AprilLudgate Skrevet 10. mars 2022 #21 Skrevet 10. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei han lå jo selvfølgelig ikke å sov mens det skjedde. Om han viste eller vet at det ikke var innafor det han gjorde vet jeg ikke. Men han var fult klar over hva han gjorde ja, og han pratet jo med meg rett etterpå ts Anonymkode: 5660b...285 Det spørs på hva han antok. Jeg har hatt sex med min ektefelle mens han sov - og jeg skjønte det ikke før type 10 minutter uti. Det var typisk «våkne på natta litt trøtte og ha sex, han virket trøtt men våken (som meg). Ingenting indikerte på at han sov før han plutselig sa noe helt ut av konteksten. Og først da fikk jeg et snev av en mistanke, prøvde snakke til ham/vekke ham (uten hell) og avsluttet med en gang. Fortalte om det dagen etterpå, og iom at vi jo hadde vært sammen i åresvis synes han bare det var festlig og uproblematisk. Vi hadde jo ofte sex ved å vekke hverandre ellers. Men hadde dette vært med en venn eller ONS kunne jo han trodd jeg begikk voldtekt 🤷♀️ Så: om han visste du sov og utnyttet det var det voldtekt. Men hvorfor noen skal utføre en voldtekt ovenfor en person som tidligere gav fullt samtykke tenker jeg? Det er grunn til å tenke at han kanskje oppfattet deg som våken og samtykkende. Det skjer jo, men om ingenting annet skurret og han ellers ikke var ubehagelig og pushy så ville jeg lagt tvilen til hans gode her. Hva sa han etterpå? Og oppførte han seg hyggelig/respektfullt? Ellers må jeg si at dette med å fryse til etter min mening er relativt som begrunnelse for «alle bør forstå signalet». Om en person ikke har presset utilbørlig eller sagt/gjort noe som fremstår skremmende: hvordan skal man oppfatte at den andre ikke vil og «fryser til»? Og særlig om man hadde samtykkende sex noen timer før? Endret 10. mars 2022 av Fløff 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #22 Skrevet 10. mars 2022 Ifølge lovens bokstav er hendelsen voldtekt, men er i tvil om at en dom for voldtekt i denne settingen er i tråd med alminnelig rettsfølelse og lovens intensjon. Ts hadde sex med mannen frivillig, og han benyttet anledningen neste morgen. Det er usikkert om han var klar over om hun sov? Det er forskjell på «voldtekt» og voldtekt. Dette er «voldtekt» imo. Anonymkode: 306b9...8d2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #23 Skrevet 10. mars 2022 Fløff skrev (11 minutter siden): Det spørs på hva han antok. Jeg har hatt sex med min ektefelle mens han sov - og jeg skjønte det ikke før type 10 minutter uti. Det var typisk «våkne på natta litt trøtte og ha sex, han virket trøtt men våken (som meg). Ingenting indikerte på at han sov før han plutselig sa noe helt ut av konteksten. Og først da fikk jeg et snev av en mistanke, prøvde snakke til ham/vekke ham (uten hell) og avsluttet med en gang. Fortalte om det dagen etterpå, og iom at vi jo hadde vært sammen i åresvis synes han bare det var festlig og uproblematisk. Vi hadde jo ofte sex ved å vekke hverandre ellers. Men hadde dette vært med en venn eller ONS kunne jo han trodd jeg begikk voldtekt 🤷♀️ Så: om han visste du sov og utnyttet det var det voldtekt. Men hvorfor noen skal utføre en voldtekt ovenfor en person som tidligere gav fullt samtykke tenker jeg? Det er grunn til å tenke at han kanskje oppfattet deg som våken og samtykkende. Det skjer jo, men om ingenting annet skurret og han ellers ikke var ubehagelig og pushy så ville jeg lagt tvilen til hans gode her. Hva sa han etterpå? Og oppførte han seg hyggelig/respektfullt? Ellers må jeg si at dette med å fryse til etter min mening er relativt som begrunnelse for «alle bør forstå signalet». Om en person ikke har presset utilbørlig eller sagt/gjort noe som fremstår skremmende: hvordan skal man oppfatte at den andre ikke vil og «fryser til»? Og særlig om man hadde samtykkende sex noen timer før? Det med at vi kvinner liksom «fryser til» og blir helt handlingslammet i slik situasjon er provoserende stakkarsliggjøring og infantilisering av kvinner. Kjenner til freeze-responsen, men her er det snakk om en kvinne som helt frivillig har lagt seg i seng med mannen noen timer tidligere. Er man så hjelpeløs og svak bør man helst holde seg hjemme, og hvertfall ikke ha ONS. Anonymkode: 306b9...8d2 3
AprilLudgate Skrevet 10. mars 2022 #24 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det med at vi kvinner liksom «fryser til» og blir helt handlingslammet i slik situasjon er provoserende stakkarsliggjøring og infantilisering av kvinner. Kjenner til freeze-responsen, men her er det snakk om en kvinne som helt frivillig har lagt seg i seng med mannen noen timer tidligere. Er man så hjelpeløs og svak bør man helst holde seg hjemme, og hvertfall ikke ha ONS. Anonymkode: 306b9...8d2 Mja, man kan oppleve utilbørlig press på en sånn måte at man blir usikker på hva som skjer om man ikke bare gjennomfører. Så for mange kan freeze være en metode for overlevelse. Heller bare ta imot og håpe personen gjør seg fort ferdig fremfor en brutal voldtekt/fysisk vold eller verre. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #25 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har egentlig ikke en skikkelig god grunn til å stille spørsmålet, og kommer på en måte ikke noe godt ut av det. Men ikke snakket med noen om det egentlig, fordi jeg føler folk blir å le og si at det ikke er voldtekt fordi jeg ikke sa nei eller noe. Så kjente nå at jeg bare trengte å få det ut en plass, og høre andres mening. Dette er historie. Du vil bare trekke deg selv ned hvis du tenker på deg selv som et offer. Dere hadde sex kvelden før, så skjedde dette om morgenen. Let it be. Hvor ille er det egentlig? Anonymkode: 39048...4f4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #27 Skrevet 10. mars 2022 Ja. Du kan nå definere deg som voldtektsoffer. Velkomnen i klubben. Anonymkode: c98b5...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #28 Skrevet 10. mars 2022 Kontakt politiet. Nå. Dette er fire års fengsel for drittsekken. Anonymkode: c98b5...ee8 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #29 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det med at vi kvinner liksom «fryser til» og blir helt handlingslammet i slik situasjon er provoserende stakkarsliggjøring og infantilisering av kvinner. Kjenner til freeze-responsen, men her er det snakk om en kvinne som helt frivillig har lagt seg i seng med mannen noen timer tidligere. Er man så hjelpeløs og svak bør man helst holde seg hjemme, og hvertfall ikke ha ONS. Anonymkode: 306b9...8d2 Kan du ikke bare si rett ut at du er en voldtektsmann? Og at hun du lå med forrige helg helt sikkert digga det selv om hun sa nei. Hun flørta jo med deg right? Anonymkode: f9580...343 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #30 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er historie. Du vil bare trekke deg selv ned hvis du tenker på deg selv som et offer. Dere hadde sex kvelden før, så skjedde dette om morgenen. Let it be. Hvor ille er det egentlig? Anonymkode: 39048...4f4 Nei. Dette er voldtekt. Har du gjort dette selv? Anonymkode: f9580...343 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #31 Skrevet 10. mars 2022 Det kalles sovevoldtekt og folk har blitt dømt for det før. Damer også selv om det er sjeldnere. Hvis retten finner det bevist. At dere hadde frivillig sex før dere sovnet betyr ikke at hva som helst er lov etterpå. Det er du som bestemmer og som må finne ut hvordan du opplevde det, ikke andre, og finne ut om du vil anmelde. Mens noen bare ville fnyst av det hele og skjelt ut fyren vil andre få psykiske ettervirkninger. Anonymkode: 8621c...dac 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #32 Skrevet 10. mars 2022 Ja det er voldtekt. Jeg har opplevd nesten det samme, og det var forferdelig selv om jeg tidligere hadde hatt frivillig sex med vedkommende. Å ha hatt frivillig sex betyr ikke fritt frem for å forsyne seg videre. Gutter og menn bør virkelig trå litt varsomt før man kjenner hverandre godt, og det er tillit og forståelse mellom begge. Et ja er ikke vedvarende ja. Ikke engang om man er i et forhold. Man kan ikke bare ta seg tilrette med en man har hatt sex med før. Samtykke, verbalt eller i handling, må være tilstede hver eneste gang man har sex. Skjønner ikke at det er vanskelig å forstå. Anonymkode: ed47e...8c7 2
Silva Pluvialis Skrevet 10. mars 2022 #33 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er voldtekt. Jeg har opplevd nesten det samme, og det var forferdelig selv om jeg tidligere hadde hatt frivillig sex med vedkommende. Å ha hatt frivillig sex betyr ikke fritt frem for å forsyne seg videre. Gutter og menn bør virkelig trå litt varsomt før man kjenner hverandre godt, og det er tillit og forståelse mellom begge. Et ja er ikke vedvarende ja. Ikke engang om man er i et forhold. Man kan ikke bare ta seg tilrette med en man har hatt sex med før. Samtykke, verbalt eller i handling, må være tilstede hver eneste gang man har sex. Skjønner ikke at det er vanskelig å forstå. Anonymkode: ed47e...8c7 Det skjønner ikke jeg heller. Det koker vel ned til at folk har altfor lite respekt for andres grenser. 1
Elaine Marley Skrevet 10. mars 2022 #34 Skrevet 10. mars 2022 Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #35 Skrevet 11. mars 2022 Kjenner meg igjen i dette. Det samme skjedde med meg for 18 år siden med faktisk han jeg nå er gift med. Når vi var ferdige etter første gangen vi hadde sex sovnet vi og i løpet av natten våknet jeg av at han hadde sex med meg igjen. Jeg gjorde ikke motstand da jeg ikke forstod helt hva som skjedde + at jeg tenkte der og da at han sikkert kunne forvente det av meg siden jeg hadde tatt han med meg hjem kvelden før. Husk at for 18 år siden var det annen holdning til sex og voldtekt. Jeg som kvinne tenkte rett og slett at det var forventet av meg. Dette skjedde flere ganger etterpå også. En gang var jeg syk. Hadde høy feber og mannen min kom inn på rommet mot og sa: "Jeg tror du hadde følt deg bedre med "en runde"" Jeg responderte med et "nei, jeg er så dårlig". Han svarte mens han kledde av meg klærne. "Neida, jeg vet du har lyst." Mens han bare fortsatte. IGJEN tenkte jeg at dette var noe som var forventet av meg. De siste årene har vi slitt veldig med sexlivet og jeg tenker ofte tilbake på disse episodene. Jeg har tatt det opp med han og han blir helt fortvila over oppførselen sin. Han hadde ikke anelse om at dette var feil! Nå tør han ikke prøve seg engang fordi han er redd for å tråkke over min grense. Han spør alltid om han kan ta på meg, om det er greit at han holder rundt meg osv. Jeg tror at mye går på at menn rett og slett ikke vet hvordan de skal oppføre seg med hensyn til kvinner og sex. Jeg tror de oppi hodet sitt forestiller seg at vi tenker helt likt som dem. At NÅ har de lyst, så da har vi også lyst. Veldig fint at vi har kommet så mye lenger i dag!!! Både kvinner og menn har fått mye mer kunnskap om hva som er ok og ikke. Anonymkode: 1a9a5...ba0 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #36 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kjenner meg igjen i dette. Det samme skjedde med meg for 18 år siden med faktisk han jeg nå er gift med. Når vi var ferdige etter første gangen vi hadde sex sovnet vi og i løpet av natten våknet jeg av at han hadde sex med meg igjen. Jeg gjorde ikke motstand da jeg ikke forstod helt hva som skjedde + at jeg tenkte der og da at han sikkert kunne forvente det av meg siden jeg hadde tatt han med meg hjem kvelden før. Husk at for 18 år siden var det annen holdning til sex og voldtekt. Jeg som kvinne tenkte rett og slett at det var forventet av meg. Dette skjedde flere ganger etterpå også. En gang var jeg syk. Hadde høy feber og mannen min kom inn på rommet mot og sa: "Jeg tror du hadde følt deg bedre med "en runde"" Jeg responderte med et "nei, jeg er så dårlig". Han svarte mens han kledde av meg klærne. "Neida, jeg vet du har lyst." Mens han bare fortsatte. IGJEN tenkte jeg at dette var noe som var forventet av meg. De siste årene har vi slitt veldig med sexlivet og jeg tenker ofte tilbake på disse episodene. Jeg har tatt det opp med han og han blir helt fortvila over oppførselen sin. Han hadde ikke anelse om at dette var feil! Nå tør han ikke prøve seg engang fordi han er redd for å tråkke over min grense. Han spør alltid om han kan ta på meg, om det er greit at han holder rundt meg osv. Jeg tror at mye går på at menn rett og slett ikke vet hvordan de skal oppføre seg med hensyn til kvinner og sex. Jeg tror de oppi hodet sitt forestiller seg at vi tenker helt likt som dem. At NÅ har de lyst, så da har vi også lyst. Veldig fint at vi har kommet så mye lenger i dag!!! Både kvinner og menn har fått mye mer kunnskap om hva som er ok og ikke. Anonymkode: 1a9a5...ba0 Jeg tror heller ikke at de som voldtar på denne måten skjønner at det er galt. Tror de tenker at selvfølgelig kan vi ha oss på nytt når vi hadde oss dagen før liksom. Men ja som du skriver så er vi kommet mye lengre. Og derfor er det veldig fint at flere og flere deler og snakker om disse tingene. Da blir kanskje flere gutter, og kvinner for den slags skyld, mere nøye på å få en ordentlig bekreftelse, og lære at man når som helst kan si stopp. ts Anonymkode: 5660b...285 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #37 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 13.37): Ja tror ikke han med vilje tenkte at nå skal jeg voldta henne. Men det betyr ikke at jeg ikke sitter igjen med følelsen av at det var det som skjedde. Som jeg skrev i innlegget så var det egentlig ikke en skikkelig god grunn for å stille spørsmålet eller «sette et stempel» på det som du skriver. Vanskelig å forklare egentlig hvorfor jeg stilte spørsmålet. Ikke pratet med noen egentlig om dette. Pga at jeg føler jeg kanskje har litt skyld i det og ikke vært helt sikker på om andre anser det som voldtekt. Lettere å «prate» med noen her om det, da ingen her vet hvem jeg er. Hvis flere her hadde vært enig med mine følelser om at dette ikke var greit, så blir det kanskje lettere for meg å prate med noen av mine nære om det. Når det kommer til det siste du skriver der, blir jeg på en måte litt provosert. Kanskje mener du det i beste mening. Men det skal ikke være slik at man ikke skal kunne være med noen hjem i fylla eller sove over hos noen man har hatt sex med, for å hindre å bli voldtatt. Det blir litt som å si at det er jenters feil at det har skjedd fordi di valgte å sove over. Man skal til og med kunne starte et samleie, og likevel kunne stoppe det underveis, og det skal den andre part respektere. Uansett om man velger å være med noen hjem i fylla eller ha sex med noen en gang, er det ingen åpning for voldtekt. Setter pris på alle sitt svar. Ser hva dere skriver, og jeg er jo enig i det dere sier at det er fult mulig at han tolket det feil, og vet jo selvfølgelig ikke hva jeg gjør i søvne. Føler dog at man skal være ganske sikker på at dette er greit for den andre part før man starter. Tenker at øyekontakt er litt lurt å få, spes når man akkurat har våknet, for å være sikker på at personen er våken og vil dette. ts Anonymkode: 5660b...285 Jeg er enig med deg, og det han gjorde var risky. Du kan ha respondert i søvne. Men det får du aldri vite. Selv er jeg usikker på hva jeg skal kalle det, og dette med øyekontakt er heller ikke en lov. Jeg har hatt noen ons der jeg har våknet av initiativ fra parten og jeg har respondert med lyst, i skje. Så har vi sex uten at jeg har snudd meg. Det som er ekkelt for deg er jo at du ikke er bevisst. Du aner ikke om du har vist initiativ, også i søvne. Jeg forstår veldig godt din usikkerhet og at det gnager. Det er for øvrig veldig ekkelt uansett, når en person har sex med en som ligger stille og ikke viser lyst. Og det har han jo gjort, når du bare har ligget der, våken, men det må jo ha lyst av deg at du ikke er med. Det er noe som skurrer, men dette er vanskelig å finne ut av. Han virker ikke som noen bra fyr. Jeg også kan initiere sex, men jeg fortsetter jo ikke hvis fyren ligger stille og ikke viser tegn til lyst med kropp og/eller ansikt, selv om han er våken. Her kan det hende du må leve i tvil om begrepet. Men du trenger ikke å like det, og jeg skjønner veldig godt at du sliter med dette. Kanskje du kan snakke med noen om det, hvis det er sånn at det tar mye tanketid? Det er uansett ikke din skyld at du våkner med en som har sex med deg. Anonymkode: c9b29...216
Silva Pluvialis Skrevet 11. mars 2022 #39 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg tror heller ikke at de som voldtar på denne måten skjønner at det er galt. Tror de tenker at selvfølgelig kan vi ha oss på nytt når vi hadde oss dagen før liksom. Men ja som du skriver så er vi kommet mye lengre. Og derfor er det veldig fint at flere og flere deler og snakker om disse tingene. Da blir kanskje flere gutter, og kvinner for den slags skyld, mere nøye på å få en ordentlig bekreftelse, og lære at man når som helst kan si stopp. ts Anonymkode: 5660b...285 Det tror jeg at de vet. Hvis de er normalt oppegående og ikke tilbakestående. Det er jo ikke normalt å ta for seg på en som sover. Sånne mennesker kan jo umulig ha særlig respekt for andres grenser. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #40 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 23.40): Hei. Vil fortelle om en hendelse som skjedde for noen år siden. Egentlig kun fordi jeg veldig ofte går å tenker på det, og, ja hva skal man si, skylder på meg selv. jeg hadde vært på fest, endte opp med å ha sex med en fyr og vi la oss til å sove sammen. Våkner opp på morgenen etter av at han puler meg på nytt. Jeg ble ganske paff og frøs til. Hadde ikke noe lyst å ha sex på nytt, men greide liksom ikke å si nei eller dytte han bort. Ble egentlig bare liggende helt i ro. Når han var ferdig latet jeg som om jeg skulle noe og skyndtet meg avgårde. Tenkte der og da og i ettertid at det ikke kunne sees på som voldtekt, da jeg ikke gjorde noe for å få han bort. Men greier ikke legge tanken fra meg heller om at det ikke er greit å forvente at du kan gjøre det pånytt bare fordi du fikk lov en gang. Har også lest litt om voldtekt, og har lest at man kan fryse til og ikke greie å si nei selv om man ikke vil. Så lurer egentlig på hva andre tenker. Har egentlig ikke en skikkelig god grunn til å stille spørsmålet, og kommer på en måte ikke noe godt ut av det. Men ikke snakket med noen om det egentlig, fordi jeg føler folk blir å le og si at det ikke er voldtekt fordi jeg ikke sa nei eller noe. Så kjente nå at jeg bare trengte å få det ut en plass, og høre andres mening. Kanskje det roer tankene litt. Blir kvalm hver gang jeg tenker på det egentlig. Vil skru tiden tilbake og endre utfallet med å dytte han bort å gå derifra Anonymkode: 5660b...285 Hvor mange tråder må du lage om samme sak, Nei det var ikke voldtekt, du burde sagt ifra og skøvet han vekk. Han brukte vel ikke makt så da kunne du sagt nei Anonymkode: 31b21...c15 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå