fruenfrafjellet Skrevet 11. mars 2022 #1 Skrevet 11. mars 2022 (endret) Nå er jeg ganskerådvill. Min mamma overtok for 2 uker siden e voksen, 7år gammel hund. Han er verdens snilleste men noen små ting har dukket opp. 1) Vi fikk vite at han er snill mot alle mennesker, vel ikke menn og ikke barn. Vi kom dit på besøk, og uten forvarsel går hunden bort til min mann og knurrer, og glefer i løse luften. Min mann bryr seg lite om det, men likevel. Jeg hadde med meg en liten gutt og han sitter i sofaen og leser bok, hunden snapper etter han. 2) I følge forrige eier, har hunden null problem med å klippe negler. Mamma bor et stykke på landet så det er ikke utallige dyrleger å velge i mellom. Mamma gjorde et forsøk å klippe negler på hunden, (ja jeg vet det heter klør) det var som om hun prøvde å drepe den, han ble helt hysterisk, og glefset og bar seg forferdelig det vil dessverre koster rundt 16-1800 kr for å måtte dope og klippe klør. Hunden takler heller ikke å bli tatt på labbene 3) Han bjeffer aldri - vel det gjør han. Hn bjeffer på reklame på tv, hvor det er katter eller hunder, biler. Som sagt så er han egentlig verdens snilleste, men dette er ikke så lett for mamma som er voksen. Heldigvis er han en helt annen hund ute, stø som rakkern på innkalling, bryr seg ikke om verken mennesker eller dyr på tur. Vi spurte om han hadde hatt han fra han var liten, svaret var ja, men når man sjekke chip er det ikke rett, og det viser seg at mamma er hans 9 hjem. Og de siste 2 årene har han ikke vært hos dyrlegen for vaksine osv..... Noen gode ideer? Endret 11. mars 2022 av fruenfrafjellet
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #2 Skrevet 11. mars 2022 Om dere kan ta eier i løgn, har dere rett til å heve kjøpet. Anonymkode: 045c5...43d
fruenfrafjellet Skrevet 11. mars 2022 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om dere kan ta eier i løgn, har dere rett til å heve kjøpet. Anonymkode: 045c5...43d Mamma har ikke kjøpt han, hun har fått han omplassert.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #4 Skrevet 11. mars 2022 fruenfrafjellet skrev (2 minutter siden): Mamma har ikke kjøpt han, hun har fått han omplassert. DA kan dere levere ham tilbake. Anonymkode: 045c5...43d 1
fruenfrafjellet Skrevet 11. mars 2022 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): DA kan dere levere ham tilbake. Anonymkode: 045c5...43d Mamma vil jo helt beholde han, hos forrige eier levde han mer eller mindre i bur, sov i bur på natten og også mens eier varpå jobb
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #6 Skrevet 11. mars 2022 fruenfrafjellet skrev (Akkurat nå): Mamma har ikke kjøpt han, hun har fått han omplassert. Det er jo risikoen ved å ta på seg omplasseringshunder. Dersom hun ikke er interessert i å jobbe med det er det to løsninger: omplassere videre eller avlive. Dersom hun går for omplassering videre anbefaler jeg å ta kontakt med et senter som driver med omplassering, de har mye bedre kompetanse enn mange private, samt at de ikke har noe å tjene på at hunden kommer til et hjem den ikke passer inn i. Å avlive en hund som snapper etter barn er helt greit, det er synd på hunden og alt det der, men tas det ikke tak i risikerer man at det en gang vil bli skade. Anonymkode: 1fe17...7df 2
Ulven Skrevet 11. mars 2022 #7 Skrevet 11. mars 2022 En veterinær kan klippe neglene uten bedøvelse så lenge man bruker riktig fremgangsmåte. Anicura har en deal hvor man betaler en viss sum for klipping av klør. Sjekk gjerne ut dette. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 Huff, stakkars hund som har hatt så mange hjem! Og leve store deler av livet i bur, stakkars! Jeg ville tenkt mye på å positivt forsterke ting han er redd for. At han er redd barn og menn tyder jo på at barn kan ha vært voldsomme eller slemme mot ham, og at han har fått straff av menn. Så jeg ville øvd mye på kontakt og belønning. Først hjemme bare hun og hunden og så gradvis mer og mer i nærheten av de tingene hunden er redd. Også passet på avstand hele tiden. Søk på "kindereggmetoden" for sladring på ting som er skummelt. Med kloklipp ville jeg jobbet det sakte fram med belønning. Ta i nærheten av labben - "bra" og godbit. Ta såvidt på labben - "bra" og godbit". Sakte, sakte litt hver dag. Hunden ta nesa på saksa, saksa er borti labben uten å klippe. Ta på en klo, vente til neste dag. Dette kan ta mange uker, målet er å gjøre det å ta på labben og til slutt det å klippe, til noe veldig positivt. Men fra å ta såvidt borti labben med hånda til å klippe en hel labb kan ta en måned. Noen ganger blir det 1 klo per dag. Å jobbe med fryktagressive og reaktive hunder krever mye tid og tålmodighet. Anonymkode: 336a3...f85 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #9 Skrevet 11. mars 2022 Med tanke på alt du forteller så høres det ut som den hunden har ganske store problemer ja, men 2 uker er ganske lite for å få hunden trygg da, jeg ville jobbet med det og gitt det litt tid. Hunden må jo få finne seg til rette i det nye hjemmet, spesielt hvis han har blitt omplassert så mye og aldri fått den omsorgen han burde hatt. Du hadde sikkert ikke automatisk stolt på noen etter 2 uker hvis du hadde flyttet 9 ganger og blitt behandlet dårlig. Les dere opp på hundeatferd og bli med på kurs/ta kontakt med hundetrener. Jobb med å få hunden til å føle seg trygg. Anonymkode: c3bf9...ca8 3
NordNord Skrevet 11. mars 2022 #10 Skrevet 11. mars 2022 Jeg ville tatt kontakt med en hundetrener, og spurt om råd. Grunnen til at hunden glefser/napper etter noen - kan være at den er usikker, og prøver å hevde seg for å få rang i "flokken". Mye er nytt for hunden, og kan kanskje trenes bort. Viktig å passe på at hunden ALDRI får være alene med barna, til den er vant til de - og man er sikker på at dette ikke skjer. Kloklipp kan de være flinke til hos dyrelege, uten å måtte dope ned. De bruker ofte grime, og er en til å holde og en til å klippe. I tillegg er de nok tryggere på å klippe en hund som ikke liker det, og dermed roligere. Om din mor ønsker å ha hunden, så ville jag rådet henne til å gjøre noen grep for at de to skal få det best mulig sammen, før hun evt går til mer drastiske tiltak - som omplassering/avliving.
fruenfrafjellet Skrevet 11. mars 2022 Forfatter #11 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo risikoen ved å ta på seg omplasseringshunder. Dersom hun ikke er interessert i å jobbe med det er det to løsninger: omplassere videre eller avlive. Dersom hun går for omplassering videre anbefaler jeg å ta kontakt med et senter som driver med omplassering, de har mye bedre kompetanse enn mange private, samt at de ikke har noe å tjene på at hunden kommer til et hjem den ikke passer inn i. Å avlive en hund som snapper etter barn er helt greit, det er synd på hunden og alt det der, men tas det ikke tak i risikerer man at det en gang vil bli skade. Anonymkode: 1fe17...7df Han har ikke omgang med barn hele tiden, og hun vil ikke avlive eller omplassere, en 7 år gammel hund som har hatt en haug med hjem så blir han men hun vil selvfølgelig også jobbe med de tingene som er negativt og jobbe med positiv forsterkning.
fruenfrafjellet Skrevet 11. mars 2022 Forfatter #12 Skrevet 11. mars 2022 NordNord skrev (Akkurat nå): Jeg ville tatt kontakt med en hundetrener, og spurt om råd. Grunnen til at hunden glefser/napper etter noen - kan være at den er usikker, og prøver å hevde seg for å få rang i "flokken". Mye er nytt for hunden, og kan kanskje trenes bort. Viktig å passe på at hunden ALDRI får være alene med barna, til den er vant til de - og man er sikker på at dette ikke skjer. Mamma har ikke barn hos seg hele tiden og de er stort sett alene. NordNord skrev (Akkurat nå): Kloklipp kan de være flinke til hos dyrelege, uten å måtte dope ned. De bruker ofte grime, og er en til å holde og en til å klippe. I tillegg er de nok tryggere på å klippe en hund som ikke liker det, og dermed roligere. Om din mor ønsker å ha hunden, så ville jag rådet henne til å gjøre noen grep for at de to skal få det best mulig sammen, før hun evt går til mer drastiske tiltak - som omplassering/avliving. Hu kommer ikke til å gi seg med det første men jeg kjenner ltt på dette at hun føler seg, ja vi føler oss begge lurt for han fremsto jo så seriøs
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Skrevet 11. mars 2022 https://tv.nrk.no/serie/fra-boelle-til-bestevenn Anonymkode: c3bf9...ca8 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #14 Skrevet 11. mars 2022 fruenfrafjellet skrev (Akkurat nå): Mamma har ikke barn hos seg hele tiden og de er stort sett alene. Hu kommer ikke til å gi seg med det første men jeg kjenner ltt på dette at hun føler seg, ja vi føler oss begge lurt for han fremsto jo så seriøs Det er ikke noe å bruke energi på å tenke på nå. Sånn er livet, dessverre vanlig det der. Når dere har fått hunden gratis og uten kontrakt er det ikke noe å få gjort noe med. Anonymkode: c3bf9...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #15 Skrevet 11. mars 2022 fruenfrafjellet skrev (1 minutt siden): Han har ikke omgang med barn hele tiden, og hun vil ikke avlive eller omplassere, en 7 år gammel hund som har hatt en haug med hjem så blir han men hun vil selvfølgelig også jobbe med de tingene som er negativt og jobbe med positiv forsterkning. Da må hun ta kontakt med en hundetrener med kompetanse innen problemadferd, ikke ta råd fra folk på et forum som ikke har sett hunden i de aktuelle situasjonene. Ingen her kan gi råd basert på dine beskrivelser, det må man se/lese hunden selv for å kunne gjøre. Anonymkode: 1fe17...7df 1
NordNord Skrevet 11. mars 2022 #16 Skrevet 11. mars 2022 fruenfrafjellet skrev (1 minutt siden): Mamma har ikke barn hos seg hele tiden og de er stort sett alene. Hu kommer ikke til å gi seg med det første men jeg kjenner ltt på dette at hun føler seg, ja vi føler oss begge lurt for han fremsto jo så seriøs Skjønner dere veldig godt Har selv tatt til meg omplasseringshund, og han viste seg å være litt mer krevende en det jeg fikk inntrykk av hos forrige eier. Men, etter masse jobb - så er han nå verdens beste hund. Håper det ordner seg for dere - og at han og din mor får det fint sammen. Virker som at dere/hun ønsker å gi denne hunden en fin alderdom, og det har den helt klart fortjent etter et turbulent liv. Mitt råd er å vise hunden kjærlighet, sette grenser, og å ta tiden til hjelp. Lykke til!
Svisle Skrevet 11. mars 2022 #17 Skrevet 11. mars 2022 Skjønte ikke helt spørsmålet her?? 99% av alle omplasseringshunder har en bagasje som ikke alltid er like bra. Og det noen anser som ett problem trenger ikke en annen oppfatte som det samme, så hva er løgn og hva er ett annet perspektiv på saken kan sikkert diskuteres. Noen hunder liker rett og slett ikke barn. Det må ikke være usikkerhet eller dårlige erfaringer som gjør det. Har selv en hund som ikke liker barn fra nedre barnehagealder og ned, synes barn fra 1. klasse og opp er OK og digger tenåringer. NOEN menn reagerer han på og andre ikke. Noen vil sikkert si at det er et problem, men jeg synes ikke det er et problem. Kloklipp likeså - noen hunder er redde og noen hunder vil bare ikke. Ikke alltid det trengs neddoping, men en trygg og dreven person. Alle hunder bjeffer. Noen mye og andre lite. Ikke unormalt at hunder kan reagere og bjeffe på dyr på f.eks. TV.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #18 Skrevet 11. mars 2022 Skjønner godt at ddeter frustrerende! Jeg har selv en omplasseringshund som var 2.5 år da jeg fikk henne og hun hadde vært omplassert en gang tidligere. Jeg spurte og gravde mye før jeg tok henne i mot, men det var allikevel noen overraskelser. Noe av det som er vanskelig med omplasseringshunder er at selve omplasseringen er en påkjenning og kan gjøre at de endrer atferd. De blir gjerne usikre. Hvis hunden heller ikke har hatt et supert hjem før kan den være usikker pga det også. Jeg har alltid tenkt at man må tenke på en omplasseringshund litt på samme måte som en valp. Man må jobbe endel med dem for å få hunden trygg på sine nye omgivelser, forstå "språket" til den nye eieren og bygge en tillitsrelasjon. Og så er det som regel enkelte konkrete ting man ender opp med å måtte jobbe med. Og dette kan være ting som ikke har vært problemer før. I forhold til kloklipp. Begynn forsiktig og bare øve på å ta på labbene. Masse godbiter og jobb sakte fremover. På samme måte som man ville gjort med en valp. Husk at en hund er aldri for gammel til å lære nye ting 😉 Lykke til! Anonymkode: 8b43c...c5f
fruenfrafjellet Skrevet 11. mars 2022 Forfatter #19 Skrevet 11. mars 2022 Svisle skrev (2 minutter siden): Skjønte ikke helt spørsmålet her?? 99% av alle omplasseringshunder har en bagasje som ikke alltid er like bra. Og det noen anser som ett problem trenger ikke en annen oppfatte som det samme, så hva er løgn og hva er ett annet perspektiv på saken kan sikkert diskuteres. Hun spør om han har vært omplassert før, nei jeg har hatt han fra valp... er en løgn, Noen hunder liker rett og slett ikke barn. Det må ikke være usikkerhet eller dårlige erfaringer som gjør det. Har selv en hund som ikke liker barn fra nedre barnehagealder og ned, synes barn fra 1. klasse og opp er OK og digger tenåringer. NOEN menn reagerer han på og andre ikke. Noen vil sikkert si at det er et problem, men jeg synes ikke det er et problem. Klart at man kan få hunder som ikke liker barn eller menn, men denne hunden ble sagt at den liker alle mennesker uansett alder, vel det gjør den ikke Kloklipp likeså - noen hunder er redde og noen hunder vil bare ikke. Ikke alltid det trengs neddoping, men en trygg og dreven person. Mamma er dreven på dette med kloklipp, ikke første hunden hun har hatt men aldri opplevd en så voldsom reaksjon Alle hunder bjeffer. Noen mye og andre lite. Ikke unormalt at hunder kan reagere og bjeffe på dyr på f.eks. TV. Vi snakker ikke om litt bjeffing. Lyd fra naboen= bjeffing, nevnte tv ting- bjeffing, han bjeffer på alle lyder han hører, og da snakker man om mange lyder. Hun ringte nå- han sto å bjeffet på vaskemaskinen . Han gir lyd, hun avbryter han , men han forsetter å bjeffe. Men som mamma sier, det skal gå og hun har lang efaring med hund. Hun kommer ikke til å gi seg men som hun sier: Han hadde ikke hatt noen grunn for å lyve, hun ba han være ærlig for hun hadde bestemt seg for å overta han uansett
Anonymbruker*** Skrevet 11. mars 2022 #20 Skrevet 11. mars 2022 Når man adopterer en hund fra en ukjent privat person er det ingen garantier dessverre. Det er lurt å enten adoptere fra en organisasjon med godt renomme og/eller ha en prøveperiode. Nå har moren din allerede fått denne hunden. Ikke kan hun kreve penger tilbake siden den var gratis, så det er ikke så mye å gjøre ifht forrige eier... Som andre har skrevet ikke ta treningstips bare fra dette forumet. Om moren din ikke har erfaring med adferdsutfordringer bør hun få hjelp av adferdskonsulent for aggresjon og aversjon for kloklipp. Aggresjon mot mennesker, spesielt barn, er ikke noe å tulle med. Som hundemenneske selv skjønner jeg at hun vil gi den en sjanse. Men det må ikke bli slik at hun blir låst til hjemmet, kanskje ikke kan ta imot besøk av sønner/svigersønner/barnebarn pga hunden. Rent personlig viss jeg ikke kunne beholde hunden og ikke kjente noen ordentlig hundeflinke som kunne ta over, ville jeg avlivet hunden. Stakkar som har hatt så mange hjem! Hvilken rase er det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå