Gå til innhold

Ta en pause fra styrketrening. Hvor lenge?

Adrenalina1

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke i 8 1/2 måned. Nå føler jeg at jeg trenger en pause. Hvor lenge kan jeg ta pause uten at resultatet jeg har opparbeidet blir ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (55 minutter siden):

Jeg har trent styrke i 8 1/2 måned. Nå føler jeg at jeg trenger en pause. Hvor lenge kan jeg ta pause uten at resultatet jeg har opparbeidet blir ødelagt?

Jeg er ingen ekspert, men har inntrykk av at du etter 3-4 uker begynner å miste noe muskelmasse og styrke. Samtidig er det jo noe som heter muskelminne, slik at det kan være man raskere kommer tilbake dit man var. Men jeg tenker å ta et par uker fri burde være uproblematisk, dersom du er lei.

Anonymkode: 91370...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går helt fint. Bare sørg for å spise godt så det ikke tærer på musklene. 

1 mnd går greit. Flere mnd så går det noen uker før du løfter like tungt. 

Jeg vil likevel anbefale deg å trene sjeldnere en periode istedenfor pause, da det kan bli vanskelig å motivere seg til å starte igjen. F.eks 3 ganger i mnd istedenfor 3 ganger i uken. 

Anonymkode: bf6f1...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Spørs hva du mener med ødelagt? Etter et par uker vil du sannsynligvis merke nedgang i styrke, men du er jo ikke tilbake på null. Det kan jo være en fordel å "resette" seg litt også, for ingen kan øke styrken uti evigheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (10 timer siden):

Spørs hva du mener med ødelagt? Etter et par uker vil du sannsynligvis merke nedgang i styrke, men du er jo ikke tilbake på null. Det kan jo være en fordel å "resette" seg litt også, for ingen kan øke styrken uti evigheten. 

Med ødelagt mener jeg muskelstyrke og muskelvolum☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er ingen ekspert, men har inntrykk av at du etter 3-4 uker begynner å miste noe muskelmasse og styrke. Samtidig er det jo noe som heter muskelminne, slik at det kan være man raskere kommer tilbake dit man var. Men jeg tenker å ta et par uker fri burde være uproblematisk, dersom du er lei.

Anonymkode: 91370...d55

Jeg hadde ikke tenkt å ta pause så lenge. En uke, eller 8-10 dager kanskje☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adrenalina1 skrev (51 minutter siden):

Jeg hadde ikke tenkt å ta pause så lenge. En uke, eller 8-10 dager kanskje☺️

Som nevnt tidligere i tråden er dette uproblematisk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...