også tøybleier på lillesøster ei god stund. Men nå er vi over på engangs bare. Hverdagen vår ble rett og slett for travel, og ingen energi til ekstra vaskemaskiner, opphenging og bretting. Tok rett og slett for mye tid for oss nå. Anonymkode: 0824a...fc0 1
Olaug Olsen Skrevet 14. mars 2022 #4 Skrevet 14. mars 2022 (endret) Jeg ville gått for formsydde bleier fra Nøstebarn, med lanolinbukse over. Etter min erfaring er det ikke nødvendig med innlegg. Bæsj kastes rett i toalettet, eller man skyller bleien i toalettet. Resten kastes i en bøtte med vann. Ha litt eddik oppi bøtten, og du vil ikke ha problemer med lukt. Bleiene kan vaskes som kokevask en til to ganger i uken. Eller tre, om dere er veldig ømfintlige av dere. Strikkeoppskriftene fra Nøstebarn er veldig enkle. Selv far kan klare det. Dersom strikking er uaktuelt, har de også ullbukser som er ferdigsydd. https://nostebarn.no/popolini-formsydd-bleie?gclid=Cj0KCQjwz7uRBhDRARIsAFqjulmCD_8jR-c53Z26JQjKVabxcm1VM5FTWFqiHBYXcffgEK0zqAzLJtgaAjMuEALw_wcB#6m-2år Min erfaring er at tøybleier med ull og lanolin som sperrelag er mer behagelig på lukt. Dette gjelder kanskje spesielt for at de barnehageansatte skal gå god for opplegget. Erfaringsmessig har de ikke samme ideologiske motivasjon som foreldrene, og trenger derfor systemer som oppfattes hygieniske på lukt. Angående barnehagen: Jeg tenker at det bør ikke være noe problem å bruke tøybleiene som en slags treningstruse i barnehagen, når tiden er inne for det. Dvs. når barnet begynner å venne seg til å gå på toalett selv. Endret 14. mars 2022 av Olaug Olsen 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #5 Skrevet 14. mars 2022 On 3/13/2022 at 5:01 PM, AnonymBruker said: Vi har lyst å begynne med tøybleier for vi er så lei av mye avfall. Har lest litt men det er mye nytt på en gang så lurer på om noen med litt erfaring kan hjelpe litt? Jeg tenker i utgangspunktet en all-in-one løsning, noe med innlegg og mulighet å legge inn papir. 1, Har en gutt på snart 9 mnd, veier rundt 10 kg og bruker str 5 i Libero engangsbleier nå. Krabber og er aktiv. Jeg ser det er mye "one Hvilken modell, merke passer godt på litt eldre babyer? Det er forskjellig hvilke merker og modeller som passer til ulike barn. Du bør være obs på at all in one løsningene ofte tar litt tid å få tørket skikkelig, og at man gjerne har bruk for noen innlegg uansett for å få ekstra absorbering. Virker for meg som om mange er fornøyde med lommebleier eller bleietrekk med innlegg, men dette må man jo nesten finne ut av selv. Det finnes en del one size, og mange av disse har ulike former for knapping eller borrelås som gir gode muligheter til å justere størrelse til barnet. 2, Finnes det noe papirinnlegg som kan kastes rett i do? Er det noen ide å bruke en form for dopapir som innlegg? (sikkert ikke, det vil vel bli håpløst når de tisser 🙈) Vil helst ha avføringa rett i do og minst mulig avfall. Rispapir kan man bruke og vippe rett i do. Det skal du kunne få tak i hos tøybleieforhandlere. Mulig det også er andre alternativer. 3, Når han begynner barnehagen tenker vi å bruke tøybleier hjemme og engangsbleier i bhg. Har noen erfaringer å dele om hvordan det funker? Det bør være helt uproblematisk, men jeg vet at en del også velger tøybleier i barnehage, eller har begge deler og lar dem velge. 4, Vi kan søke om å få tilskudd fra kommunens avfallshåndtering (ROAF) ved bruk av tøybleier ved å sende inn kvittering og barnets fødelsdato. Pleier man få tilskudd uansett eller er det bare noen som får? Gjelder det også for eldre barn? Dette vet jeg ikke, det kan nok være forskjell fra kommune til kommune. Takk for svar! Anonymkode: d7471...d89 Et par nyttige linker: https://www.toybleieforeningen.no/ https://www.lillegullbleier.no/toybleier---se-var-hjelpeside-om-toybleier Anonymkode: 1720e...c13 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #6 Skrevet 14. mars 2022 Takker for tips, skal lese videre og prøve å skjønne litt mer 😊 Ts 43 minutter siden, AnonymBruker said: Et par nyttige linker: https://www.toybleieforeningen.no/ https://www.lillegullbleier.no/toybleier---se-var-hjelpeside-om-toybleier Anonymkode: 1720e...c13 Ser du nevner at rispapir kan kastes i do - hvor får du tak i den typen i såfall? Jeg har sett i mange nettbutikker nå og på alle typer engangspapir til tøybleier jeg har sett på til nå står det veldig klart at papiret ikke skal kastes i do. Ser det skrives mye om å "vippe" bæsjen rett i do, men det skjønner jeg ikke hvordan kan gå i praksis.. 😝 både bleiebarnet på 9 mnd og storesøster da hun brukte bleier har som regel alltid såpass myk avføring at den triller ikke akkurat ut som en kule, det er mer.. sorbet på en varm dag😆 Anonymkode: d7471...d89 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #7 Skrevet 14. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Takker for tips, skal lese videre og prøve å skjønne litt mer 😊 Ts Ser du nevner at rispapir kan kastes i do - hvor får du tak i den typen i såfall? Jeg har sett i mange nettbutikker nå og på alle typer engangspapir til tøybleier jeg har sett på til nå står det veldig klart at papiret ikke skal kastes i do. Ser det skrives mye om å "vippe" bæsjen rett i do, men det skjønner jeg ikke hvordan kan gå i praksis.. 😝 både bleiebarnet på 9 mnd og storesøster da hun brukte bleier har som regel alltid såpass myk avføring at den triller ikke akkurat ut som en kule, det er mer.. sorbet på en varm dag😆 Anonymkode: d7471...d89 Ser det visst skrives litt ulikt om det. Men f.eks.: https://nostebarn.no/rispapirrull-100-ark?gclid=EAIaIQobChMIyKvF9rXG9gIVxBV7Ch1JXAJOEAQYASABEgLVwPD_BwE. Kan likevel virke som det tryggeste er å kaste disse i søpla. Dopapir som du først spurte om vil løse seg opp. Nei, altså, bæsj kommer jo i forskjellig konsistens. Ser litt ulike løsninger der ute, noen velger bort engangspapir og skyller bleiene i do. Her må man finne ut hva som passer, men med "klinebæsj" vil det uansett bli litt jobb. Jeg liker forresten å følge toybleier på Snapchat, og har plukket opp mye nyttig informasjon derfra. Anonymkode: 1720e...c13
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #8 Skrevet 14. mars 2022 En tilleggsinformasjon er at en del tøybleiebrukere også praktiserer eliminasjonskommunikasjon/babypotting. Det innebærer å lese barnets signaler og sette barnet over do eller vask for å gjøre fra seg. Mange kan på den måten få mye av bæsjen i do, avhengig av hvor mye innsats man vil legge i det. Anonymkode: 1720e...c13 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå