Gå til innhold

Brannsår, trengs det legetilsyn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ca 1 uke siden dette skjedde, ble en blemme på størrelse med en femkroning. Sprakk denne blemma fordi den lakk og nå ser såret sånn ut. Er også rød og hoven 10 cm fra såret oppover armen. Renser det og bandasjerer det hver dag, men ser jo infisert ut? Trenger jeg å dra til legen eller er dette vanlig? 

09FF7A53-7006-4DD1-AB3C-FBA53F0DDB3C.jpeg

Anonymkode: 29fdb...c01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok hatt på salve som renser og plaster. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at lege aldri blir feil om en er usikker.. I mitt hode ville jeg vasket det daglig forsiktig med saltvann, bare sprutet på for å ikke dødlegge tilhelingen, og holdt det tildekket.  Men jeg er ikke utdannet på noe vis. Og ville gått til legen ev innom ett apotek og spurt om jeg var usikker.

Anonymkode: c5f5b...e84

AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke væsker kan det hvite der være en del av tilhelningen. Men igjen: hva med å spørre på ett apotek eller ev google sårheling

Anonymkode: c5f5b...e84

Skrevet

Ser i utgangspunktet ut som et sår som gror og heler. Det tar lang tid.

Men du skal være obs på om det blir rødt over større område enn det allerede er, bruk bilder for å sammenligne. Ellers er verk og varme over området andre tegn på infeksjon, har du dette så ta kontakt med lege. Til senere anledninger er det aldri anbefalt å sprekke slike blemmer selv, er som å be om infeksjon. La evt en lege gjøre slikt som har sterilt verktøy.

Bruk gjerne sårrens som pyrisept de neste dagene, eller noe annet apoteket anbefaler.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Brannskader er vanskelige å vurdere når man ikke har trening i det, selv for helsepersonell. Jeg ville oppsøkt fastlege som kan vurdere om det er behov for sårrevisjon («opprensking») og skadens dybde. Brannskadens dybde har avgjørende betydning for tilhelingspotensiale. I tillegg bør det jo i ditt tilfelle vurderes om du har utviklet en sårinfeksjon.

Lykke til! 

Anonymkode: 874f6...c26

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok fått en lege til å ta en titt, kjedelig om det blir skikkelig infeksjon. Ellers er jo bacimysin bra på små-infiserte sår, det har jeg fått beskjed om å bruke ved flere anledninger, men om det går på brannsår er jeg usikker på.

Ville også tatt en penn rundt der du er rød nå for å se om det vokser.

Anonymkode: 62aec...f98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...