missluna Skrevet 29. oktober 2005 #1 Skrevet 29. oktober 2005 Helsesøstra vår har en greie der hun lager en "oppgave" til oss foreldre hver gang vi har vært på kontroll med småen.. Vi får et ark der det står et spørsmål. Fex "hvordan viser du barnet ditt at du bryr deg om han/hun?" og en tegning som på en måte skal illustrere dette spørsmålet. Neste gang vi kommer på kontroll spørr hun om vi har tenkt på dette spørsmålet og hva vi vil svare på det. Jeg kommer opp med helt opplagte svar (som jeg ser på som en selfølge) og deretter spørr hun hvordan jeg tror tegningen illustrer spørsmålet. Jeg synes dette er virkelig en kjip greie. Jeg føler meg som en barneskoleunge. For spørsmålene er så utrolig opplagte. Som fex dette spørsmålet om hvordan man viser barnet sitt at man bryr seg. Og hvorfor skal hun vite dette?? Er det for å teste om vi gjør "rett"? Hva er rett og galt lixom? Om hun gjør det for å finne ut om vi er gode foreldre så tror jeg neppe at hun kommer noen vei med det. For om man IKKE viser på en bra måte at man bryr seg om barnet sitt, så sier man vel ikke det til henne? Eller? heh... Synes bare det er en tåpelig greie.. Hva syns dere om dette?
Gjest Bellatrix Skrevet 29. oktober 2005 #4 Skrevet 29. oktober 2005 Helsesøster er en viktig kontakt for barnevernet. Jeg skjønner at dette oppleves tåpeleig, men det brukes nok for å finne ut av omsorgsevnen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 29. oktober 2005 #5 Skrevet 29. oktober 2005 Jeg synes det høres direkte ubehagelig ut, og jeg hadde følt meg skikkelig utilpass i en slik setting! Det tror jeg også at jeg hadde sagt til helsesøster - at jeg synes det er unødvendig og faktisk også litt fornærmende å bli satt til å "gjøre lekser" på den måten. Når det er sagt, så kan jeg tenke meg at grunnen til at dette blir gjort, er bevisstgjøring. Det er neppe selve leksen eller svaret som er poenget, det er nok at foreldrene skal tenke gjennom og være bevisst på å vise kjærlighet åpent. Det er veldig lett for mange å ta sånt for gitt, har jeg skjønt. Man kan svaret, og ofte er det så åpenbart at man blir usikker og tror man tar feil siden noen faktisk spør om det, men likevel lett å glemme i hverdagen. Det er det jeg tror, da. Men, jeg synes det er unødvendig, og sannsynligvis noe av grunnen til at helsestasjonene sliter med ryktet. De får deg til å føle deg teit, rett og slett.
Gjest Violetta Skrevet 29. oktober 2005 #6 Skrevet 29. oktober 2005 Høres ut som en helsesøster som har lest litt for mange teoretiske løsninger på saker og ting, og funnet ut at det var en god idè. Du er ikke nødt å gjennomføre det. Kontroll hos helsesøster er et tilbud og ikke et påbud.
14062003 Skrevet 29. oktober 2005 #7 Skrevet 29. oktober 2005 Det der hørtes dumt og ubehagelig ut - i alle fall for mor/foreldre. Men jeg kan skjønne bakgrunnen. For det kan vel være folk som ikke vet hva de skal svare - og at helsesøster på den måten kan huke tak i de som trenger hjelp til å takle barnet sitt. Men gosj, jeg er glad jeg ikke får noe sånt av mi helsesøster! Nok at hun maser om at babyen skal si mamma og pappa, lenge før han sier noe som helst!!!
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #8 Skrevet 29. oktober 2005 Det er for lavmål. Jeg har opplevd det samme og jeg gadd ikke svare eller gjøre "leksene". Jeg sa bare fra følgende: "Jeg er her for rutinemessig kontroll av barnet mitt, ikke for å overbevise deg eller andre hvorvidt jeg er en god mor. Hvis jeg har spørsmål jeg mener du kan besvare, som jeg ikke finner ut av selv, lover jeg å spørre. Ellers takk for hjelpen". Ærlig talt, greit at de bare mener det godt, men det er en grense for hvor privat det offentlige har lov til å trampe vei på.
Tiit Skrevet 29. oktober 2005 #9 Skrevet 29. oktober 2005 Syns denne helsesøsteren er på riktig spor. Helsesøster en fagperson som kommer i kontakt med mor og barn på et svært tidlig tidspunkt i livet, og som følger familien de første årene. Jeg har alltid irritert meg over at denne viktige kontakten kun har blitt benyttet til å måle og veie barna. Kanskje har helsesøsteren vært litt uklar når hun har presentert denne "hjemmeleksa". Formålet må jo være å hjelpe foreldre til å være oppmersom på denne viktigste dimensjonen ved å være foreldre. De fleste vet at barn trenger mat og søvn, men ikke alle har lært selv og er klar over at barn trenger øyekontakt, hudkontakt, å bli snakket med, sunget til, kjælt med, at de trenger tydelige, konsekvente og nærværende voksne. Jeg syns det er kjempeflott at helsestasjonen retter fokus inn mot dette området, og veileder foreldre på dette området. SÅ klart er det slik at de fleste foreldre vet og kan dette, men de tar på ingen måte skade av å diskutere slike tema med helsesøster på lik linje med luft i magen/når starte med grøt-spørsmål!! Og noen TRENGER denne veiledningen- sårt! Og det er MYE BEDRE at de får den tidlig i barnets liv, enn at barnet ikke får den omsorgen det har behov for, og med de skadevirkninger det gir for barnet. Dette kalles forebyggende tiltak. Foreldreveiledning. Det er ikke kontroll i negativ forstand. Men hjelp. Syns det er nedslående at de første svarene i denne tråden, er negative til et så fint tiltak. Metodene kan man alltids diskutere, men selve tiltaket; foreldreveiledning, blir sett på som nitidig innblanding i privatlivets sfære. Det er slike tiltak jeg ønsker meg MASSE AV, så har vi mulighet til å slippe dype inngrep i familiene, som fosterhjemsplasseringer og institusjonsplasseringer. Forebyggende tiltak er svært nødvendige! Hipp hurra for helsesøster!!!
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #10 Skrevet 29. oktober 2005 Ærlig talt, for oss foreldre som er meget ressurssterke og har lest det meste som finnes blir slikt bare enormt tåpelig og for dumt. Det er godt mulig at dette er et fint tiltak for de som er mer usikre og ikke vet så mye selv. Hvordan man skal behandle sitt eget barn og vise kjærlighet? For meg er det den største innlysende selvfølge i verden. Det er bra helsesøster finnes for aløle de ressurssvake som ikke vet bedre selv.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #11 Skrevet 29. oktober 2005 Min helsesøster tvang meg nesten til å oppsøke et krisesenter. Da hun selv risikerte å komme i dårlig lys, og jeg trengte hennes støtte mot min tidligere eks, sviktet hun. Så jeg tror ikke de alltid vet best.......
Tiit Skrevet 29. oktober 2005 #12 Skrevet 29. oktober 2005 Ærlig talt, for oss foreldre som er meget ressurssterke og har lest det meste som finnes blir slikt bare enormt tåpelig og for dumt. Det er godt mulig at dette er et fint tiltak for de som er mer usikre og ikke vet så mye selv. Hvordan man skal behandle sitt eget barn og vise kjærlighet? For meg er det den største innlysende selvfølge i verden. Det er bra helsesøster finnes for aløle de ressurssvake som ikke vet bedre selv. ← Hvordan skal helsesøster på forhånd vite hvem som er ressurssterke eller ei, og hva i søren er det igrunn å være ressurssterk? Er det å ha riktige klær og frisyre? Faktum er at det ikke er mulig å vite på forhånd hvem som kan ha nytte av foreldreveiledning og hvem som overhodet ikke behøver det (selv om jeg mener at alle kan dra nytte av god refleksjon) Konklusjonene må derfor bli: JA til obligatorisk foreldreneveiledning til alle foreldre via helsestasjonen!
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #13 Skrevet 29. oktober 2005 Hvordan skal helsesøster på forhånd vite hvem som er ressurssterke eller ei, og hva i søren er det igrunn å være ressurssterk? Er det å ha riktige klær og frisyre? Faktum er at det ikke er mulig å vite på forhånd hvem som kan ha nytte av foreldreveiledning og hvem som overhodet ikke behøver det (selv om jeg mener at alle kan dra nytte av god refleksjon) Konklusjonene må derfor bli: JA til obligatorisk foreldreneveiledning til alle foreldre via helsestasjonen! ← Deg om det. Ressurssterke foreldre vet å ikke gidde å møte opp på sånt dersom de mener det er rent tull, svada og lavmål. De bestemmer selv hva de gjør. Så få rde heller komme i fengsel eller få bor dersom de ikke møter opp. Kanskej det nye politidepartementet stiller opp som vakter?
nat26 Skrevet 30. oktober 2005 #14 Skrevet 30. oktober 2005 Høres ut som en helsesøster som har lest litt for mange teoretiske løsninger på saker og ting, og funnet ut at det var en god idè. Du er ikke nødt å gjennomføre det. Kontroll hos helsesøster er et tilbud og ikke et påbud. ← Enig
Gjest Gjest_mega_* Skrevet 31. oktober 2005 #15 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg skjønner at man kan reagere med irritasjon og følelsen av å bli sett på som "dum" hvis helsesøster presenterer en slik oppgave, MEN - jeg tror at dette er bevisstgjøring slik som en annen sier i denne tråden. Jeg ville svart på leksa, kanskje diskutert litt rundt det, og vært glad for at jeg var en person som skjønte leksa så opplagt Jeg ville også tenkt at dette kan fange opp de få som ikke skjønner hva barna faktisk trenger, husk at helsesøster kjenner ikke alle foreldre og hva de står for, denne leksa har kanskje hjulpet noen foreldre - og noen barn, og da er det kanskje verdt at vi som er bevisste måtte gjøre en litt kjedelig og kjip greie Jeg har hatt god hjelp av helsestasjon ved flere anledninger der barna har vært syk osv, men den største hjelpen var i en situasjon der mitt barn nektet samvær med faren sin, da var jeg veldig glad for alle de gode samtalene på helsestasjon oppover årene. Helsesøster kjente meg og hva jeg sto for, hun hadde en viss kunnskap om barnet mitt, og hun snakket med oss og med far om problemene - og dette handlet om fars manglende empati og villighet til å lytte til barnet sitt, fars motvillighet til å lytte til meg når jeg ville fortelle om barnets såre følelser og opplevelsen av å bli oversett og skjøvet bort. Jeg var ikke kompetent til å løse problemet, for far ville ikke samarbeide, mente at jeg ikke hadde noe med forholdet mellom min datter og han Jeg måtte finne en profesjonell til å hjelpe meg til å bevisstgjøre far, da var jeg glad for at det var en person vi kjente og stolte på, istede for en helt ukjent på et familievernkontor Jeg tror at selv de beste foreldre trenger bevisstgjøring en gang i blandt, det å tenke over de "opplagte" tingene er bare sunt, og kan ihvertfall ikke skade
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå