AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Jobber på team med en fyr som er på jobb for å ha det gøy. Flørte med de fine damene, surre rundt og være sosial. Men han gjør ingenting av arbeidsoppgavene han blir pålagt. Det har endt opp med at vi tre andre på teamet gjør det istedetfor. Det er ikke ting man kan la være å gjøre. Det må jo gjøres. Nå er han sur fordi to av oss har fått corona og er hjemme, ganske dårlige. Da må han jo gjøre mer. Men han gjør det likevel ikke. Han melder oss stadig for å få oss til å fikse ting hjemmefra. Leder har fått beskjed, hun er like fortvila som oss. For han sier bare «jada, jeg skal fikse det». Og så skjer ingenting. Hun ene vi jobber med mener vi må være forsiktige med han, så han ikke blir sykemeldt for han er så sliten av jobben. Selv unnskylder han seg med at han er nyutdannet og ung (han er 30, har jobbet i 5 år). Vi er kommunalt ansatt i verdens sikreste jobb. Ledelsen har ordnet det med å flytte han rundt på teamene, for å spre byrden på alle, men dette er helt håpløst. What to do? Anonymkode: f2027...477
anonymbruker2312 Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 Største problemet her er lederen din som ikke tar tak i problemet og setter ned foten. Han må da gjøre oppgavene sine, og hjelpe til når folk er syke. Anbefaler dere i temaet til å gå sammen om dette og snakke med lederen deres og nevne at dette ikke er greit og dere venter på at det skal bli gjort noe med saken. 15
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Skrevet 9. mars 2022 Dette har vi gjort. Hun er klar over problemet. Øverste sjef i bedriften er også klar over problemet. Men det finnes ikke jobb han kan settes til uten at det går utover andre. Anonymkode: f2027...477
MollyJones Skrevet 9. mars 2022 #4 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette har vi gjort. Hun er klar over problemet. Øverste sjef i bedriften er også klar over problemet. Men det finnes ikke jobb han kan settes til uten at det går utover andre. Anonymkode: f2027...477 Men da må de begynne med oppsigelsessak - gjør han ikke jobben sin så kan han få sparken også i kommunen. 12 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Skrevet 9. mars 2022 MollyJones skrev (1 minutt siden): Men da må de begynne med oppsigelsessak - gjør han ikke jobben sin så kan han få sparken også i kommunen. Hvordan går man fram da? Anonymkode: f2027...477
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #6 Skrevet 9. mars 2022 Ingen er tjent med å ha en slik ansatt! Det fører bare til at andre slutter eller blir syke... Anonymkode: 4857e...b5a 2
AprilLudgate Skrevet 9. mars 2022 #7 Skrevet 9. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette har vi gjort. Hun er klar over problemet. Øverste sjef i bedriften er også klar over problemet. Men det finnes ikke jobb han kan settes til uten at det går utover andre. Anonymkode: f2027...477 Det er ikke verdens sikreste jobb å være i kommunal sektor. Ledelsen må rett og slett gå den vanlige veien: advarsler, oppsigelsessaker osv. Om det faktisk er slik at han ikke gjør jobben sin og alle er enige i det tar neppe fagforening særlig notis utover å påse at det går riktig for seg i prosessen. Har vært borti at ledelse prøver kvitte seg med ansatte - problemet da har vært at den ansatte gjør jobben sin. Så de har ikke lykkes i å finne noe å utsette på selve oppgavene. I deres tilfelle er det åpenbart ikke mulig å sette personen til oppgaver. Man må kunne vise til faktisk manglende levering over tid. Endret 9. mars 2022 av Fløff 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #8 Skrevet 9. mars 2022 Det er slutt på at man ikke kan få sparken fra kommunale jobber, så her må ledelsen sette i gang prosessen med å få han sparket. De må bare bare passe på å gjøre det riktig, følge prosedyrene. Anonymkode: d0cff...1ef 