AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Del Skrevet 9. mars 2022 Hei Bor på Østlandet og pendler på E18 i ca en time for å komme på jobb. Har punktert ett av bakdekkene mine og har fått beskjed om at begge vinterdekkene (uten pigger) bak må byttes. Etter planen skal jeg bytte alle fire dekk til neste sesong, men punkteringen har fremskyndet prosessen. Det er litt trangt med økonomien om dagen, og den kostnaden vil være vanskelig å ta nå. Så da er spørsmålet, hvor "idiotisk" er det å kjøre med ett sommerdekk sammen med tre vinterdekk nå? Kan jeg bruke skjønn og holde meg på hjemmekontor på dager med kalde netter og komme meg på kontoret når det er noe varmere? Skjønner at det kan bli dyrt hvis jeg blir stoppet i en kontroll eller at det kan bli fratrekk på forsikringen hvis det oppstår en ulykke. Anonymkode: 33e24...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Del Skrevet 9. mars 2022 Du må ha dekk med tilnærmet samme egenskaper på samme aksling. (Pkt 2.7 kjøretøyforskriften, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#§13-1) Det vil si at du må bruke 2 sommerdekk og 2 vinterdekk. Men du kan ikke kjøpe to vinterdekk nå, og to nye til vinteren? Anonymkode: 86055...5d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pommen Skrevet 9. mars 2022 #3 Del Skrevet 9. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei Bor på Østlandet og pendler på E18 i ca en time for å komme på jobb. Har punktert ett av bakdekkene mine og har fått beskjed om at begge vinterdekkene (uten pigger) bak må byttes. Etter planen skal jeg bytte alle fire dekk til neste sesong, men punkteringen har fremskyndet prosessen. Det er litt trangt med økonomien om dagen, og den kostnaden vil være vanskelig å ta nå. Så da er spørsmålet, hvor "idiotisk" er det å kjøre med ett sommerdekk sammen med tre vinterdekk nå? Kan jeg bruke skjønn og holde meg på hjemmekontor på dager med kalde netter og komme meg på kontoret når det er noe varmere? Skjønner at det kan bli dyrt hvis jeg blir stoppet i en kontroll eller at det kan bli fratrekk på forsikringen hvis det oppstår en ulykke. Anonymkode: 33e24...2a5 Det kommer egentlig helt ann på hvordan veiene er der, det er vel knapt nok snø eller is noe sted i Drammen/Oslo området. Så lenge sommerdekket er i samme størrelse som vinter, så kan du nok kjøre med to sommerdekk bak, og to vinterdekk foran. Som personen over her også skrev^ Endret 9. mars 2022 av Pommen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #4 Del Skrevet 9. mars 2022 Takk for raske svar begge to, dere har overbevist meg. Time bestilt og to nye vinterdekk blir montert i morgen. Anonymkode: 33e24...2a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Del Skrevet 9. mars 2022 Er det lov å kjøre med 2 sommerdekk og 2 vinterdekk? Under anbefalt mønsterdybde øker risikoen markant for vannplaning. Alle dekk må være samme type, det vil si at alle dekkene på kjøretøyet må være sommerdekk, friksjonsdekk eller piggdekk. Du kan ikke blande dekktypene på samme kjøretøy. Anonymkode: c9064...905 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #6 Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Takk for raske svar begge to, dere har overbevist meg. Time bestilt og to nye vinterdekk blir montert i morgen. Anonymkode: 33e24...2a5 Godt valg! Husk at fire dekk har en kontaktflate tilsvarende fire mannehender. Det er dette du stoler på med livet ditt. Jeg hadde ikke valgt at 2 av 4 hender blir glatte og utrygge. Anonymkode: e09a6...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå