Gå til innhold

Er epilepsi en form for autisme ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 80f44...ff0

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 7748b...7ad

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hehe, nei. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere utdype litt mer?

Skrevet (endret)

Nei. Epilepsi er vel en sykdom, noe som gir anfall. Autisme er mer et personlighetstrekk som noen har mer eller mindre av. Men det er en liten korrelasjon, folk med autisme får oftere epilepsi enn andre. Kanskje kommer de fra nærliggende deler av hjernen.

Endret av LCFA
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Epilepsi er elektriske impulser i hjernen som fyrer av til feil tid eller på feil sted og gir korte eller langvarige anfall og kan ofte behandles med medisiner slik at pasienten blir tilnærmet anfallsfri.

Autisme er en varig, medfødt utviklingforstyrrelse av hjernen som kan gi ulike utslag, men ikke i form av anfall.

Når det er sagt kan ubehandlet epilepsi gi permanent hjerneskade, men det kan ikke gi autisme.  

Og det er selvfølgelig mulig for en person å både ha autisme og epilepsi diagnoser uten at det har noen videre sammenheng.

Anonymkode: ee6ca...ed9

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden er det for et idiotisk spørsmål? Selvfølgelig ikke!

Anonymkode: a61d8...f57

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Epilepsi er en nerveskade som hvem som helst kan få, om man slår seg i hodet på noe vis. Det har jeg gjort. 

Var ei helt vanlig jente som var uheldig og slå hodet hardt under et fall. Det er nervesystemet i hjernen som dermed kommer i ubalanse.

Når signalene ikke får utløp dit de skal, kommer disse krampene, eller fravær av nærvær som en epileptiker opplever. Mange er helt bevisstløse og trenger hurtig hjelp om krampene varer i 5 min. Andre ser fraværende ut, de får ikke kontakt med omverdenen og motsatt et minutt eller to, deretter er de seg selv igjen. Mange blir slitne og har vondt i hodet etter anfallet. 

Skrevet

Nei nei nei!

MEN det er noe som heter absens epilepsi. Der hjernen kobler ut 5 sekunder- 1 min hos de med absens epilepsi. Man får tomt blikk, er fjern, svarer ikke. Jeg hadde det som barn. Da det ble oppdaget vist EGG undersøkelse at jeg hadde 114 slike anfall på 30 min 😬 jeg var mildt sagt mye fjern. Det kan vel for de som ikke skjønner set på det tolkes som autisme fordi jeg var fjern/borte  slik autistiske er.

men nei epilepsi og autisme har ingenting til felles 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både epilepsi og autisme, og nei, de har ingenting med hverandre å gjøre selv om man kan ha begge lidelsene.

Anonymkode: ea0c8...4e8

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det samme, men de henger faktisk sammen statistisk sett, altså om man har det ene har man større sjanse for det andre. Jeg vet ikke helt hvorfor, om det er samme delen i hjernen som påvirker begge deler, eller om det er en annen grunn.

Ellers vil jeg også si til de som sier at autister ikke har anfall, at jo, det har de. Men det kommer av psykisk påkjenninger. Men det kan faktisk arte seg litt som epilepsianfall for noen. Jeg har autisme og de trodde først det var epilepsi på meg, men det har jeg altså ikke, men mine meltdowns utartet seg ved risting, skum rundt munnen og at jeg ikke forsto eller kunne snakkes til. 

Anonymkode: 3dae5...ee6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

nei,

epilepsi er anfall,

autisme er at man har en annen måte å tenke/respondere og kommunisere på..

Anonymkode: 84f5e...00b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

se videoene jeg delte i rosa skrift.

Anonymkode: 84f5e...00b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/11/2022 at 12:40 PM, AnonymBruker said:

Hva i all verden er det for et idiotisk spørsmål? Selvfølgelig ikke!

Anonymkode: a61d8...f57

idiotisk er det vel ikke: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nevsom/epilepsi-kan-fore-til-mer-autisme-symptomer Det er mer idiotisk å ikke være åpen for å undersøke overraskende sammenhenger innen medisinfaget.

Anonymkode: 97e24...bdc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 12.30):

wtf skulle det ha med autisme å gjøre?

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Nei, men det er forholdsvis vanlig å ha begge deler. Epilepsi er vanligere blant folk med ulike former for utviklingsforstyrrelser enn blant befolkningen for øvrig.

Epilepsi er ingen nerveskade, som noen påstod, det er at hjernen sender ut ukontrollerte signaler. 

Skrevet

Hvorfor spør du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 12.35):

Epilepsi er jo en form for anfall i hjernen, kortvarige anfall som man kan få medisin for å forhindre. Man mister liksom bevisstheten en stund, kan få kramper og rykninger.

En venninnes datter hadde epilepsi som barn, veldig korte anfall hun fikk medisin for. Hun vokste det av seg, og har ikke lenger epilepsi. En pratsom, sjarmerende ung jente som heldigvis ble frisk.

Autisme er medfødt, permanent, og man kan aldri vokse det av seg eller ta medisin mot det. Det er en personlighetsforandring.

Anonymkode: f302d...a97

Gjest Audiot
Skrevet

Som flere har skrevet er autisme medfødt og permanent.

Jeg drakk på meg epilepsi, men med medisiner får jeg ikke anfall lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...