Gå til innhold

Hvorfor kommenterer folk vekta på andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og da gjerne folk som selv har ekstra vekt? 

Fra jeg var tenåring til jeg var voksen fikk jeg alltid stygge kommentarer på vekta, men da på at jeg var for tynn, så syk ut, "tror du at du er pen som ser sånn ut", "ser ut som du ikke spiser", "æsj buksa di detter av deg snart", "du kan bare si at du har spiseforstyrrelse så ekkelt tynn du er!"... Og i voksen alder hvor jeg fikk lagt på meg mer fikk jeg høre; "herregud du er stikk motsatt av hvordan du så ut før!", "oj, du må begynne å spise lett majones....", "jeg klarer ikke å se for meg at du har vært tynn!" - og kommentarene har alltid vært fra folk som er større enn meg? Det kan nesten virke som om folk med ekstra vekt tenker at de kan dømme og kommentere andre sin kropp, men jeg lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde sagt noe tilbake...

Noen som har opplevd lignende? Eller vet hvorfor noen må på død og liv kommentere andres vekt, kropp, utseende generelt?

Og hvis du er en av de som må kommentere på andre på den måten - hvorfor gjør du det? Hva er det som gjør at du tenker at det er helt innafor å gjøre det? 

Anonymkode: 82239...e45

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de totalt mangler sosiale ferdigheter 

Anonymkode: 6b545...9bd

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det skulle vært en lov mot det 

Pleier å svare enda frekkere igjen hvis mulig

Anonymkode: 46960...a87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk kommenterer vekt, helt uavhengige av om de er overvektig selv eller ikke, men det er uansett ikke greit! 

Anonymkode: a864f...ba4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvilke folk du omgir deg med? Tror ikke dette er spesielt vanlig? 

Anonymkode: 57c23...036

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det helt ærlig ikke selv. Folk er så opphengt i det, uansett om man er stor eller liten. 
Sa ifra til faren min da han for tredje gang nevnte at broren min hadde gått ned i vekt for å passe inn i bunaden sin igjen. OK. Hva så? Hvorfor er det er samtaleemne? 
Og samme når svigermor snakker om sine venner (som er totalt uinteressant uansett..) og sier ja hun Magda hun er jo veldig stor da, men hun er endel på sykkeltur. Javel? Who cares? Kan du bare snakke om sykkelturen istedenfor vekta hennes? 

🤯

Anonymkode: aa998...1e0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange som liker å tråkke ned på andre for å føle seg bedre. Ganske sykt at de liker å oppføre seg sånn. 

Bedre årsaker er at vekt er ganske synlig og noe som kan endres. Jeg har fått en del kommentarer på vekta, men det er nok fordi jeg har synlige muskler så det ser ut som jeg veier 10kg mer enn det jeg gjør. Folk blir overrasket. Jeg kan kommentere vekta til andre selv, men det er i forbindelse med idrett hvor vekt er viktig. Gir naturligvis ikke kommentarer til folk som ikke snakker om egen vekt eller ber om råd. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mer vanlig enn du tror og man får uønskede gode råd i øst og vest. 

"Velmenende rakking"

Hadde jeg hatt en krone for alle uønskede gode vektråd opp igjennom hadde jeg vært millionær

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de totalt mangler sosiale ferdigheter 

Anonymkode: 6b545...9bd

Noen tenker seg nok ikke om i øyeblikket. Slik det er i dag, må man overveie ALT man sier, siden folk ikke tåler noenting! Det er lett å si noe feil, eller si noe som andre parten automatisk tolker som negativt. Folk i dag overtolker og føler seg krenker for alt. Har hørt kolleger som har blitt sykmeldt pga en kommentar og hevdet det var sårende med vilje, men andre som hørte det samme ikke forstår reaksjonen…. Sier ikke at det er greit å kommentere vekt, men noen tar ting for noe helt annet enn det som var meningen.  Er selv overvektig, og kunne ikke brydd meg mindre om noen sier det. Jeg ER jo det…. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var en jeg gikk på skole med som ofte sa slike ting, en tidligere "venninne"  + fostermor som har sagt de verste tingene. Ikke folk jeg omgås til vanlig eller er venn med, men har alltid opplevd å få mye kommentarer på vekta

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen tenker seg nok ikke om i øyeblikket. Slik det er i dag, må man overveie ALT man sier, siden folk ikke tåler noenting! Det er lett å si noe feil, eller si noe som andre parten automatisk tolker som negativt. Folk i dag overtolker og føler seg krenker for alt. Har hørt kolleger som har blitt sykmeldt pga en kommentar og hevdet det var sårende med vilje, men andre som hørte det samme ikke forstår reaksjonen…. Sier ikke at det er greit å kommentere vekt, men noen tar ting for noe helt annet enn det som var meningen.  Er selv overvektig, og kunne ikke brydd meg mindre om noen sier det. Jeg ER jo det…. 

Men hvorfor skal noen si det til deg? Mener du virkelig at det er greit å si fordi du er det? Hvis jeg blir kjent med eller møter noen som er overvektig; er det greit at jeg sier noe slikt? Hva er vitsen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Frekkeste jeg har opplevd i voksen alder er at en kollega begynte å si til meg på jobb at jeg burde slanke meg og mente at alle sykdommene mine kom til å gå bort da også om jeg gikk ned i vekt. Da måtte jeg spørre hvilke sykdommer hun siktet til for da måtte jo hun vite mer enn både meg og legen min.  Hun er veldig opptatt av helse og at man skal være tynn og flott.. Det får man jo høre hele tiden, men ble noe annet når hun kom oppi ansiktet mitt og fortalte hva hun mente om meg og hva hun syns. Kjempe ekkelt.. Har aldri klart å gjort noe sånn uansett om det var til noen som ha for "mye eller for lite' 

Slike mennesker er bare ekle og har nok store problemer med seg selv at de må rakke ned på andre for å føle seg selv bedre. 😕

Anonymkode: b0c1c...086

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg liker heller ikke at folk kommenterer vekta mi. En tidligere  Bestevenninne kommenterte at jeg hadde gått ned i vekt. Jeg liker det bare ikke. Hva har andre med vekta mi å gjøre? 

Endret av Nathea
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Gurimalla1234
Skrevet

Jeg gir mer enn gjerne komplimenter men aldri som går direkte på utseende. Gir komplimenter på klær, hårsveis og personligheten. Jeg er ikke sosialt tilbakestående ved å kommentere andres vekt. De aller aller fleste har speil og vet nøyaktig hvordan de ser ut. Bryr meg nada om vekt og kunne ikke falt meg inn å bemerke noens vekt. Nå er jeg normalvektig men har tidligere veid noen kg for mye og fikk kommentarer på det men avfeide det med at jaja jeg er feit, du mangler sosial intelligens.. jeg kan slanke meg🤣 

Skrevet

Kan ikke si jeg selv har merket meg at de som er større er de som ofte kommenterer på vekt. Men jeg tror det er sett på som mer sosialt akspetablet å kommentere på vekt direkte til de som er slanke. Bak ryggen så er det nok overvektige som får gjennomgå mest.

Etter min erfaring er det et generasjonsskille når det kommer til hvor opphengt folk er i andres kroppsvekt. Synes det kan bli vell mye snakk om hvem som har blitt god og rund, hvem som har gått ned i vekt, hvem som alltid har vært stor etc etc. spesielt blant damer som er i 50 og 60 årene. Husker spesielt en kveld med vin og øl rundt bålet hvor min tante nærmest konsekvent sa en setning om kroppsform når hun omtalte noen, uansett om det var fullstendig urelatert til historien om dem. Til slutt begynte jeg å si "og hun var vell god og rund?" når hun begynte å prate om noen. Hun lo da, tror hun skjønte poenget mitt 😆

Sammenlignet er det nesten ingen prat om andres vekt blant venninner på min egen alder. Snakker litt om egen kropp og helse/kosthold/vekt generellt. Om noen i omkresten er urovekkende overvektig eller undervektig kan det hende det blir pratet litt om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp.. Opplever det så og si aldri i min egen vennekrets. Vi er født i 97 så vi er jo unge, men hører det ekstremt ofte fra min farmor eller andre i den alderen. Tror bare det var slik før. 

Godis, god mat og slikt var jo sjelden kost så tror de har et negativt syn på å spise for mye (ikke at det nødvendigvis er grunnen til overvekt men dere skjønner hva jeg mener). 

Hos dem gikk det jo i fersk fiska fisk hver dag hele livet og litt grønnsaker.

Heldigvis vet jeg at min farmor ikke mener noe vondt. Hun bruker oftest å si at det er kledelig, men det er jo uansett ekkelt å få kommentarer på kroppen. Jeg har vært overvektig og normalvektig over de siste årene så har hørt litt av hvert haha

Anonymkode: cb334...142

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det skulle vært en lov mot det 

Pleier å svare enda frekkere igjen hvis mulig

men hva kan man egentlig svare for å faktisk klappe igjen søppel-kjeften deres da?? 

hvis jeg forsøker å svare tilbake på noen sånne folk, så begynner de ofte å sutre og klage. Da er det liksom JEG som har vært "slem" mot dem. Sånne folk går umiddelbart i offer-posisjon, og "stakkarslige" lille dem liksom. 

Anonymkode: 3fe7d...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommenterer ikke vekten til andre,.. bryr meg ikke. Tenker mer at det må være deilig å være slank og fin. Men jeg sier da ikke det, utenom til min søster, som jeg vet hva jeg kan si til. Det er ikke min oppgave å kommentere noe andre fint klarer å se i speilet selv og ei heller vet jeg hvordan de vil takle det. Ærlig talt… 

Anonymkode: d16f1...caf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tynn og har alltid vært det. Er godt voksen. Senest i forrige uke kalte en mann meg for skinny. Synes ikke det er ok å høre.

Anonymkode: 4174b...ff8

AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord skal man forberede stygge ting man kan si til andre hvis de prøver seg? Idiotisk. 

Anonymkode: d16f1...caf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...