Gjest Pommen Skrevet 10. mars 2022 #1 Skrevet 10. mars 2022 Noen som har forslag til hunderaser som passer sammen med en Pomeranian? Han er litt over 2 kg, og har en sykdom som gjør han litt sårbar for voldsom lek, ønsker alikevel en til, men må begrenses iforhold til str. Hunden må kunne slappe av i en del dager med vanlige turer, men samtidig kunne gå fjelltur (evt sitte litt i sekk på ryggen). Jeg har alltid med meg pommen på fjelltur, så når han blir sliten får han sitte i sekken sin. Det skader heller ikke om den bjeffer litt mindre enn en pomme, hehe! Men litt lyd går bra. Pelstype er for meg det samme, men ingen doodle-pels. Puddelpels derimot går fint. Setter pris på alle forslag, jeg blir gal av å lese om rasene.. så ønsker gjerne forslag fra noen med erfaring, som kanskje ønsker å dele på godt og vondt?
Gjest Pommen Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Med "vanlige turer" er det snakk om en hovedtur på 30-60 min, samt noen småturer på 10-15min.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #3 Skrevet 10. mars 2022 Hva med papillon? Kjenner ingen personlig, men de har liten nok størrelse, er livlige nok til fjellturer samtidig som de ikke er de mest ekstreme bjefferne, og virker ikke som de herjer så mye med andre hunder Anonymkode: d5fc3...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 Høres ut som en brussels griffon passer perfekt inn hjemme hos deg 😍 Vi har 2 stk og de er veldig rolige, liker seg aller best under pleddet på sofa. Perioder med 30-60 min turer daglig er heller ikke noe problem. De er litt større en din lille pomme da, ideelt mellom 4-6 kg, men har aldri sett de bedrive noe brutal lek, og de er forsiktige med f.eks små chihuahuaer vi møter 😊 Anonymkode: 58a28...583
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #5 Skrevet 10. mars 2022 Anbefaler absolutt papillon! Liten men robust, generelt veldig frisk og problemfri. Ligger gjerne på sofaen en dag og løper like gjerne løs på en 6-timers fjelltur neste dag. Vi har 3 stykker i min familie og alle er veldig fornøyde med rasen. Anonymkode: 80ba2...7d1 1
Gjest Pommen Skrevet 10. mars 2022 #6 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler absolutt papillon! Liten men robust, generelt veldig frisk og problemfri. Ligger gjerne på sofaen en dag og løper like gjerne løs på en 6-timers fjelltur neste dag. Vi har 3 stykker i min familie og alle er veldig fornøyde med rasen. Anonymkode: 80ba2...7d1 Er det mye lyd i dem, eller er de middels? Føler folk har veldig forskjellig erfaring med papillon! Jeg har hatt papillon på lista mi i flere år nå, hørt så mye bra også så kanskje jeg skal ta kontakt med en oppdretter snart!😍Virker som en veldig frisk rase!
Gjest Pommen Skrevet 10. mars 2022 #7 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som en brussels griffon passer perfekt inn hjemme hos deg 😍 Vi har 2 stk og de er veldig rolige, liker seg aller best under pleddet på sofa. Perioder med 30-60 min turer daglig er heller ikke noe problem. De er litt større en din lille pomme da, ideelt mellom 4-6 kg, men har aldri sett de bedrive noe brutal lek, og de er forsiktige med f.eks små chihuahuaer vi møter 😊 Anonymkode: 58a28...583 Pommen her er veldig god venn med to Petit Brabancon, de leker veldig fint sammen! Er det noen stor forskjell på gemytt for Brussels Griffon og Petit Brabancon?
Gjest Pommen Skrevet 10. mars 2022 #8 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med papillon? Kjenner ingen personlig, men de har liten nok størrelse, er livlige nok til fjellturer samtidig som de ikke er de mest ekstreme bjefferne, og virker ikke som de herjer så mye med andre hunder Anonymkode: d5fc3...0b6 Har bare møtt på gode individer av papillon selv, så har vurdert denne rasen lenge. Det ble nesten papillon før jeg fikk pommen, men jeg måtte trekke meg der og da fra å overta den. Så jeg ventet to år og fikk meg da pommen. Papillon har absolutt vært en favoritt, så er godt å se flere tipser om den og har gode erfaringer! Det med bjeffing er vel kanskje litt hva man gjør det til fra ung alder, i mange tilfeller. Pommen her er ikke så ille og bjeffer kun når noen banker på, som er helt greit for meg.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #9 Skrevet 10. mars 2022 Hvorfor må du ha hund når du har en hund som er syk? Er det ikke egoistisk av deg å ta inn en hund til, i stedet for å tenke på deg selv? Det blir et enormt forhøyet stressnivå hos den hunden som er syk. Uansett hvordan du prøver å vri det til... Anonymkode: ef8e8...439 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #10 Skrevet 10. mars 2022 Pommen skrev (1 time siden): Pommen her er veldig god venn med to Petit Brabancon, de leker veldig fint sammen! Er det noen stor forskjell på gemytt for Brussels Griffon og Petit Brabancon? Så gøy, da kan det jo høres ut som god match! 😊 Petit Brabancon er en brussels griffon. Griffonrasene deles i 3 ut ifra pelstype; Petit Brabancon, Griffon Belge og Griffon Bruxellois. Alle har samme gemytt, men ser litt forskjellig ut. Veldig snill, tålmodig og stille rase som stort sett er friske - våre har kun vært på årlig helsesjekk på de 8 årene, aldri syke. I tillegg er griffon miljøet i Norge svært godt. Det er få av rasen, så vi som har den tar godt vare på hverandre. En veldig fin sosial arena 😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må du ha hund når du har en hund som er syk? Er det ikke egoistisk av deg å ta inn en hund til, i stedet for å tenke på deg selv? Det blir et enormt forhøyet stressnivå hos den hunden som er syk. Uansett hvordan du prøver å vri det til... Anonymkode: ef8e8...439 Kan ikke se at ts sier noe sted at hunden hennes er syk? Anonymkode: 58a28...583 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #11 Skrevet 10. mars 2022 Pommen skrev (2 timer siden): Noen som har forslag til hunderaser som passer sammen med en Pomeranian? Han er litt over 2 kg, og har en sykdom som gjør han litt sårbar for voldsom lek, ønsker alikevel en til, men må begrenses iforhold til str. Hunden må kunne slappe av i en del dager med vanlige turer, men samtidig kunne gå fjelltur (evt sitte litt i sekk på ryggen). Jeg har alltid med meg pommen på fjelltur, så når han blir sliten får han sitte i sekken sin. Det skader heller ikke om den bjeffer litt mindre enn en pomme, hehe! Men litt lyd går bra. Pelstype er for meg det samme, men ingen doodle-pels. Puddelpels derimot går fint. Setter pris på alle forslag, jeg blir gal av å lese om rasene.. så ønsker gjerne forslag fra noen med erfaring, som kanskje ønsker å dele på godt og vondt? Jeg er ingen ekspert. Men husker en episode fra Animal Planet om New Founderland hunder. At de fint kan passe i en leilighet, da de krever lite tur, men at de også samtidig kan være med på mye tur Anonymkode: 5265c...9e7
Gjest Pommen Skrevet 10. mars 2022 #12 Skrevet 10. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må du ha hund når du har en hund som er syk? Er det ikke egoistisk av deg å ta inn en hund til, i stedet for å tenke på deg selv? Det blir et enormt forhøyet stressnivå hos den hunden som er syk. Uansett hvordan du prøver å vri det til... Anonymkode: ef8e8...439 Pommen min har noe som heter vestibulært syndrom. Han blir da litt skjev i nakken en gang iblandt, dette kom fra en hjerneblødning for et par år siden, etter et angrep fra en stor løs hund. Vi har en katt på 1 år som han leker med konstant, og som herjer med han, og han herjer også med henne. Det gjør han av egen fri filje. Det er ikke smertefullt for han, og han har blitt vandt til denne funksjonshemningen. Nervologisk ekspert har sagt det ikke gjør livskvaliteten hans dårligere. Vanligvis kan man bli irritert på slike kommentarer, men jeg velger å tro du bare har gode intensjoner. Så jeg forstår og respekterer din mening, men derfor forklarer jeg også litt. Han er litt mer sårbar under lek med en stor hund, enn han hadde vært med en liten en, fordi han mister litt balansen iblandt, kun derfor. Det tar ca 1 minutt før han retter seg opp igjen. Jeg hadde ikke tenkt tanken på en hund til om dette skulle økt stressnivået hans og vært til belastning for hans livskvalitet. Dette har jeg også snakket med nevrologisk veterinær om, og hun har ikke sett på det som et problem. Hadde hun hatt noen tvil, så hadde en hund til vært uaktuelt. Jeg ønsker å drive litt med hundesport, og det er litt vanskelig med pommen. Jeg skal ikke ha en til hund akkurat nå, men hvis det skjer blir det om 2-3 år. Jeg setter pris på at du ytrer bekymring, for det er mange hundeeiere der ute som bare tenker på seg selv, men jeg er ikke en av dem. Han blir bedre for hver dag, derfor ønsker jeg også å vente noen år for å se ann. Skulle han derimot blitt dårligere, så er ny hund uaktuelt. Har en DS gårdshund i familien, som går veldig godt overens med pommen, samt to Petit Brabancon og en annen pomeranian som er hans bestevenner. Jeg har også passet et par små hunder fra tid til annen, for å se ann, og det har ikke økt noe stressnivå hos pommen. Det har vært viktig for meg å finne ut dette før et eventuelt valg om å få en hund til, selvom det er noen år til. Det er uansett viktig å være litt kritisk, så jeg setter pris på at du ønsker det beste for hunden min. Endret 10. mars 2022 av Pommen
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #13 Skrevet 10. mars 2022 Pommen skrev (2 timer siden): Noen som har forslag til hunderaser som passer sammen med en Pomeranian? Han er litt over 2 kg, og har en sykdom som gjør han litt sårbar for voldsom lek, ønsker alikevel en til, men må begrenses iforhold til str. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan ikke se at ts sier noe sted at hunden hennes er syk? Anonymkode: 58a28...583 Anonymkode: ef8e8...439
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #14 Skrevet 10. mars 2022 Pommen skrev (1 time siden): Pommen min har noe som heter vestibulært syndrom. Han blir da litt skjev i nakken en gang iblandt, dette kom fra en hjerneblødning for et par år siden, etter et angrep fra en stor løs hund. Vi har en katt på 1 år som han leker med konstant, og som herjer med han, og han herjer også med henne. Det gjør han av egen fri filje. Det er ikke smertefullt for han, og han har blitt vandt til denne funksjonshemningen, og nervologisk ekspert har sagt det ikke gjør livskvaliteten hans dårligere. Vanligvis kan man bli irritert på slike kommentarer, men jeg velger å tro du bare har gode intensjoner. Så jeg forstår og respekterer din mening, men derfor forklarer jeg også litt. Han er litt mer sårbar under lek med en stor hund, enn han hadde vært med en liten en, fordi han mister litt balansen iblandt, kun derfor. Det tar ca 1 minutt før han retter seg opp igjen. Jeg hadde ikke tenkt tanken på en hund til om dette skulle økt stressnivået hans og vært til belastning for hans livskvalitet. Dette har jeg også snakket med nevrologisk veterinær om, og hun har ikke sett på det som et problem. Jeg ønsker å drive litt med hundesport, og det er litt vanskelig med pommen. Jeg skal ikke ha en til hund akkurat nå, men hvis det skjer blir det om 2-3 år. Jeg setter pris på at du ytrer bekymring, for det er mange hundeeiere der ute som bare tenker på seg selv, men jeg er ikke en av dem. Han blir bedre for hver dag, derfor ønsker jeg også å vente. Skulle han derimot blitt dårligere, så er ny hund uaktuelt. Vil bare si at jeg liker at du svare så ordentlig! Anonymkode: bc75a...209 1
Gjest Pommen Skrevet 10. mars 2022 #15 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil bare si at jeg liker at du svare så ordentlig! Anonymkode: bc75a...209 Så hyggelig kommentar!😊 Enten så bryr h*n seg om hunden min (noe jeg setter pris på, for det gjør jeg også), eller så er h*n bare her for å være dritt, og det spillet gidder jeg ikke spille😋
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #16 Skrevet 10. mars 2022 Jeg har en yorkshire terrier og anbefaler det på det sterkeste. Hørte mye negativt om de før jeg fikk meg en selv, og det er sikkert flere her inne som mener de er glendrete og vanskelige stabeist. Slik har det ikke vært i mitt tilfelle. Jeg har en yorkie hannhund på 1,5 år som er en drøm av en hund. Gir fra seg utrolig lite lyd, bjeffer nesten ikke, ekstremt kosete og god gutt, går sammen med alle hunder (som ikke er aggressive mot han da selvsagt). Han ble stueren da han var 4 mnd og markerer aldri inne (fikk høre at jeg kom til å slite med det). Han er utrolig glad i både mennesker og hunder. Han kan fint gå tur på flere timer, men klarer seg også noen dager med bare lufteturer. Han er forresten bestevenn med en nabohund som er en pomme🥰 Anonymkode: ec17a...4c5
Iia Skrevet 10. mars 2022 #17 Skrevet 10. mars 2022 Hei, jeg foreslår chihuahua eller coton du tulear. Og dvergpuddel er skjønne. Syns jeg, da 😊
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #18 Skrevet 10. mars 2022 Jeg kan ingenting om hunder, men hva med Tibetansk Spaniel? De er utrolig fine syns jeg da 🐶 Anonymkode: 5299c...be4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #19 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ingenting om hunder, men hva med Tibetansk Spaniel? De er utrolig fine syns jeg da 🐶 Anonymkode: 5299c...be4 De kan være veldig sære. Det sies at de har en kattepersonlighet. Og så er de mye på vakt og skal ligge på steder det de har full oversikt. Litt som katter. Men de er de søteste valpene. Anonymkode: 9ac13...de5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #20 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De kan være veldig sære. Det sies at de har en kattepersonlighet. Og så er de mye på vakt og skal ligge på steder det de har full oversikt. Litt som katter. Men de er de søteste valpene. Anonymkode: 9ac13...de5 Min søster har en sånn, og hun har helt herlig personlighet. Litt bjeffing når folk kommer, men lite ellers. Hun sitter en del vinduet og passer på gata ja 😄 Anonymkode: 5299c...be4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå