Gå til innhold

Hvorfor kommenterer folk vekta på andre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og da gjerne folk som selv har ekstra vekt? 

Fra jeg var tenåring til jeg var voksen fikk jeg alltid stygge kommentarer på vekta, men da på at jeg var for tynn, så syk ut, "tror du at du er pen som ser sånn ut", "ser ut som du ikke spiser", "æsj buksa di detter av deg snart", "du kan bare si at du har spiseforstyrrelse så ekkelt tynn du er!"... Og i voksen alder hvor jeg fikk lagt på meg mer fikk jeg høre; "herregud du er stikk motsatt av hvordan du så ut før!", "oj, du må begynne å spise lett majones....", "jeg klarer ikke å se for meg at du har vært tynn!" - og kommentarene har alltid vært fra folk som er større enn meg? Det kan nesten virke som om folk med ekstra vekt tenker at de kan dømme og kommentere andre sin kropp, men jeg lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde sagt noe tilbake...

Noen som har opplevd lignende? Eller vet hvorfor noen må på død og liv kommentere andres vekt, kropp, utseende generelt?

Og hvis du er en av de som må kommentere på andre på den måten - hvorfor gjør du det? Hva er det som gjør at du tenker at det er helt innafor å gjøre det? 

Anonymkode: 82239...e45

Jeg veide 83 kilo da ikke ble høyre for ca 2 år sia men på den perioden har jeg blitt 118 kg jeg trives men kan oppleve det irriterende sånn som når søskenbarn kan si oi har du blitt gravid og de i tenårene sier hvorfor vil du være så feit og sånt. Men du burde faktisk si i fra når det irriterer for du

Anonymkode: 1465c...210

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke kommenterte andres vekt, eller høyde.

Anonymkode: e9a98...e74

• Nyttig 1
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 10.26):

Fra jeg var tenåring til jeg var voksen fikk jeg alltid stygge kommentarer på vekta, men da på at jeg var for tynn, så syk ut, "tror du at du er pen som ser sånn ut", "ser ut som du ikke spiser", "æsj buksa di detter av deg snart", "du kan bare si at du har spiseforstyrrelse så ekkelt tynn du er!"... Og i voksen alder hvor jeg fikk lagt på meg mer fikk jeg høre; "herregud du er stikk motsatt av hvordan du så ut før!", "oj, du må begynne å spise lett majones....", "jeg klarer ikke å se for meg at du har vært tynn!" - og kommentarene har alltid vært fra folk som er større enn meg? Det kan nesten virke som om folk med ekstra vekt tenker at de kan dømme og kommentere andre sin kropp, men jeg lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde sagt noe tilbake...

Noen som har opplevd lignende? Eller vet hvorfor noen må på død og liv kommentere andres vekt, kropp, utseende generelt?

Og hvis du er en av de som må kommentere på andre på den måten - hvorfor gjør du det? Hva er det som gjør at du tenker at det er helt innafor å gjøre det? 

Jeg er oppvokst med foreldre, besteforeldre og senere søsken som kommenterte/kommenterer hvordan andre ser ut, og da spesielt vekt. 

«Den feite blubba», «ho hadde fin kropp», «se han bleikfeite..» osv.. 

Selv har jeg fått høre fra jeg var liten at «tenk om du var like tynn som søstrene dine», «du skulle vært like slank som venninna di du», «Hun (meg) er litt bred over baken» etc.. 

I voksen alder har jeg blitt sint og bedt de slutte med sånne kommentarer og heller fokusere på om noen er hyggelige, er gode programledere eller lignende. Jeg blir ekstra provosert hvis det er barn/ungdom som hører kommentarene eller om dette primært er snakk om «normal-vektige» mennesker. 
Da er jeg nærtagende, urimelig, en hissigpropp osv. De sier jo bare det de ser… 

Det hjelper ikke å si noe for de forstår det ikke. 
Det er jeg som er slem og urimelig og de blir lei seg. 

Det må sies at jeg har slanket meg fra jeg var 12 år, og har hatt et problematisk forhold til mat. 

• Hjerte 2
Skrevet
Karene skrev (3 timer siden):

Jeg er oppvokst med foreldre, besteforeldre og senere søsken som kommenterte/kommenterer hvordan andre ser ut, og da spesielt vekt. 

«Den feite blubba», «ho hadde fin kropp», «se han bleikfeite..» osv.. 

Selv har jeg fått høre fra jeg var liten at «tenk om du var like tynn som søstrene dine», «du skulle vært like slank som venninna di du», «Hun (meg) er litt bred over baken» etc.. 

I voksen alder har jeg blitt sint og bedt de slutte med sånne kommentarer og heller fokusere på om noen er hyggelige, er gode programledere eller lignende. Jeg blir ekstra provosert hvis det er barn/ungdom som hører kommentarene eller om dette primært er snakk om «normal-vektige» mennesker. 
Da er jeg nærtagende, urimelig, en hissigpropp osv. De sier jo bare det de ser… 

Det hjelper ikke å si noe for de forstår det ikke. 
Det er jeg som er slem og urimelig og de blir lei seg. 

Det må sies at jeg har slanket meg fra jeg var 12 år, og har hatt et problematisk forhold til mat. 

Jeg har dessverre akkurat den samme erfaringen, og det varte så lenge foreldrene mine levde.  Det gjør fortsatt vondt.

Anonymkode: 38e5e...78a

• Hjerte 1
Skrevet

Uting det der, jeg er blitt såpass tøff med åra at jeg sier fra det ikke er greit. På samme måte som når mormor sier n ordet for å beskrive en person. Sier fra det ikke er greit. Men mitt inntrykk er også at flere av den eldre generasjonen er litt sånn. 

Men yngre kan være sånn også, kjæresten min nettop når vi så på the voice. Kommenterte kroppen til ei dame negativt, kom helt automatisk fra han "æsj se hun har alt for mye muskler". Da sa jeg fra at det der er unødvendig og ufint. Har merket han er litt sånn faktisk og det er skikkelig stort minus poeng. 

Skrevet

Er som regel folk som er syke i hodet.

Toksoplasmose, Borderline Etc.

Demente klarer også å vrenge ut av seg de kvalmeste gloser. 

Et glødende jernspett opp der sola ikke skinner er passende straff for individer som ikke har hjernekapasitet til å holde kjeft. 

Typisk Donald tilhenger.

Anonymkode: 28b33...2ea

Skrevet

Jeg gjør det ikke, og kan ikke forstå folk som gjør det. 

Anonymkode: ff9e4...dda

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er som regel folk som er syke i hodet.

Toksoplasmose, Borderline Etc.

Demente klarer også å vrenge ut av seg de kvalmeste gloser. 

Et glødende jernspett opp der sola ikke skinner er passende straff for individer som ikke har hjernekapasitet til å holde kjeft. 

Typisk Donald tilhenger.

Jeg har forresten borderline og kjenner meg ikke igjen her hvor du plasserer meg. Med Trump? 

Skrevet

Jeg hadde aldri brydd meg om noen hadde kommentert vekten eller utseendet mitt, jeg har lært å tåle å få negative tilbakemeldinger/positive tilbakemeldinger uten at det påvirker meg i nevneverdig grad. Det er lett å justere på kroppen sett til de ønsker en selv har, men ikke hva andre måtte mene. 

Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 10.26):

Fordi de er kvinner.

Skrevet

Selv mener jeg ikke at det er vekt man kommenterer. Det er jo sjelden man vet hva andre faktisk veier. Dessuten kan jo godt trente veie like mye som lubne. 

Det handler vel mer om at man kommenterer kroppsfasong, og hvor feite, slanke, trente eller dvaske man er. Det er da en helt naturlig ting å snakke om. Det er ting man ser. Ting man legger merke til. Førsteinntrykket av en person. 
Det har i alle fall mye å si for mitt førsteinntrykk av en person. Klarer man ikke å ha struktur på hva man spiser og hvordan man tar vare på kroppen sin, har man sannsynligvis mindre struktur på resten av livet også. Teoretisk og statistisk. Så er det selvsagt ikke hele fasiten. 

Det er som når jeg kommer på butikken og ser en handlekurv så står slengt på skrå inn i blant de andre handlevognene. Da unngår jeg å ta de vognene, for de som slenger fra seg kurvene slik, er sannsynligvis de samme som ikke vasker hendene når de har vært på do. De slurver med det meste de gjør her i livet. 

Skrevet

De som har er behov for å rakke ned på andre, har nok store problemer med seg selv. De føler seg bedre ved å forsøke å trykke andre ned. 

Selv er jeg slank, og har alltid vært det. Får av og til kjipe kommentarer, men jeg lar det aldri gå inn på meg. Tenker de sliter med selvtilliten siden de har et slikt behov for å kommentere andre. 

Anonymkode: 62a0c...993

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har forresten borderline og kjenner meg ikke igjen her hvor du plasserer meg. Med Trump? 

Så godt for oss rundt deg da! 

Et kjennetegn på det syndromet er at man ikke har selvinnsikt . Noe som kom for dagen i din kommentar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...