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #9 Skrevet 9. mars 2022 Kan han ikke jobben sin så kan han heller ikke fortsette. Han kan jo ikke sine arbeidsoppgaver?? Da har ikke arbeidsgiver noe annet valg enn oppsigelse. Det at han surrer rundt på jobb, tuller og flørter med ansatte er jo tydelige tegn på at han avleder det faktum at han ikke kan jobben sin. Anonymkode: 17ae3...050 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #10 Skrevet 9. mars 2022 Plasstillitsvalgte er jo fullstendig klar over problemet, selv om han kollegaen har snakket mye med henne om at han syns ledelsen på jobben er kjip mot ham. Men altså, de ber han bare om å gjøre jobben sin. Og grunnen til at han syns jobben er tung er jo at han ikke gjør den. Anonymkode: f2027...477
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #11 Skrevet 9. mars 2022 da burde ledelsen ta ansvar, og gi ham advarsler og så videre. hvis en person virkelig ikke fungerer i sin egen jobb, så kan man selvfølgelig ikke fortsette med denne jobben. Anonymkode: e07f9...c52 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #12 Skrevet 9. mars 2022 MollyJones skrev (46 minutter siden): Men da må de begynne med oppsigelsessak - gjør han ikke jobben sin så kan han få sparken også i kommunen. Sjelden de sier opp noen i kommunen. De er så konfliktsky. Alle jeg kjenner til som ikke har fungert i kommunen (lat, slutter unna, stygg med andre, baksnakker) blir bare omplassert. Anonymkode: 1e17c...9d4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #13 Skrevet 9. mars 2022 Dere må være konsekvent med å ikke gjøre jobben han skal gjøre, hvis dere ikke får gjort det dere skal p.g.a. av denne fyren så må dere bare si i fra videre opp i systemet. Anonymkode: d983d...39f 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #14 Skrevet 9. mars 2022 Problemet er at det går direkte ut over oss andre når han ikke gjør det han skal innen tidsfrister. Jeg får ikke gjort min jobb hvis ikke han har klargjort det han skal. Jeg kan ikke la være å gjøre min jobb, og må da gjøre det han skulle ha klargjort før jeg begynner på mitt. Det er ikke ting jeg ikke er kvalifisert til å gjøre. Det er ikke vanskelige ting en gang. Og ledelsen er fullstendig klar over det. Men han skjønner ikke at han ikke kan gå fra jobb før han har gjort det han skal. Som regel sniker han seg hjem i 14-15 tiden. Men mandag var han helt til 1615, så vi måtte jo skjønne at han ikke kunne få gjort unna de siste oppgavene for det ble jo så seint at han måtte hjem. Angående omplassering, både leder og han selv ønsker det, han liker jo ikke jobben sin, og det har han vært tydelig på. Men det er ingen andre som vil ha han heller. Han prøver søke seg bort i andre bedrifter og vet jeg, men han får ikke napp noe sted. Anonymkode: f2027...477
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #15 Skrevet 9. mars 2022 Har dere ikke et system for avvik dere kan bruke hver gang han ikke gjør jobben sin? Hva slags oppgaver er det han ikke gjør? Hvilken bransje? Anonymkode: d0d07...2a7 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #16 Skrevet 9. mars 2022 Jeg tenker som andre her at ledelsen faktisk er nødt til å starte på den tøffe prosessen med å få ham ut. Da må man være nøye på å gjøre det på riktig måte, slik at oppsigelsen er gyldig. Han må få advarsler og alt må gjøres etter boka. Hvis dette er en kommunal jobb bør jo kommunen har jurister eller andre ansatte som kan bistå i denne prosessen. At han driver å maser på folk som er syke for å få dem til å gjøre sin jobb er jo helt sykt. Ledelsen MÅ ta tak, de kan ikke bare si «dette går ikke an å løse». For det kan det jo selvsagt. Anonymkode: f8041...442 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #17 Skrevet 9. mars 2022 Har dessverre en kollega som har klart å oppføre seg så håpløst elendig at hen har klart å slippe unna nesten alle arbeidsoppgavene hen ikke ønsker å ha (de som ikke fører til forfremmelse). Mens vi andre må jobbe ekstra, med arbeidsoppgavene som altså ikke fører til forfremmelse. Da ting ble vanskelig og det ble hen personalsak, ble hen langtidssykemeldt, og arbeidsgiver ble satt sjakk matt. For da måtte jo arbeidsgiver tilrettelegge, og en oppsigelsessak ble ekstremt vanskelig. Hva har jeg lært? Det lønner seg å være vanskelig. Jeg har også lært at det lønner seg å kutte så mange forbindelser som mulig til slike folk. Hvis ledelsen ikke vil eller kan gjøre noe med det, må man bare prøve å la seg bli så lite påvirket som mulig. Anonymkode: 2299c...baa
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #18 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dere må være konsekvent med å ikke gjøre jobben han skal gjøre, hvis dere ikke får gjort det dere skal p.g.a. av denne fyren så må dere bare si i fra videre opp i systemet. Anonymkode: d983d...39f Jeg tror dette er det eneste dere kan gjøre. Sende e-poster med konkret informasjon om hva som ikke ble gjort, frister, og konsekvenser. Med kopi til både sjefen, HR og evt andre. Hver.gang. Anonymkode: 2299c...baa 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #19 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jobber på team med en fyr som er på jobb for å ha det gøy. Flørte med de fine damene, surre rundt og være sosial. Men han gjør ingenting av arbeidsoppgavene han blir pålagt. Det har endt opp med at vi tre andre på teamet gjør det istedetfor. Det er ikke ting man kan la være å gjøre. Det må jo gjøres. Nå er han sur fordi to av oss har fått corona og er hjemme, ganske dårlige. Da må han jo gjøre mer. Men han gjør det likevel ikke. Han melder oss stadig for å få oss til å fikse ting hjemmefra. Leder har fått beskjed, hun er like fortvila som oss. For han sier bare «jada, jeg skal fikse det». Og så skjer ingenting. Hun ene vi jobber med mener vi må være forsiktige med han, så han ikke blir sykemeldt for han er så sliten av jobben. Selv unnskylder han seg med at han er nyutdannet og ung (han er 30, har jobbet i 5 år). Vi er kommunalt ansatt i verdens sikreste jobb. Ledelsen har ordnet det med å flytte han rundt på teamene, for å spre byrden på alle, men dette er helt håpløst. What to do? Anonymkode: f2027...477 Har en sånn kollega jeg også. Kommer ofte 5 minutter for seint. Snakker ofte i telefonen på jobb og gjør ikke jobben sin. Sjefen gjør ikke noe Anonymkode: 7b9dd...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #20 Skrevet 9. mars 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jobber på team med en fyr som er på jobb for å ha det gøy. Flørte med de fine damene, surre rundt og være sosial. Men han gjør ingenting av arbeidsoppgavene han blir pålagt. Det har endt opp med at vi tre andre på teamet gjør det istedetfor. Det er ikke ting man kan la være å gjøre. Det må jo gjøres. Nå er han sur fordi to av oss har fått corona og er hjemme, ganske dårlige. Da må han jo gjøre mer. Men han gjør det likevel ikke. Han melder oss stadig for å få oss til å fikse ting hjemmefra. Leder har fått beskjed, hun er like fortvila som oss. For han sier bare «jada, jeg skal fikse det». Og så skjer ingenting. Hun ene vi jobber med mener vi må være forsiktige med han, så han ikke blir sykemeldt for han er så sliten av jobben. Selv unnskylder han seg med at han er nyutdannet og ung (han er 30, har jobbet i 5 år). Vi er kommunalt ansatt i verdens sikreste jobb. Ledelsen har ordnet det med å flytte han rundt på teamene, for å spre byrden på alle, men dette er helt håpløst. What to do? Anonymkode: f2027...477 La meg gjette; han er ekstrovert og trives med å jobbe både selvstendig og i team 😅 Han må nesten få et lurs i å handtere seg selv eller utredes for ADHD… Anonymkode: 8dc6f...acd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå