Gå til innhold

Forslag til rett med masse løk?


Plonk

Anbefalte innlegg

Det er meg igjen, med mine evinnelige økologiske grønnsaker som hagler inn hver fjortende dag (vi abonnerer)... Ikke alt som er like greit å få spist opp. Vi pleier ofte å få en stor pose med løk, og nå har vi løk liggende fra de to siste leveringene.

Hva slags mat kan jeg lage som inneholder en betraktelig mengde løk..? Mener å huske at jeg sjekket oppskriften på løksuppe en gang i tiden og at det faktisk ikke skal være så mye løk i den, men desto mer loff. Og da kunne jeg ikke komme på noe mer...

Takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er ihvertfall en oppskrift på løksuppe der du trenger 1,5 kg løk... (finnes sikkert mange andre også).

Og her er diverse oppskrifter på paier med løk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å lage langpanne med gulrøtter, poteter (delt i fire) og løk, krydret med bla hvitløk og timian, og servert med koteletter - som du kan la ligge i langpanna de siste minuttene etter å ha brunet dem først. Ha smør og matolje i langpanna og stek på 150 grader i ca 45 min. Løken blir kjempegod med denne behandlinga og du kan bruke så mye løk du vil.

Ellers prøvde jeg å dampe løk en gang - la den ligge på rist e.l over kokende vann. Selv glemte jeg hele greia, så det tørrkokte og ble brent løksaftsmak på løken, men er sikker på at det er en god liten rett. Kan vel serveres med smør og salt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte løk er godt. Rens dem, skjær av toppen og ta ut innmaten (la det være noen lag igjen ytterst). Forvell dem i vann 5-10 minutter. Innmaten hakkes og brukes i fyllet (kan være f.eks. kjøttsaus, eller stekt med bacon og crème fraîche, eller hva du vil). Fyll i løkskallene, dryss på ost og stek i ovnen.

Eller lag ovnsbakt løk som tilbehør til en rett. Rens løken og skjær i skiver som henger fast i bunnen (som hasselback-poteter). Pensle med smør, dryss på ost og stek ved 175 grader i 30 minutter.

Bruk mye løk når du lager ovnsbakte grønnsaker. Løk i båter sammen med potetbåter, hele hvitløksfedd, paprika i store biter. Bland med olivenolje, paprikapulver. cayennepepper, finrevet sitronskall, salt, pepper og rosmarin og stek ved 200 grader i ca 1 time. Nydelig, og enkelt tilbehør til middagen.

Her finner du en oppskrift på løkmarmelade.

Og med disse tertene får du også brukt en del:

Karamellisert løk- og spinatterte

125 g hvetemel

90 g smør

1 eggeplomme

5 løk i tynne skiver

45 g brunt sukker

2 ss brun eddik

1 laurbærblad

3 tørkede chilier

130 g hakket spinat

125 g revet cheddar

30 g hvetemel

¼ ts bakepulver

1 ts sennepspulver

3,1 dl fløte

2 vispede egg

Smuldre smør og mel. Rør inn eggeplommen og 1 ss vann. Klem ut i bunnen av en 20 cm springform. Sett kaldt 10 minutter. Legg på bakepapir og ukokt ris. Stek ved 210 grader i 20 minutter. Avkjøl.

Bland løk, sukker, eddik, laurbærblad, chili og 1,85 dl vann i en kjele. Kok opp under omrøring. La småkoke under lokk 1 time, rør av og til. Sil av evt overflødig væske og kast laurbærblad og chili.

Fordel over tertebunnen. Bland sammen spinat, cheddar, mel, bakepulver, sennep, fløte og egg og hell over. Stek ved 210 grader i 45 minutter.

Italiensk oliven og løkterte (4-6 pers.)

1 ts sukker

1½ ts tørrgjær

1,25 dl olivenolje

5 løk, i tynne skiver

250 g hvetemel

2 ts bakepulver

185 g sorte oliven

2 ss revet parmesan

Løs opp sukkeret i 1,25 dl varmt vann. Dryss i gjær og la stå 10 minutter. Fres løken myk i 3 ss av oljen. Avkjøl. Sikt det tørre sammen med en klype salt og rør inn gjæren og 2 ss olje. Kna sammen til en jevn deig. Kjevle ut så den dekker en smurt 30 cm pizzaform. Fordel løken over, så oliven. Pensle kanten med resten av oljen. Stek ved 220 grader i 25-30 minutter. Server varm eller kald, drysset med parmesan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek løken og putt den i fryseren i posjonspakninger - så har du til å putte i gryteretter, pizza/paier, til biff etc. fort og kjapt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...