AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Vi har nettopp fått en fin kattunge. Det har vært idyll 99% av tiden, men nå nettopp klorte den litt og bet, visstnok litt hardt, yngste barnet. Har lest litt at dette er naturlige instinkter osv som man lett kan lære de av, ved å si tydelig NEI og skyve de vekk. Stemmer dette? Hva er andres erfaringer med å oppdra katt og fjerne uønsket atferd? Er det et dårlig tegn dette? Den har som sagt vært supergod og søt mesteparten av tiden siden den kom i hus. Råd mottas med takk! Anonymkode: 24233...fed
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Hva gjorde barnet? Katter biter/klorer ikke bare for gøy, tenker barnet har tråkket over en grense. Lær barnet ditt kattens grenser og kroppsspråk.
Gjest AprilRyan Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 (endret) Dette er en kattunge og de har ikke lært seg alt enda. Hvis barnet gjorde noe katten ikke likte så kan det være at den bet på grunn av det. Holde fast, bruker hendene som leke, rive i pelsen eller halen osv. Det kan også være at katten ble litt overivrig og dermed bet. Jeg vet ikke, men man bør også lære barna grenser rundt dyr og at selv om dyr ikke kan si fra så kan man ikke av den grunn gjøre hva som helst med de. Det spørs egentlig helt hva som var grunnen til at katten bet. Å si nei og oppdra katten kan være bra det, men det spørs helt hva som skjedde. Det er ikke sikkert at katten bet uten grunn. Endret 13. mars 2022 av AprilRyan
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Katter gjør det fra tid til annen, både under lek og for å si fra at "jeg vil ikke at du klapper meg nå". Barna må lære å skygge unna katten når den ikke vil ha dem "på" seg. Anonymkode: 0e2a0...e1c 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi har nettopp fått en fin kattunge. Det har vært idyll 99% av tiden, men nå nettopp klorte den litt og bet, visstnok litt hardt, yngste barnet. Har lest litt at dette er naturlige instinkter osv som man lett kan lære de av, ved å si tydelig NEI og skyve de vekk. Stemmer dette? Hva er andres erfaringer med å oppdra katt og fjerne uønsket atferd? Er det et dårlig tegn dette? Den har som sagt vært supergod og søt mesteparten av tiden siden den kom i hus. Råd mottas med takk! Anonymkode: 24233...fed Hvor gammelt er barnet og hva gjorde barnet rett før kattungen bet? Det er ikke "uønsket adferd" at en katt biter eller klorer dersom den blir presset. Det er helt vanlig adferd blant dyr, uansett hvor søte og snille de ellers er. Anonymkode: 3f2e3...636 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Takk for svar. Problemet er at jeg ikke så hva som hendte akkurat da, men katten hadde ligget og sovet i sofaen ved siden av barnet. Det kan hende den ble klappet på bakparten eller noe, kanskje det ble for mye, men jeg observerte altså ikke dette. Blir bare litt redd den er aggressiv og vi ikke får kontroll på det. Uff, får helt vondt av gutten min, som naturlig nok ble veldig lei seg. ts Anonymkode: 24233...fed
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammelt er barnet og hva gjorde barnet rett før kattungen bet? Det er ikke "uønsket adferd" at en katt biter eller klorer dersom den blir presset. Det er helt vanlig adferd blant dyr, uansett hvor søte og snille de ellers er. Anonymkode: 3f2e3...636 Han er 6 år, men har vært veldig mild mot katten. Anonymkode: 24233...fed
Rosatoast Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 Katter kan fort bli redd for barn, de har raske og brå bevegelser så katter kan fort bli redde. Ikke minst så har barn en tendens til å dra den i halen etc… Dette er et naturlig instinkt så du får passe på hva ungene driver med rundt katten og ikke plager den. Hvis katten er ny i hjemmet deres er den nok ikke helt trygg enda heller, så dette er helt naturlig og du får si til barna «sånn skjer når katten blir redd, man må være veldig forsiktig med katten» 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Katter gjør det fra tid til annen, både under lek og for å si fra at "jeg vil ikke at du klapper meg nå". Barna må lære å skygge unna katten når den ikke vil ha dem "på" seg. Anonymkode: 0e2a0...e1c Ja, takk for svar (alle sammen), jeg håper og tror det går seg til, for katten har ellers bare vist seg skjønn og morsom. ts Anonymkode: 24233...fed
Gjest AprilRyan Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Problemet er at jeg ikke så hva som hendte akkurat da, men katten hadde ligget og sovet i sofaen ved siden av barnet. Det kan hende den ble klappet på bakparten eller noe, kanskje det ble for mye, men jeg observerte altså ikke dette. Blir bare litt redd den er aggressiv og vi ikke får kontroll på det. Uff, får helt vondt av gutten min, som naturlig nok ble veldig lei seg. ts Anonymkode: 24233...fed Kanskje katten skvatt om den lå og sov og noen plutselig tok på den eller noe. Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd her.
Rosatoast Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Problemet er at jeg ikke så hva som hendte akkurat da, men katten hadde ligget og sovet i sofaen ved siden av barnet. Det kan hende den ble klappet på bakparten eller noe, kanskje det ble for mye, men jeg observerte altså ikke dette. Blir bare litt redd den er aggressiv og vi ikke får kontroll på det. Uff, får helt vondt av gutten min, som naturlig nok ble veldig lei seg. ts Anonymkode: 24233...fed Nei den er ikke aggressiv, som jeg skrev så er katter flest veldig på alerten med barn. Barn er kjappe, og har brå bevegelser og vet ikke enda hvordan katten liker å bli tatt på. Her må du lære barnet ditt at «man skal være VELDIG forsiktig med katten» Og jo flere ganger katten «sier ifra» til barnet ditt, jo mer lærer også barnet ditt at hen ikke skal gjøre ditt og datt med katten. Katter reagerer kun på instinkt. Så hvis den skvetter veldig til og i tillegg blir tatt på en ekkel måte, selvfølgelig sier den ifra. Endret 13. mars 2022 av Rosatoast 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #12 Skrevet 13. mars 2022 Det er vel veldig veldig sjeldent at katter er aggressive. Om de biter så er det enten fordi de vil få deg vekk eller er overivrige i lek. Anonymkode: c66b8...a86 4 1
Gjest AprilRyan Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 Ville bare legge til at katten min kan drømme om et eller annet han tydeligvis ikke liker. Da kan han plutselig våkne opp og frese. Så oppdager han at han er hjemme og alt er greit. Så det kan være at katten drømte et eller annet og så kanskje tok barnet på katten så bet den på grunn av noe i en drøm eller noe. Kanskje man burde lære barnet at om katten sover så forstyrrer man den ikke. Dyr må også få sove i fred.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 Det er vanskelig å lære katter noe som helst. Ved å si strengt nei og dytte katten, så vil du sannsynligvis bare stimulere katten enda mer, og det vil føre til mer biting. Alt går på kattens premisser. Istedenfor å prøve å lære en katt å ikke klore og bite, så må man lære seg selv hvordan man unngår å pushe en katt til å klore og bite. Katter vil gi deg beskjed lenge før de klorer eller biter. Man må bare lære seg å lese signalene. Halen er ofte et godt tegn på hva den føler og tenker. Man kan lære barn at "hunder logrer med halen når de er glade, og katter logrer med halen når de er sinte". Det er selvfølgelig mer nyansert enn det, men det er en god huskeregel for bar. Om man f.eks ligger og koser med en katt og den begynner å slå med halen, så er det som oftest en god indikasjon på at den enten vil være i fred, eller at den er overstimulert av kosen (katter blir lett overstimulert av kos), og vil plutselig angripe om man fortsetter å stryke på den. En kattunge er bare en baby, så de leker og klorer og biter alt som beveger seg. Barn bør bruke en stang med snor når de leker med en kattunge for å unngå å bli klort. Anonymkode: 75a6c...57c 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for svar. Problemet er at jeg ikke så hva som hendte akkurat da, men katten hadde ligget og sovet i sofaen ved siden av barnet. Det kan hende den ble klappet på bakparten eller noe, kanskje det ble for mye, men jeg observerte altså ikke dette. Blir bare litt redd den er aggressiv og vi ikke får kontroll på det. Uff, får helt vondt av gutten min, som naturlig nok ble veldig lei seg. ts Anonymkode: 24233...fed Da var det grunnen, lær barnet ditt å la katten være i fred når den sover. Anonymkode: 91961...eef 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 Man kan helt fint lære katten sin å slutte å bite og klore. Det har jeg fått til t.o.m med katter som har vært ville. (Er fosterhjem for dyrebeskyttelsen). Men man må også forstå at biting og kloring er kattens eneste måte å forsvare seg på når den er redd. Den biter fordi den vil si ifra om at den ikke vil bli tatt på. Hvordan skal den ellers si ifra? Det er også viktig å huske på at du har en kattunge. De kommer til å bite og klore. Noe er lek. Noe er instinkter. Dette må du bare akseptere. Det er heller ikke usunt for et barn å lære at katter kan bite om man ikke er forsiktige. Gi det litt tid du. Det går nok bra. Det holder å gi katten kjeft og dytte den bort når den biter uten grunn. Anonymkode: 4139d...267 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 Det er ikke så stor vits i å fokusere på hva man skal gjøre hvis katter biter, men heller unngå at det skjer i det hele tatt. Lær barnet at katten skal ha fred når den sover. Lær barnet at katten helst skal oppsøke barnet, ikke omvendt. Ikke bruk hender under lek, kjøp fjærstang og lek mye med katten slik at katten får ut energien(dette er viktig). Løping, skriking og armer og bein er ting katter kan bli usikker på. Mange katter liker ikke å bli kost med på bakpart/rygg/mage eller å bli bært og er slik som man må bare finne seg i evt trene de til å like. Lær barnet at hvis katten får store pupiller, legger ørene bak eller vifter med halen så vil katten enten leke(hvis halen beveger seg fort frem og tilbake) eller være i fred(hvis halen beveger seg hardt og sakte fra side til side). Se gjerne litt klipp av det på youtube sånn at både du og gutten vet hva positivt vs negativt kroppsspråk er. Katter biter nesten utelukkende pga usikerhet/redsel eller pga irritasjon pga mennesklig feil. Jeg vet ikke hva det var som skjedde men hvis katten sov så hadde den ikke plutselig bitt sønnen din hvis sønnen din satt helt i ro og ikke gjorde noe galt. Selvfølgelig ikke barnet ditt sin feil da han ikke kan vite slikt, men du må lære han det slik at dere unngår det i fremtiden. Anonymkode: 8b9a3...192 3 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 Da jeg var barn fikk jeg og mine søsken høre "det var din egen feil" om noen av oss ble klort 😅 Katten gjorde en god jobb i å trene oss opp til å vise respekt og behandle den på den måten den ønsket. Med katter må man tenke "Nå gjorde jeg noe feil", ikke "nå gjorde katten noe feil". Anonymkode: 75a6c...57c 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 Mulig jeg rar men er det ikke naturlig da for en katt å bite litt for å si fra? Jeg mener ikke stadig og veldig aggressivt og hardt, men det er jo litt begrenset hvor mange måter de kan si : nå holder det. katten er biter innimellom, men her heldigvis bare helt symbolsk og veldig svakt. Men tenker at det er en del av det å ha katt Men supert ja å lærd barnet mer om hvordan katter funker, samt si det ikke er katastrofe om pus biter. det er en kattunge. Da kan en nok lære vekk ting som at hender ikke er leke og slikt ( om ingen leker med katten da ved å vifte med hendene og slikt) lykke til med å ha pus. Elsker det her Anonymkode: 4129d...2c9 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 Tusen hjertelig takk for svar fra dere alle! Nå er jeg mer beroliget på at dette skal gå fint og at det ikke er noe «galt» med katten i forhold til aggressivitet. Tar med meg alt videre 💕 ts Anonymkode: 24233...fed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå