Gå til innhold

8 åring som sliter med overganger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har en 8- åring som virker å slite med overganger. Dette er ikke noe som plutselig har dukket opp, men det har eskalert i det siste. 

Eks.1: Morgen: klær er feil, klumpete, klør, skoen kjennes feil, maten er ikke sånn han vil ha den. Alt er liksom feil og han skriker. Typ melt down. 

Han blir forberedt hver kveld og finner frem klær selv som han liker. Alt blir likevel feil om morgenen.

Eks 2: blir bedt til en kamerat som han elsker å være sammen med. Dagen i forveien hylte han over at han ville dit, men det passet ikke. Da han plutselig skal dit dagen etter, nekter han. Siden jeg vet han sliter med overganger tvang jeg han med. (Samme greien med klær og sko, og tok en evighet) Og da han først var kommet i bilen, var han glad og gledet seg stort. 

Har tusen eksempler der alle egentlig handler om overganger virker det som. Og at ting skal skje NÅ. Han vræler som en 3 åring i trass. 

Vi forbereder han alltid på hva som skal skje der det er mulig. Vi lar han aldri vinne frem med skrikingen. Vi gir han masse positiv oppmerksomhet. 

Kan legge til at vi må være ganske stramme på rutiner. Han er avhengig av det. Hvis vi har dessert to dager på rad, har han plutselig fått det for seg at vi skal ha dessert hver dag. Da blir det hyling om "jeg skal ha dessert" etter middag, en uke før det går over.

Han er ellers en grei gutt. Scorer bra faglig på skolen (virker ukonsentrert, men får med seg det meste og kan/vet mye i følge lærer), men sliter med finmotorikk. Har mange venner og sjelden i konflikter. Høflig og grei.

Kan legge til at vi foreldre er sammen og at vi har 3 andre barn på 10, 12 og 19. 

Når vil dette gå over? Eldste har add, og hadde noe lignende problematikk i samme alder, men har aldri hylt sånn som 8-åringen holder på. Samtidig var det litt lettere å håndtere han da han enebarn på den tiden. Han hadde dessuten tegn på ADHD fra fødsel omtrent. 8- åringen var "vanlig" frem til skolestart. Men mulig jeg normaliserte atferd, siden trass er vanlig hos barnehagebarn. Og så er jo han minst og har tenkt at han kanskje bærer litt preg av det😅

Anonymkode: 44a9a...bb8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt ut som høytfungerende asperger.

Anonymkode: 7e315...f26

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå gjør jeg sånn som jeg hater: slenger ut diagnoser..

Men har dere tenkt på Asperger..? Både det med å takle overganger dårlig, og å ha dårlig motorikk, er jo tegn på det. 

Jeg har asperger selv, og har en nevø som har det også, og jeg kjenner mye igjen her. 

Anonymkode: 5ca26...72c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå gjør jeg sånn som jeg hater: slenger ut diagnoser..

Men har dere tenkt på Asperger..? Både det med å takle overganger dårlig, og å ha dårlig motorikk, er jo tegn på det. 

Jeg har asperger selv, og har en nevø som har det også, og jeg kjenner mye igjen her. 

Har vært inne på tanken flere ganger og slått det fra meg igjen like mange ganger...men ikke helt. Blir liksom ikke helt klok på han. Han er så fungerende på mange andre måter. Han er veldig god på humor og forstår og bruker mye ironi Havner sjelden i konflikter. Er en populær venn. Virker som familien/husstanden fungerer som en ventil for han. Han virker veldig moden på mye, eks humor og logikk, men en altfor umoden rettferdighetssans.  "Dere får drikke  kaffe hver dag, det elsker dere. Da skal vi barna ha brus hver dag. Det er akkurat det samme".

Som sagt har vi sett tendenser tidligere, men har blitt verre det siste året. Men er vel ofte slik at det blir mer fremtredende jo eldre de blir...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har vært inne på tanken flere ganger og slått det fra meg igjen like mange ganger...men ikke helt. Blir liksom ikke helt klok på han. Han er så fungerende på mange andre måter. Han er veldig god på humor og forstår og bruker mye ironi Havner sjelden i konflikter. Er en populær venn. Virker som familien/husstanden fungerer som en ventil for han. Han virker veldig moden på mye, eks humor og logikk, men en altfor umoden rettferdighetssans.  "Dere får drikke  kaffe hver dag, det elsker dere. Da skal vi barna ha brus hver dag. Det er akkurat det samme".

Som sagt har vi sett tendenser tidligere, men har blitt verre det siste året. Men er vel ofte slik at det blir mer fremtredende jo eldre de blir...

Hvilke områder man sliter med varierer fra person til person med asperger. 

Verken jeg eller nevøen min har noe som helst problem med humor, ironi, sarkasme, metaforer, osv. Nevøen min er veldig sosial og har mange venner, mens jeg derimot sliter på det området. 

Det med rettferdighetssans er noe som er et typisk asperger-trekk. Det er ganske vanlig å reagere veldig på alt som har det minste lille snev av urettferdighet i seg. Og logikk blir brukt, akkurat som du beskriver med brusdrikkingsargumentet. 

Jeg fikk diagnosen først som voksen, mens nevøen min fikk det allerede i overgangen mellom barnehage/skole (dvs, så tidlig satte de ikke en offisiell diagnose, det var for tidlig til det). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være veldig høytfungerende autisme(spekter)?

Altså, vil nådig slenge ut diagnoser for enhver hverdagsproblematikk - men om han er ekstremt rigid og følelsesregisteret bare skrur seg på i fyr og flamme, sammen med at han sliter med det finmotoriske kan være en indikasjon.

Det sosiale og særlig faglige er ikke alltid åpenbar utfordring. 

Så jeg hadde bare for å utelukke bedt om utredning på BUP. 

Dersom han har dette haster det med gode støttetiltak for ham i skolesituasjon, så derfor jeg foreslår utredning kjappest mulig. 

Vårt barn fikk diagnosen, og det ene jeg bemerker meg er litt stimming som har avtatt kraftig med alder samt litt sånn ensporet på sine ulike interesser. Men han har ikke hyperinteresse over lange tider. 

Anonymkode: 55864...6d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn er vår sønn og ❤️ Han har som sagt vært til utredning og beskrives å være populær (iallefall ved skolestart, vet ikke nå) og ha en litt høy stjerne i klassen. Har venner, går kjempefint å ha besøk av andre - og han trives best i sosiale sammenhenger. 

Langt over snittet for sin alder språklig, faglig og er generelt smart. Men på ingen måte noe «unikum», kommer neppe til å bli superspesialist i noe. Han er bare flink generelt på endel forskjellig. Humor, ironi, masse empati og skravlebøtte. 

Absolutt ikke rigid slik dere opplever. Og dette har jeg og stusset på. 

Så jeg lurer jo litt på hvordan det utarter seg videre, verden blir jo mer kompleks med alder. 

Anonymkode: 55864...6d3

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg reagerte mye som din sønn, har selv aspergers og synes det høres ut som sønnen din i det minste har trekk. De med aspergers trenger ikke være dårlig på humor eller ironi. Selv er dette noe jeg bruker mye. Selv havnet jeg sjeldent i konflikter og var middels populær. Dette varierer veldig fra person til person. 

Både ønske om rutiner, følsomhet på klær/teksturer, meltdowns og sprikende evner (god på logikk, men umoden på rettferdighetssans) er tegn på aspergers. Foreldrene mine trodde ikke jeg hadde aspergers, men jeg fikk sterkere og sterkere trekk med alderen, kanskje fordi kravet om å passe inn ble større? Man trenger ikke ha alle trekkene for å passe inn i en diagnose. Jeg ville prøvd å få sønnen din utredet, det er mye bedre å gjøre det tidlig enn seint.

Anonymkode: 76cde...a27

AnonymBruker
Skrevet

At et søsken har ADHD øker også sjansen for aspergers, da begge deler er genetisk om hverandre.

Anonymkode: 76cde...a27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som autisme.

Anonymkode: f6511...c95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig likt ut som vår datter, som utredes for Aspergers nå. Veldig rigid, overdreven rettferdighetssans kombinert med umodent sinn. Hun har klisterhjerne og gjør det veldig bra på skolen så langt, men jeg frykter det vil dale når skolen krever mer selvstendig resonnering der man belyser en sak fra flere vinkler, og samarbeid. Hun er i puberteten nå, og det er svært mye meltdowns og utagering.

Forskjellen med deres situasjon er at vår ikke er sosialt flink, det er ingen venner å spille på, hun har støtt fra seg alle med sin rigide holdning og mangel på fleksibilitet. Men aspergere kan være ulike der, har jeg hørt. Det sosiale kan ofte være vanskeligere for jenter, da det er så mye mer indirekte sosiale koder. Guttene virker mer enkle og reale, på en måte.

Anonymkode: 0879d...78c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også en som ikke er glad i overganger/endringer. Han er mindre, fungere bra sosialt, har god forståelse for andre, flink å forhandle, veldig følsom for alt og sliter med å regulere følelser. Han er ofte veldig giret når mye skjer, da finner han ikke helt roen. Men aleine er han kjempe rolig å kan leke masse rolige leker. 

Kan det «bare» være at han er ekstra sensitiv? Høysensitiv personlighetstrekk? Føler hvertfall ikke noe annet passer på vårt barn enda… 

Anonymkode: 1b96e...0bd

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til alle dere som svarer meg😊❤️

Vi skal på utviklingssamtale om 2 uker og tenker jeg skal ta det opp med lærer da, uten barnet til stede. Snakke litt mer om hvordan de opplever han på skolen og fortelle hvordan han er hjemme. 

Han er jo velfungerende, men det er veldig mange overganger i løpet av en dag (lekser er et kapittel for seg selv) og det er slitsomt for både han, oss og søsken. Hadde sinneutbruddene vart i 5 min hadde det vært greit, men vrælingen kan pågå i opp til en time, enkelte ganger lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Er han prematurfødt? 

Anonymkode: 2d821...2d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er han prematurfødt? 

Anonymkode: 2d821...2d0

Nei, han er født på overtid. Stor kar på 5,1 kg.  Dramatisk fødsel. Avføring i fostervannet. Han satt fast med kroppen (hodet ute) gjennom flere rier. Skulderforløsning var til slutt vellykket. Hodet var blåsvart og han måtte gjenopplives. Har ikke båret preg av fødselen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tusen takk til alle dere som svarer meg😊❤️

Vi skal på utviklingssamtale om 2 uker og tenker jeg skal ta det opp med lærer da, uten barnet til stede. Snakke litt mer om hvordan de opplever han på skolen og fortelle hvordan han er hjemme. 

Han er jo velfungerende, men det er veldig mange overganger i løpet av en dag (lekser er et kapittel for seg selv) og det er slitsomt for både han, oss og søsken. Hadde sinneutbruddene vart i 5 min hadde det vært greit, men vrælingen kan pågå i opp til en time, enkelte ganger lenger. 

Jeg ville absolutt bedt om en utredning. Så lange meltdowns er ikke helt innenfor normalen. Og bedre med en utredning for lite enn en for mye - jeg skulle ønske jeg hadde fått diagnosen (og dermed hjelp og forståelse!) før.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vernepleier, og selv mor til et barn med autisme, og jeg liker IKKE å slenge rundt meg mistanke om diagnoser. Men her fikk jeg en sterk magefølelse på en autismespekterforstyrrelse. Med bakgrunn i at det er MANGE likhetstrekk med mitt eget barn. Min fikk diagnosen barneautisme som 10-åring, selv om hun er meget godt fungerende. Anbefaler en utredning for å utelukke eller bekrefte en diagnose, så dere kan få riktig hjelp og veiledning ❤

Anonymkode: ead26...cbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er vernepleier, og selv mor til et barn med autisme, og jeg liker IKKE å slenge rundt meg mistanke om diagnoser. Men her fikk jeg en sterk magefølelse på en autismespekterforstyrrelse. Med bakgrunn i at det er MANGE likhetstrekk med mitt eget barn. Min fikk diagnosen barneautisme som 10-åring, selv om hun er meget godt fungerende. Anbefaler en utredning for å utelukke eller bekrefte en diagnose, så dere kan få riktig hjelp og veiledning ❤

Og da går du til lege, og ikke bare skolen 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har asperger og kjenner meg veldig igjen i absolutt alt du skriver her. Sønnen min har en del av det samme, og har vært utredet uten å få diagnose, så man kan fint ha en del av disse tingene og være innefor "normalområdet". Hverken jeg eller noe andre her på forumet kan selvsagt gi noe sikkert svar på dette, men jeg ville bedt om utredning ut fra det du beskriver.

Anonymkode: d6b07...420

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og da går du til lege, og ikke bare skolen 😊

Takk for svar 😊Jeg tenker jeg må begynne med skolen. Han må jo vise vanskeligheter der også for i det hele tatt å bli tatt inn i det trange nåløyet til bup. Det hjelper også stort på prosessen hvis PPT har vært inne i bildet først, så begynner ev. der. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...