Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan jeg få avslag på dps behandling når jeg til og med er ufør? Burde jo være alvorlig nok da eller er det andre grunner? Står ikke noe i brevet.. 

Anonymkode: e5033...eb2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan jeg få avslag på dps behandling når jeg til og med er ufør? Burde jo være alvorlig nok da eller er det andre grunner? Står ikke noe i brevet.. 

Fordi kø på dps er stor om dagen. Så du blir nok vurdert iht alvorlighey kontra andre som står i den køen. Kommune psykolog, kan det være lettere å komme inn hos. Men det kommer jo også an på kø og kapasitet der du bor også

Anonymkode: 9303a...770

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du oppfyller ikke alvorlighetskriteriet

Anonymkode: f9b08...bc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De prioriterer de som er i jobb. Du er uansett lost case.

Anonymkode: 65849...4e1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke. 

DPS følger en prioriteringsveileder.  Jeg er selv ufør og har fått behandling fra DPS i mange år, og jeg kjenner flere andre uføre som også har fått det. 

Det er mange faktorer som spiller inn når DPS vurderer hvem som får hjelp, blant annet diagnose, alvorlighetsgrad, forverring av symptomer, alder, om man har barn, tidligere historikk, og om man klarer å nyttegjøre seg behandling, osv. Du kan lese om det her

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne

Anonymkode: 2c0c1...04f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du oppfyller ikke alvorlighetskriteriet

Man blir ikke ufør med mindre man er alvorlig syk da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bs! Jeg har gått til dps i snart 20 år(bup før det) og «falt ut« av samfunnet i 2003

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man blir ikke ufør med mindre man er alvorlig syk da. 

Er fortsatt ulike kriterier! 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på henvisningen blant annet. 

Anonymkode: 83e5b...801

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt tro at systemet er såpass ressursbesparende at de som er i arbeid og står i fare for å falle ut i fra arbeidslivet får tilbud om hjelp først, før de som allerede står utenfor arbeidslivet. 

Anonymkode: 6f3b0...980

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kan godt tro at systemet er såpass ressursbesparende at de som er i arbeid og står i fare for å falle ut i fra arbeidslivet får tilbud om hjelp først, før de som allerede står utenfor arbeidslivet. 

Anonymkode: 6f3b0...980

Godt da system har et bedre menneske syn enn deg da :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd om lange køer og avslag hos psykolog. 
Jeg er selv nedkjørt og deppa, har vært sykmeldt i 7 uker. 
Legen sier det ikke er vits å henvise meg til psykolog for der er det fullt. 
Så da sitter jeg hjemme og sliter og vet jeg ikke har sjans i havet til å få noen å snakke med. Fullt her og fullt der. 
kontaktet privat, men 9 mnd ventetid. Der kostet det også 1500 kr for 45 min. Det har jeg ikke råd til. 
Så her i Norge må en bare klare seg selv, 

Anonymkode: eb7f9...1b3

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bs! Jeg har gått til dps i snart 20 år(bup før det) og «falt ut« av samfunnet i 2003

Hvordan får du så lang behandling? Jeg fikk 18 måneder og avslag deretter.

Anonymkode: dcee5...54b

AnonymBruker
Skrevet

DPS vil nok prioritere mennesker som har et bedringspotensiale. Når du er uføretrygdet så betyr vel det at det er vurdert at du ikke kommer til å bli bedre.

Anonymkode: a5db4...d98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bli henvist til privatpraktiserende istedenfor! Lang ventetid der også, men du kan bruke fastlegen din som samtalepartner i mellomtiden!

Anonymkode: 340f9...d8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan får du så lang behandling? Jeg fikk 18 måneder og avslag deretter.

Fordi jeg er alvorlig syk og trenger det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

DPS vil nok prioritere mennesker som har et bedringspotensiale. Når du er uføretrygdet så betyr vel det at det er vurdert at du ikke kommer til å bli bedre.

Ja det tror dessverre jeg også er tilfellet. Jeg tror ikke fastlegen min hadde noe tro på at jeg ville klare å følge opp samtaler på et dps i lengden så dårlig som jeg er nå. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er mange uføretrygdede som går på Dps.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Enda en tråd om lange køer og avslag hos psykolog. 
Jeg er selv nedkjørt og deppa, har vært sykmeldt i 7 uker. 
Legen sier det ikke er vits å henvise meg til psykolog for der er det fullt. 
Så da sitter jeg hjemme og sliter og vet jeg ikke har sjans i havet til å få noen å snakke med. Fullt her og fullt der. 
kontaktet privat, men 9 mnd ventetid. Der kostet det også 1500 kr for 45 min. Det har jeg ikke råd til. 
Så her i Norge må en bare klare seg selv, 

Anonymkode: eb7f9...1b3

Sjekk ut hjemmesiden til kommunen/bydelen din - under helse og omsorg el.l.

Det er ikke sånn at all psykisk helsehjelp kun finnes i spesialisthelsetjenesten.

Alle kommuner/bydeler skal også ha et lavterskeltilbud, bl.a rettet mot folk som ikke ennå har kommet inn i systemet/under behandling.

En kan få snakke med psykiatrisk sykepleier, hjelp med praktiske ting. Ofte finnes ting som turgruppe eller annet med sosial fokus så en ikke blir så isolert, sammen med fagpersoner selvfølgelig, og alltid noen i nærheten til å prate med.

Er ikke helt sånn at dps/psykolog er eneste mulighet om en sliter psykisk, heldigvis. Men ofte er det alt for lite informasjon om andre tilbud.

Mange kan ha det tungt og slite med forskjellig, uten egentlig ha en situasjon hvor oppfølging i spesialisthelsetjenesten er nødvendig.

Anonymkode: 8bdec...32e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fordi jeg er alvorlig syk og trenger det

Såpass forstod jeg.

Jeg fikk et pakkeforløp med 18 måneder ut i fra diagnose. Deretter ble jeg sendt ut av DPS. Ikke noen siste evalueringssamtale, ikke noe forlengelse for tiden DPS var stengt under pandemien. En farvel over skjerm med gruppa og så nei på neste søknad.

Derfor lurte jeg på om hvorfor noen som er syke får det og ikke andre.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...