Gjest Jane Doe Skrevet 29. oktober 2005 #1 Skrevet 29. oktober 2005 Det hender øynene mine begynner å renne og svi uten grunn. Noen ganger er det begge øynene og noen ganger bare det ene. Det er ikkje noe felles med plassene og tidene det skjer på, så jeg tror ikkje det allergi. Det bare begynner å svi uten videre og varer i 10-15 min. Etter en stund svir det så mye at jeg ikkje klarer å ha øyet/øynene åpne. Det er fryktelig plagsomt og det er ingenting jeg kan gjøre der og da.. og øynene renner mer enn når jeg pleier å grine.. Har noen peiling på hva dette kan være? Burde jeg gå til legen med det?
Gjest StoreSky Skrevet 29. oktober 2005 #2 Skrevet 29. oktober 2005 Spør på apoteket etter sånne "fuktighets dråper" (vet ikke hva det heter) Kan være du har tørre øyne?
Cata Skrevet 29. oktober 2005 #4 Skrevet 29. oktober 2005 Merkelig. Ville nevnt det for en lege eller optiker. Hadde en liknende reaksjon en gang jeg ventet på nye kontaktlinser og måtte bruke et par utgamle briller. Da sved det så jeg knapt nok klarte å holde øynene åpne utpå kvelden. Men det regner jeg med skyldtes overanstrengelse pga. de elendige brillene. Det vel ikke så veldig sannsynlig at du overanstrenger ett øye ad gangen. Gjør du noe spesielt (leser, sitter ved PC etc.) i minuttene før svien kommer?
Gjest Jane Doe Skrevet 29. oktober 2005 #5 Skrevet 29. oktober 2005 For det første så drikker jeg mye vann. For den andre så er det som sagt ingen sammenheng mellom gangene det skjer. Det kan både være ute og inne, jeg kan se på tv/lese bok eller ikkje gjøre noe spesielt.. Noen ganger skjer det flere ganger i løpet av en uke andre ganger går det flere uker/noen måneder mellom hver gang.. Jeg bruker briller, men dette begynte flere år etter at jeg begynte med briller. Som sagt, så virker det veldig usansynlig at jeg overanstrenger bare et øye.. Noen ganger er det høyre, andre ganger venstre øye.. Det er ingenting logisk med dette
Gjest gjest1 Skrevet 29. oktober 2005 #6 Skrevet 29. oktober 2005 Stikk en tur til legen du. Ille om det skulle skje mens du f.eks. er ute og kjører bil.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #7 Skrevet 29. oktober 2005 Kjenner det igjen, nøyaktig det samme. Og, det skjedde mens jeg kjørte bil også (!) så jeg måtte bare finne næremste avkjørsel og stoppe i ti minutter minst. Tårene bare truet seg på og det svidde i øynene. Jeg har brukt kontaktlinser i 12 år og lesebriller, i tillegg sa optiker at jeg har tørre øyne, og liten tåreproduksjon. Jeg fikk beskjed om å drikke mer vann/væske samt å dryppe øynene med saltvann og kunstig tårevæske morgen og kveld hver dag. I tillegg har jeg fått begynnende Penguecole på hvitøye, fordi vi som har sensitive øyne regaerer på fremmedelementer som kontaklinser og andre legemer/vær/vind/tørrhet mer enn kanskje andre.
aowi Skrevet 30. oktober 2005 #8 Skrevet 30. oktober 2005 I tillegg har jeg fått begynnende Penguecole på hvitøye, fordi vi som har sensitive øyne regaerer på fremmedelementer som kontaklinser og andre legemer/vær/vind/tørrhet mer enn kanskje andre. ← Hva er penguecole?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #9 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg stavet det feil...det er et latinsk begrep som skrives slik: pinguecula . Søk i Google og du viil se både bilder av det og beskrivelse av det nokså vanlige fenomenet (dessverre).
Gjest Virvel Skrevet 31. oktober 2005 #10 Skrevet 31. oktober 2005 Spør på apoteket etter sånne "fuktighets dråper" (vet ikke hva det heter) ← Det er rett og slett sterilt, fysiologisk saltvann. Fås kjøpt hos optikere også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå