AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Min datter på 11 år, har en venninne hun henger mye med. Denne venninna bor med sin mor. De har overnattet hos hverandre noen ganger. Hver gang min datter har overnattet hos de, vil moren gjerne ha tjenesten gjengjeldt allerede neste dag. Første gangen moren spurte om overnatting, og jeg sa at det ikke passet, fortsatte hun å mase. Skyldte på at hun er alene, og skulle ut å feste med venner. Jeg er også alene, men jeg maser da ikke på andre foreldre om å passe barnet mitt, så jeg kan ta meg en fest! Denne helgen, overnattet min datter hos de, og det skulle bare være én natt, men ble til to, fordi moren synes det var ok. Idag spør moren om hennes kan overnatte to netter her, til uka. Jeg sa at jeg står opp tidlig pga jobb, og at det passer bedre i helger, da disse to jentene sammen ikke klarer å legge seg tidlig og det blir bare mas. Da spurte hun om overnatting til helgen, men da skal jeg jobbe sent og mitt barn har barnevakt, så det går ikke da heller. Da ble det stille.. Men dette er HVER gang. En annen gang tok hun som en selvfølge at datteren kunne sove her, så hun hadde reist bort! Så jeg hadde ikke noe valg.. Hun snakker i tillegg veldig dårlig norsk, så vi sliter med å kommunisere, og hun får noen til å hjelpe seg med å sende mld'er. I utgangspunktet liker jeg ikke at barnet mitt overnatter der, da barnet mitt har sagt to ganger at de ikke har fått middag og spurt om ikke jeg kan bestille pizza for de. Og at moren kommer sent hjem, og de praktiserer verken innetid/leggetid, så jeg har fått med meg at de har vært ute sent og én gang døgnet de. Det er liksom null kontroll. Datteren hennes er heller ikke lett å ha på besøk, fordi hun tar ikke imot beskjeder fra meg og gjør minst mulig. Det krever rett og slett ekstra innsats fra meg å ha henne på besøk, men jeg lar det gå innimellom. Hvordan forholder dere dere til overnatting så ofte og foreldre som maser på denne måten? Jeg synes det er vanskelig, men de er jo gode venner. Anonymkode: 6023e...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Bare si nei? Begge veier altså. mine har aldri sovet borte, og eldste er 14. Anonymkode: b925c...816 3
Mona123 Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Du liker jo ikke at datteren din overnatter der en gang. Stopp med det, som et utgangspunkt. 9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare si nei? Begge veier altså. mine har aldri sovet borte, og eldste er 14. Anonymkode: b925c...816 Men moren tar ikke et nei for et nei. Jeg har sagt nei flere ganger, og da bare maser hun. Om at hun aaaaaldri har barnefri og vil ut å feste og være med venninner. Akkurat som at hun ikke vet at jeg også er alenemor, så jeg har liksom ikke noe sympati for akkurat det. Dama er godt over 40 år, jeg synes det er veldig spesielt.. TS Anonymkode: 6023e...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men moren tar ikke et nei for et nei. Jeg har sagt nei flere ganger, og da bare maser hun. Om at hun aaaaaldri har barnefri og vil ut å feste og være med venninner. Akkurat som at hun ikke vet at jeg også er alenemor, så jeg har liksom ikke noe sympati for akkurat det. Dama er godt over 40 år, jeg synes det er veldig spesielt.. TS Anonymkode: 6023e...2d5 Det er veldig spesielt. Men du kan si nei fordet. hadde noen fra klassen til min eldste som bodde nært oss. Foreldrene var skilt og mora ville ha barnevakt hele tiden, og faren leverte til oss hver søndag morgen når han hadde samværshelg. Meget spesielt, og stakkars barn. ikke la din overnatte der, så kan hun heller ikke spille på at du «skylder» henne. Anonymkode: b925c...816 7
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Da starter du med å si nei til at din datter overnatter der. Høres jo ikke ut som om at du er så jo komfortabel med det uansett. Da vil antakelig maset om at hun skal overnatte hos dere stoppe. Anonymkode: 23400...34b 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 Har opplevd noe lignende, bortsett fra at overnattingen kun gikk én vei, altså hos oss. Jeg sluttet å svare på tlf, men da dukket barnet bare opp på døra med beskjed om at hun fikk lov å overnatte... Her "løste" det seg ved at de flyttet, så jeg har ingen råd dessverre... Anonymkode: 6ca17...001
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 Barn uten regler og tilstedeværende foreldre trives jo ofte med å være hos andre som har nettop det. Med det uvant og må kanskje avklares , «dere kan sove mer, men da skal de være stille kl xx» også må du selvsagt snakke med eget barn i forkant. Jeg vet om flere som praktiserer at barna bare for sove bort én natt om gangen, bare annen hver helg og maks annen hver gang borte. Tenke at om mor har stort behov for å dra ut, så har kanskje barnet bedre av å få sove hos dere innimellom, i stedet for å plutselig bli alene fordi mor er lenge ute (også må man bare se forbi irritasjonen av å bli brukt som barnevakt). Anonymkode: 061bc...59e 3
Aureka Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Som andre har sagt, så si nei til at barnet overnatter der. Du har jo egentlig begrunnet det selv med at det ikke er middag, innetider eller leggetider. Når det gjelder overnatting hos dere, så blir det når det passer deg. OG når det passer, så snakker du med begge barna på forhånd hvilke regler som gjelder for overnattingen. Bla at dette barnet må høre på deg. Funker ikke dette, så blir det ikke flere overnattinger. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min datter på 11 år, har en venninne hun henger mye med. Denne venninna bor med sin mor. De har overnattet hos hverandre noen ganger. Hver gang min datter har overnattet hos de, vil moren gjerne ha tjenesten gjengjeldt allerede neste dag. Første gangen moren spurte om overnatting, og jeg sa at det ikke passet, fortsatte hun å mase. Skyldte på at hun er alene, og skulle ut å feste med venner. Jeg er også alene, men jeg maser da ikke på andre foreldre om å passe barnet mitt, så jeg kan ta meg en fest! Denne helgen, overnattet min datter hos de, og det skulle bare være én natt, men ble til to, fordi moren synes det var ok. Idag spør moren om hennes kan overnatte to netter her, til uka. Jeg sa at jeg står opp tidlig pga jobb, og at det passer bedre i helger, da disse to jentene sammen ikke klarer å legge seg tidlig og det blir bare mas. Da spurte hun om overnatting til helgen, men da skal jeg jobbe sent og mitt barn har barnevakt, så det går ikke da heller. Da ble det stille.. Men dette er HVER gang. En annen gang tok hun som en selvfølge at datteren kunne sove her, så hun hadde reist bort! Så jeg hadde ikke noe valg.. Hun snakker i tillegg veldig dårlig norsk, så vi sliter med å kommunisere, og hun får noen til å hjelpe seg med å sende mld'er. I utgangspunktet liker jeg ikke at barnet mitt overnatter der, da barnet mitt har sagt to ganger at de ikke har fått middag og spurt om ikke jeg kan bestille pizza for de. Og at moren kommer sent hjem, og de praktiserer verken innetid/leggetid, så jeg har fått med meg at de har vært ute sent og én gang døgnet de. Det er liksom null kontroll. Datteren hennes er heller ikke lett å ha på besøk, fordi hun tar ikke imot beskjeder fra meg og gjør minst mulig. Det krever rett og slett ekstra innsats fra meg å ha henne på besøk, men jeg lar det gå innimellom. Hvordan forholder dere dere til overnatting så ofte og foreldre som maser på denne måten? Jeg synes det er vanskelig, men de er jo gode venner. Anonymkode: 6023e...2d5 Kanskje hun skulle hatt noe veiledning av bv?? Sen hem og ikke middag/mat og mer intr i å feste... Anonymkode: 5ae07...408 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #12 Skrevet 13. mars 2022 Altså jeg ville vært forsiktig med å la barnet overnatte hos det. En venninne av meg hadde dattera på overnatting hos ei i klassen, endte med at barnevernsvakten ringte henne på natta for da hadde datteren og venninnen vært ute å lekt mens mora hadde vært ute på fest. Bare styr og drama for denne moren i klassen beskyldte min venninne for at det var hun som hadde ringt... Nei, jeg hadde holdt overnattingene til et minimum og da hos dere så du slipper eventuelt stress og styr. Anonymkode: 8dcc0...f13 4
Gjest theTitanic Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min datter på 11 år, har en venninne hun henger mye med. Denne venninna bor med sin mor. De har overnattet hos hverandre noen ganger. Hver gang min datter har overnattet hos de, vil moren gjerne ha tjenesten gjengjeldt allerede neste dag. Første gangen moren spurte om overnatting, og jeg sa at det ikke passet, fortsatte hun å mase. Skyldte på at hun er alene, og skulle ut å feste med venner. Jeg er også alene, men jeg maser da ikke på andre foreldre om å passe barnet mitt, så jeg kan ta meg en fest! Denne helgen, overnattet min datter hos de, og det skulle bare være én natt, men ble til to, fordi moren synes det var ok. Idag spør moren om hennes kan overnatte to netter her, til uka. Jeg sa at jeg står opp tidlig pga jobb, og at det passer bedre i helger, da disse to jentene sammen ikke klarer å legge seg tidlig og det blir bare mas. Da spurte hun om overnatting til helgen, men da skal jeg jobbe sent og mitt barn har barnevakt, så det går ikke da heller. Da ble det stille.. Men dette er HVER gang. En annen gang tok hun som en selvfølge at datteren kunne sove her, så hun hadde reist bort! Så jeg hadde ikke noe valg.. Hun snakker i tillegg veldig dårlig norsk, så vi sliter med å kommunisere, og hun får noen til å hjelpe seg med å sende mld'er. I utgangspunktet liker jeg ikke at barnet mitt overnatter der, da barnet mitt har sagt to ganger at de ikke har fått middag og spurt om ikke jeg kan bestille pizza for de. Og at moren kommer sent hjem, og de praktiserer verken innetid/leggetid, så jeg har fått med meg at de har vært ute sent og én gang døgnet de. Det er liksom null kontroll. Datteren hennes er heller ikke lett å ha på besøk, fordi hun tar ikke imot beskjeder fra meg og gjør minst mulig. Det krever rett og slett ekstra innsats fra meg å ha henne på besøk, men jeg lar det gå innimellom. Hvordan forholder dere dere til overnatting så ofte og foreldre som maser på denne måten? Jeg synes det er vanskelig, men de er jo gode venner. Anonymkode: 6023e...2d5 Datteren din overnatter der, moren vil at du skal gjengjelde tjenesten neste dag. Da sier du " i morgen passer ikke men xx ( en dato tre uker frem i tid) passer fint". Da blir det ikke så ofte.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 theTitanic skrev (37 minutter siden): Datteren din overnatter der, moren vil at du skal gjengjelde tjenesten neste dag. Da sier du " i morgen passer ikke men xx ( en dato tre uker frem i tid) passer fint". Da blir det ikke så ofte. Så langt fram i tid er det ikke alltid så lett å planlegge. Anonymkode: 23400...34b
Gjest theTitanic Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Så langt fram i tid er det ikke alltid så lett å planlegge. Anonymkode: 23400...34b Det må det da være. Hva gjør du når du blir bedt I bursdag, på reiser etc? Planlegger dagen før?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 theTitanic skrev (2 timer siden): Det må det da være. Hva gjør du når du blir bedt I bursdag, på reiser etc? Planlegger dagen før? Jeg har aldri blitt bedt i bursdag tre uker fram i tid. Det er som regel en i forveien. På reise? Skal vi på ferie er det selvfølgelig planlagt. Du kan ikke sammenligne ferietur med overnatting. Anonymkode: 23400...34b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 Dette er jo veldig enkelt. 11-åringen din slutter med disse stadige overnattingene hos henne. Så slipper du å tenke på gjengjeldelse. Skjønner ikke hvorfor de må overnatte så ofte. Eller synes du det er ok med litt fri? Anonymkode: b4fac...3c5 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #18 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har aldri blitt bedt i bursdag tre uker fram i tid. Det er som regel en i forveien. På reise? Skal vi på ferie er det selvfølgelig planlagt. Du kan ikke sammenligne ferietur med overnatting. Anonymkode: 23400...34b Poenget er at man kan planlegge om man vil. Og det løser problemet med å bli spurt så ofte om overnatting. Vi skal feks i to femtiårslag, en hotelltur og en dåp i løpet av de neste 6 uker. Da planlegger vi det og takker ja. Så fremt vi kan og det kunne vi. Anonymkode: 436cf...24e 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 Jeg er også alenemor, 100% og det ville aldri ha falt meg inn å engang spørre en annen forelder om noe sånt. Overnatting er noe ungene i den alderen finner på selv, og ønsker selv. Min datter hadde en sånn venn, der det hendte at han ble over hos oss i opptil en uke ad gangen fordi foreldrene, som hadde 50/50, spurte begge om jeg ikke bare kunne ha han et par netter til. Jeg sa ja, men det hendte også at de var så spontane at da gutten i utgangspunktet bare skulle bli med hjem fra skolen, spurte mora om han ikke bare kunne sove over og da var det bare å gå og kjøpe nattøy og tannbørste for han hadde ikke med seg noe. Men gøy for ungene da. Men, da gutten var på besøk en gang, og det absolutt ikke passet med overnatting, ble mora så sint på meg fordi jeg sa at det ikke passer, da det viste seg at mor og sønn på forhånd hadde bestemt seg for overnatting uten å spørre meg eller lufte ideen på forhånd. Det passet ikke da vi hadde planer, og mora ble så fornærmet av at jeg (for første gang) sa at det ikke passet denne gangen (hun gav ingen tegn til at han skulle overnatte, på forhånd, og hadde visstnok planer om å feste…) at hun har aldri snakka med meg siden… Det er noe med å utnytte og å ta for gitt at andre stiller opp også. Mangel på respekt sier nå jeg… Anonymkode: 4c3f3...3ab 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Poenget er at man kan planlegge om man vil. Og det løser problemet med å bli spurt så ofte om overnatting. Vi skal feks i to femtiårslag, en hotelltur og en dåp i løpet av de neste 6 uker. Da planlegger vi det og takker ja. Så fremt vi kan og det kunne vi. Anonymkode: 436cf...24e Er ganske stor forskjell på sånne store viktige ting og en overnatting. Jeg kunne ikke ha satt opp en overnatting tre uker fram i tid da det skjer mye i helgene med bl. annet jobb, familie osv. Anonymkode: 23400...34b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå