AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Vi skal hente rottweileren vår om 4 uker, men både vi eller oppdretter har erfaring ved import av hund fra Sverige til Norge. alt av dyrelegebesøk og behandlinger er ført i passet samt at vi har en skriftlig kontrakt som inneholder pris, hundens utseende og underskrift fra begge osv. hunden får siste ormbehandling 3 dager før vi henter og får vetrinærsjekk 24 t før vi henter. Er klar over 25% moms ved toll. Men er det noe mer jeg bør tenke over eller noe so er viktig? tips fra folk med erfaring av hundekjøring i Sverige tas imot med takk!! Anonymkode: f2fbd...921
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi skal hente rottweileren vår om 4 uker, men både vi eller oppdretter har erfaring ved import av hund fra Sverige til Norge. alt av dyrelegebesøk og behandlinger er ført i passet samt at vi har en skriftlig kontrakt som inneholder pris, hundens utseende og underskrift fra begge osv. hunden får siste ormbehandling 3 dager før vi henter og får vetrinærsjekk 24 t før vi henter. Er klar over 25% moms ved toll. Men er det noe mer jeg bør tenke over eller noe so er viktig? tips fra folk med erfaring av hundekjøring i Sverige tas imot med takk!! Anonymkode: f2fbd...921 Skulle stå hundekjøp* Anonymkode: f2fbd...921
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #3 Skrevet 10. mars 2022 Høres ut som om dere har alt under kontroll. Når dere kjører på rødt, hold alle papirer klare. Spesielt der hvor kjøpesummen står. Anonymkode: d1270...b66 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 Hvorfor importerer vi hunder fra andre land? Produseres det ikke nok hunder i Norge? Eller er det fordi man ønsker akkurat den og den rasen? Er det ikke litt sjansespill mtp blandingshunder og sykdommer og uetisk avl og så videre? Eller er det like trygt så lenge man får stamtavle? Jeg spør av oppriktig nyskjerrighet og uvitenhet, ikke for å være nedlatende. Anonymkode: 3eace...0ef
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #5 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor importerer vi hunder fra andre land? Produseres det ikke nok hunder i Norge? Eller er det fordi man ønsker akkurat den og den rasen? Er det ikke litt sjansespill mtp blandingshunder og sykdommer og uetisk avl og så videre? Eller er det like trygt så lenge man får stamtavle? Jeg spør av oppriktig nyskjerrighet og uvitenhet, ikke for å være nedlatende. Anonymkode: 3eace...0ef Jeg har bodd mange år i Sverige og kjenner oppretteren godt 😊 opptretteren har drevet med rottweiler i 20 år og solgt valper til forsvar/politi i Sverige og avlet på gode, selvsikre, «feilfrie», og stabile familiehunder som har blitt brukt som søks og politihund. Jeg har full tillit til opptretter og kjenner både mor og far til valpene da vi bruker å dra på besøk. Verdens herligste og trofaste hunder. Derfor kjøper vi hund i Sverige. Men vet at det finns mange gode opptrettere i Norge. Anonymkode: f2fbd...921 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #6 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvorfor importerer vi hunder fra andre land? Produseres det ikke nok hunder i Norge? Eller er det fordi man ønsker akkurat den og den rasen? Er det ikke litt sjansespill mtp blandingshunder og sykdommer og uetisk avl og så videre? Eller er det like trygt så lenge man får stamtavle? Jeg spør av oppriktig nyskjerrighet og uvitenhet, ikke for å være nedlatende. Anonymkode: 3eace...0ef Jeg kjøper brukshund i Sverige. I Norge er det svært få som klarer å avle frem gode nok individer av den rasen. Derfor velger jeg en oppdretter jeg stoler på og som jeg kjenner linjene til. Da vet jeg hva jeg får og at hunden fungerer i jobben den skal gjøre. Anonymkode: d1270...b66 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #7 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg kjøper brukshund i Sverige. I Norge er det svært få som klarer å avle frem gode nok individer av den rasen. Derfor velger jeg en oppdretter jeg stoler på og som jeg kjenner linjene til. Da vet jeg hva jeg får og at hunden fungerer i jobben den skal gjøre. Anonymkode: d1270...b66 Enig med deg👍🏻 Anonymkode: f2fbd...921 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #8 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvorfor importerer vi hunder fra andre land? Produseres det ikke nok hunder i Norge? Eller er det fordi man ønsker akkurat den og den rasen? Er det ikke litt sjansespill mtp blandingshunder og sykdommer og uetisk avl og så videre? Eller er det like trygt så lenge man får stamtavle? Jeg spør av oppriktig nyskjerrighet og uvitenhet, ikke for å være nedlatende. Anonymkode: 3eace...0ef Du har fått flere svar på dette, men et annet poeng med å importere er at det er viktig å få inn nytt blod. Dersom det aldri kommer inn nye gener til Norge risikerer man at det etter hvert blir innavl. Anonymkode: 870cb...a58 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå