AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Hei. Først av alt - jeg har bestilt time hos lege for å ta blodprøver, men det var over en ukes ventetid, så vil gjerne høre med andre her. Jeg har den siste tiden følt meg "dårlig" etter måltider. Diffuse symptomer, men uro i kroppen og det kjennes litt som en indre skjelving. Det varer ca 1-1,5 time. Etter noen dager med dette mener jeg det kan være blodsukkeret mitt som er ustabilt. I tillegg har jeg lavt stoffskifte, som jeg ikke helt vet hvordan virker på blodsukker. Noen her som har opplevd dette? Jeg har absolutt spist en del raske karbohydrater som pasta og fint brød, så jeg tenkte nå å kutte det ut og se om det hjelper. Burde jeg også kutte ned på kaffe? Anonymkode: d84ea...9de
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Hvorfor mener du dette er blodsukkeret? Det er helt normalt at folk opplever symptomene du beskriver dersom de spiser noe de ikke klarer fordøye ordentlig. Å oppleve midlertidig økning av puls og kroppstemperatur en time eller to etter måltider er også helt normalt. Spis ulike ting til ulike måltider, og se om dette alltid oppstår eller kun oppstår etter enkelte matvarer. Spis også små måltider - altså spis deg u-sulten men ikke mett og spis heller oftere. Dårlig fordøyelse kan være midlertidig, og forårsaket av stress, influensa, korona etc og bare vare noen uker eller måneder til det går over. Eller det kan vøre permanent, og da har det navn som ibs, chrons etc. Og, ja, å unngå koffein, melk, alkohol, sukker (både kunstig og ekte - altså unngå alle søtstoffer) etc er lurt nå mens dette pågår. Unngå også sure ting om du merker at det forverrer symptomene. Unngå for all del lettbrus, da dette er en versting. Pluss alt du opplever mer voldsomme symptomer av. Å endre kosthold radikalt anbefales ikke, fordi fordøyelsen ikke liker brå endringer. Anonymkode: 06799...276
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor mener du dette er blodsukkeret? Det er helt normalt at folk opplever symptomene du beskriver dersom de spiser noe de ikke klarer fordøye ordentlig. Å oppleve midlertidig økning av puls og kroppstemperatur en time eller to etter måltider er også helt normalt. Spis ulike ting til ulike måltider, og se om dette alltid oppstår eller kun oppstår etter enkelte matvarer. Spis også små måltider - altså spis deg u-sulten men ikke mett og spis heller oftere. Dårlig fordøyelse kan være midlertidig, og forårsaket av stress, influensa, korona etc og bare vare noen uker eller måneder til det går over. Eller det kan vøre permanent, og da har det navn som ibs, chrons etc. Og, ja, å unngå koffein, melk, alkohol, sukker (både kunstig og ekte - altså unngå alle søtstoffer) etc er lurt nå mens dette pågår. Unngå også sure ting om du merker at det forverrer symptomene. Unngå for all del lettbrus, da dette er en versting. Pluss alt du opplever mer voldsomme symptomer av. Å endre kosthold radikalt anbefales ikke, fordi fordøyelsen ikke liker brå endringer. Anonymkode: 06799...276 Jeg tror det er blodsukkeret fordi det kjennes ut som at jeg har lavt blodsukker, det er mye mer enn litt økt puls og temperatur, jeg blir helt uvel og må helst legge meg ned. Jeg har ikke magevondt og jeg har ingen allergier. Fordøyelsen er som den pleier. Jeg har flere venner med IBS og de får alle magekramper, det har jeg ikke. Dette har nå skjedd etter alle måltider de siste dagene, hvor jeg har spist variert, men jeg ser at raske karbohydrater har gått igjen i alle måltider, som kan da gi rask blodsukkerstigning. Derfor mistenker jeg dette. Anonymkode: d84ea...9de
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Da ville jeg prøvd noen måltider uten karbohydrater, for å se om det hjelper. Anonymkode: 08e4b...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 Jeg ser du nevner stoffskiftet, og det kan kanskje ha noe å si. Jeg vet ikke hvordan det er med lavt stoffskifte, men ett av de symptomene jeg fikk da stoffskiftet mitt var på tur oppover (da jeg fikk Graves), var at jeg ble skjelven, småuvel, fikk stressfølelse i kroppen og høy puls etter hvert måltid. Dette skjedde uavhengig av hva jeg spiste. Det er jo normalt å få litt forhøyet puls etter måltid, men jeg merket en tydelig forverring når stoffskiftet var på opptur. Dette roet seg da jeg begynte på medisin, for deretter å øke på igjen i en perioder der jeg gikk på lavdose medisin og stoffskiftet igjen økte. Kanskje du burde nevne dette for legen din og få sjekket stoffskifteverdiene dine? Det kan jo være at stoffskiftet ditt er på tur oppover. Anonymkode: 1c5be...01d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser du nevner stoffskiftet, og det kan kanskje ha noe å si. Jeg vet ikke hvordan det er med lavt stoffskifte, men ett av de symptomene jeg fikk da stoffskiftet mitt var på tur oppover (da jeg fikk Graves), var at jeg ble skjelven, småuvel, fikk stressfølelse i kroppen og høy puls etter hvert måltid. Dette skjedde uavhengig av hva jeg spiste. Det er jo normalt å få litt forhøyet puls etter måltid, men jeg merket en tydelig forverring når stoffskiftet var på opptur. Dette roet seg da jeg begynte på medisin, for deretter å øke på igjen i en perioder der jeg gikk på lavdose medisin og stoffskiftet igjen økte. Kanskje du burde nevne dette for legen din og få sjekket stoffskifteverdiene dine? Det kan jo være at stoffskiftet ditt er på tur oppover. Anonymkode: 1c5be...01d Presisering: dette var ett av de første symptomene jeg fikk da stoffskiftet steg. Presisering nr 2: jeg ser jo at du allerede har kontaktet lege og har fått time, men du kan jo be om at de i hvert fall sjekker stoffskiftet når de tar blodprøver. Anonymkode: 1c5be...01d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 Tviler på at det er blodsukkeret. Blodsukkeret stiger av matinntak, det synker ikke. Blodsukkeret kan derimot synke før matinntak, når man er sulten. symptomer på høyt blodsukker har man gjerne gjennom hele døgnet, og ikke bare etter matinntak. Det tar lengre tid før bs reagerer når man inntar trege karbohydrater. Er du tørst? Hvordan er fordøyelsen og vannlating? Anonymkode: e7628...c4a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Presisering: dette var ett av de første symptomene jeg fikk da stoffskiftet steg. Presisering nr 2: jeg ser jo at du allerede har kontaktet lege og har fått time, men du kan jo be om at de i hvert fall sjekker stoffskiftet når de tar blodprøver. Anonymkode: 1c5be...01d Ja, skal nevne stoffskiftet. Er så vanskelig å vite hva stoffskiftet blir påvirket av, og om det er relatert eller ikke. 22 minutter siden, AnonymBruker said: Tviler på at det er blodsukkeret. Blodsukkeret stiger av matinntak, det synker ikke. Blodsukkeret kan derimot synke før matinntak, når man er sulten. symptomer på høyt blodsukker har man gjerne gjennom hele døgnet, og ikke bare etter matinntak. Det tar lengre tid før bs reagerer når man inntar trege karbohydrater. Er du tørst? Hvordan er fordøyelsen og vannlating? Anonymkode: e7628...c4a Tenker ikke at jeg har høyt eller lavt blodsukker, men at det er ustabilt. Og at noe ikke fungerer helt som det skal når jeg får en tydelig reaksjon etter måltidet. Det virker ikke som det er magen eller fordøyelsen, føler meg dårlig generelt i hele kroppen. Det er raske karbohydrater jeg har reagert på. Fordøyelsen er som vanlig, jeg går ofte på do for å tisse, men tror det er mest pga kaffedrikkingen. Ikke unormalt tørst. Anonymkode: d84ea...9de
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Det kan være blodsukkeret, at kroppen din produserer for mye insulin rett etter måltid slik at blodsukkeret synker i stedet for å stige - det heter reaktiv hypoglykemi. Anonymkode: f63f1...6cd 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tviler på at det er blodsukkeret. Blodsukkeret stiger av matinntak, det synker ikke. Blodsukkeret kan derimot synke før matinntak, når man er sulten. symptomer på høyt blodsukker har man gjerne gjennom hele døgnet, og ikke bare etter matinntak. Det tar lengre tid før bs reagerer når man inntar trege karbohydrater. Er du tørst? Hvordan er fordøyelsen og vannlating? Anonymkode: e7628...c4a Kan være reaktiv hypoglykemi. Anonymkode: c2956...702 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå