Gå til innhold

Er pull-ups og chin-ups bedre øvelser enn nedtrekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare lurer. Jeg har gjort en del nedtrekk, men fikk lyst til å prøve chin-ups igjen. Det er vel i enda større grad en helkroppsøvelse, der du bruker din egen kroppsvekt, mens nedtrekk isolerer mer lats?

Anonymkode: 71b97...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eksentriske chinups/pullups er lettere å gjennomføre samtidig som det bygger mer styrke enn den konsentriske versjonen av samme øvelse. 

Anonymkode: ef5bf...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eksentriske chinups/pullups er lettere å gjennomføre samtidig som det bygger mer styrke enn den konsentriske versjonen av samme øvelse. 

Anonymkode: ef5bf...084

Med eksentrisk menes raskt opp og langsomt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bedre med 10 nedtrekk enn én chin up, så det kommer litt an på styrken din.

Anonymkode: 764e4...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er bedre med 10 nedtrekk enn én chin up, så det kommer litt an på styrken din.

Anonymkode: 764e4...f24

Jeg prøvde chin-ups i dag, og klarte 5-6 stykker.. I nedtrekk pleier jeg å kjøre me ca 50kg, klarer da ca 10 reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg prøvde chin-ups i dag, og klarte 5-6 stykker.. I nedtrekk pleier jeg å kjøre me ca 50kg, klarer da ca 10 reps.

Men i nedtrekk pleier jeg å kjøre vanlig grep ( som i pull ups), og ha bredere grep (ytterst på stangen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på målet ditt, på hvor god teknikk du har, og på nivået du er på. For å bygge muskel må musklene kjøres til utmattelse, og generelt anbefales 4 sett og 8-12 reps. For maksimal styrke gjelder det 1-6 reps, flere sett og,lengre pause

pullups og chins må utføres korrekt for å være en effektiv ryggøvelse. Mange som ikke er sterke nok og/eller mangler teknikk vil bruke mye krefter og kompensere for manglene slik at utbytte ikke blir optimalt,og i tillegg øker skaderisikoen. Utfører du imidlertid øvelsen god er det en knallgod øvelse for overkroppen

Å kombinere er ofte en god ting. Kanskje gjør du chins en dag, og nedtrekk neste gang? Eller kjører noen få, tunge chins og deretter noen lettere nedtrekk med flere reps. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...