Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste akkurat på en nettavis at 5-åringen som ble forsøkt druknet av moren sin i et badekar døde i kveld. Det er så utrolig tragisk, kan ikke forstå at sånne ting kan skje. Hvorfor blir ikke barnet tatt bedre vare på av støtteapparatene når man vet at moren er i psykisk ubalanse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forferdelig tragisk for alle parter.

Veldig, veldig trist.

Skrevet
Leste akkurat på en nettavis at 5-åringen som ble forsøkt druknet av moren sin i et badekar døde i kveld. Det er så utrolig tragisk, kan ikke forstå at sånne ting kan skje. Hvorfor blir ikke barnet tatt bedre vare på av støtteapparatene når man vet at moren er i psykisk ubalanse?

Det finnes veldig få støtteappart for barn med psykiske foreldre. Synd, disse barna har slettes ikke godt av å leve under syke omsorgsgivere.

Skrevet

Uff.. Det er nesten ikke til å tro.. Vet nesten ikke hvem jeg skal synes mest synd om. Det er jo klart at moren er syk, og jeg får nesten håpe for hennes skyld at hun fortsetter å være syk, så hun ikke skjønner hva hun har gjort. Nei, dette er ubegripelig for de aller fleste av oss heldigvis, og kanskje må det slike tragiske hendelser til før psykiatri virkelig blir tatt på alvor..

Skrevet

Pinnestol: Moren skjønner hva hun har gjort, hun skjønner deriomot ikke HVORFOR.

Jeg har selv et barn med en psykisk syk far, og skulle ønske det fantes et støtteapparat som trådte inn der det var snakk om en kombinasjon av alvorlig psykisk sykdom og barn. Det er ikke alltid så lett for den andre omsorgspersonen, som sitter midt oppi det selv, å se hva som bør gjøres for best mulig å ta vare på barnets ve og vel.

Skrevet
Uff.. Det er nesten ikke til å tro.. Vet nesten ikke hvem jeg skal synes mest synd om. Det er jo klart at moren er syk, og jeg får nesten håpe for hennes skyld at hun fortsetter å være syk, så hun ikke skjønner hva hun har gjort. Nei, dette er ubegripelig for de aller fleste av oss heldigvis, og kanskje må det slike tragiske hendelser til før psykiatri virkelig blir tatt på alvor..

Som i Baneheia-saken synes jeg mest synd på ofrene som døde, enn gjerningspersonene.

Skrevet

Det var da svært til drittslenging her da?????

Den aktuelle saken er jo utolig tragisk! Forhåpntligvis fører den med seg mere oppmerksomhet rundt barna til foreldre med psykiske lidelser, slik at andre tragedier kan unngås.

Jeg tror ( med fare for å bli stemplet som nazist her...) at foreldre med f.eks angst eller depresjon kan ha behov for ekstra oppfølging i forhold til barna. Det kan kanskje være vanskelig å dekke barnas behov om man sliter med sykdom eller lidelse sopm vanskeligjør en "vanlig" sosial hverdag?

Skrevet

Kjære anonym kvinne. Hva med å trekke pusten før du poster masse sintinnlegg som bare sverter en person. Jeg synes du heller kan bidra med dit syn på saken og hvordan du tenker deg at omsorgen for barn med psykisk syke foreldre blir ivaretett.

Vi er vel flere foreldre der ute med psykiske lidelser i mer eller midre alvorlig grad. Noen av oss er i stand til å ta vare på barn og andre er ikke det. Jeg synes at det burde være et hjelpeapparat som fanger opp disse som ikke karer ta vare på barna sine. Kanskje er man så syk at man ikke ser at barna lider. Det er nok på tide at slike saker for større oppmerksomhet, for det trenger de.

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for personangrep og kommentarer til dette.

Trille - mod.

Endret av Trille
Skrevet (endret)

Det er bare trist :tristbla:

For alle parter.....

Endret av monja
Skrevet
Det er bare trist :tristbla:

For begge parter.....

vil jo si at det er mer en trist for barnet som er død da

Skrevet
Som i Baneheia-saken synes jeg mest synd på ofrene som døde, enn gjerningspersonene.

Det gjør jeg også. Men jeg må si at jeg synes det er ille for alle parter når slikt skjer som i denne saken. Når man er så syk at man skader sitt eget barn på denne måten så er det noe som har sviktet en plass. Og jeg synes nok at psykiatrien i Norge har stort potensiale for å kunne bli bedre. Men for all del, jeg unnskylder det ikke på noen som helst måte, forsøker mer å forstå mekanismen i en slik handling..

Skrevet
Det var da svært til  drittslenging her da?????

Den aktuelle saken er jo utolig tragisk! Forhåpntligvis fører den med seg mere oppmerksomhet rundt barna til foreldre med psykiske lidelser, slik at andre tragedier kan unngås.

Jeg tror ( med fare for å bli stemplet som nazist her...) at foreldre med f.eks angst eller depresjon kan ha behov for ekstra oppfølging i forhold til barna. Det kan kanskje være vanskelig å dekke barnas behov om man sliter med sykdom eller lidelse sopm vanskeligjør en "vanlig" sosial hverdag?

Jeg håper også at denne saken kan sette fokus på barn med psykisk syke foreldre. Det er ett tomrom i helsevesenet i dag - som absolutt skulle vært dekket.

Imidlertid siterer jeg dette innlegget fordi det brukes som eksempel foreldre som sliter med angst og depresjon. Det kan nok være alvorlig i seg selv, men jeg synes det blir helt feil å trekke inn disse "kategoriene" i en debatt som handler om barnedrap. Moren var psykotisk - og det er en mye, mye mer alvorlig situasjon enn når en "bare" har angst eller er deprimert.

Skrevet

Og når en mor med en såpass alvorlig lidelse som i denne saken ikke har fått den oppfølging hun og barnet hadde behov for ( i etterpåklokskapens lys...) , hvilken tilbud har da forldre med "bare" angst?

Skrevet
Og når en mor med en såpass alvorlig lidelse som i denne saken ikke har fått den oppfølging hun og barnet  hadde behov for ( i etterpåklokskapens lys...)  , hvilken tilbud har da forldre med "bare" angst?

Det kan du si... Men nå er det nå en gang slik at samfunnet alltid har bestått av sterke og svake individer, og vi kan ikke hjelpe alle.. Og hvem skal egentlig bestemme hvem som trenger den hjelpen?

Ved angst og depresjon er man ved sine fulle fem, det er man ikke ved en psykose. Er man psykotisk har man en alvorlig sinnslidelse... og kan handle helt i strid med hva man egentlig ville gjort.. Derfor mener jeg at du ikke kan sammenligne.

Skrevet

vel, før denne tråden sklir helt ut.... Sammenligningen mellom ulike diagnoser i denne tråden kom med endel illsint gjesteinnlegg som nå er moderert bort. Om vi kun skal se på psykotiske foreldre med barn er det kanskje greit å si at omsorgsevnen i de fleste tilfeller vil være betydelig svekket? Forhåpentligvis vil man nå være mere oppmerksom, og slike tragedier kan unngås i framtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...