Gå til innhold

Ptsd og smerter i kroppen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar Paracet, men kan liksom ikke gomle det hele tiden, heller. Men jeg har så vondt i kroppen, sannsynligvis pga jeg spenner meg så hele tiden fordi jeg er så redd og på vakt. Noen som har noen tips om noe som hjelper? Har dessverre ikke badekar. 

Alt av yoga og meditasjon osv som involverer lukkede øyne og innoverfokus gjør meg nærmest lammet av redsel, så det funker ikke… 

Anonymkode: 8dfe7...1de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mikrodosering fungerer for en vennine av søsteren min, hun sliter også mye kroppslig pga ptsd.  Vet ikke hvor hun får tak i men, det er psilocybin hun bruker.

Anonymkode: de434...393

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å sitte undet en varm dusj med lyset av? Jeg finner det nesten like avspennende som badekar

Anonymkode: 3d64a...3dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til psykomotorisk fysioterapaut av samme grunn. Jeg spenner meg utrolig mye hele tiden og har veldig mye muskelsmerter. 

Anonymkode: f0400...10b

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 time siden):

Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi? 

Ja, men det er SYKT ubehagelig og vanskelig for meg om noen tar på meg. Hva gjør du der? Helt konkret?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mikrodosering fungerer for en vennine av søsteren min, hun sliter også mye kroppslig pga ptsd.  Vet ikke hvor hun får tak i men, det er psilocybin hun bruker.

Anonymkode: de434...393

Regner med det ikke er lovlig? Redd for alle typer rusmidler, men glad det funker for henne. 

Har du prøvd å sitte undet en varm dusj med lyset av? Jeg finner det nesten like avspennende som badekar

Anonymkode: 3d64a...3dd

Noen av traumene mine handler om å være innestengt i mørket og å bli holdt under vann, så det går ikke. Glad det fungerer for deg.  

Jeg går til psykomotorisk fysioterapaut av samme grunn. Jeg spenner meg utrolig mye hele tiden og har veldig mye muskelsmerter. 

Anonymkode: f0400...10b

Hva gjør du der, helt konkret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er SYKT ubehagelig og vanskelig for meg om noen tar på meg. Hva gjør du der? Helt konkret?

Det vil behandleren ha full forståelse for.

Jeg sliter også med kroppskontakt, men hun gjør ingenting jeg ikke vil. Nå kjenner jeg henne så godt at det føles mye tryggere enn i starten. 

Det er ikke noe press om massasje. Behandleren må ikke ta på deg. Og du kan velge å bare få massasje i nakken, for eksempel, om det føles trygt. Eller dere kan jobbe med kroppen på en annen måte. Bli bevisst på pust og spenninger. Eller snakke.

Veldig mye av tiden min går til å snakke, da jeg har behov for det. Alt går på mine premisser. Det er ingen krav om å bli tatt på, kle av meg eller noe sånn. Jeg gjør det som er best for meg. En del av behandlingen er å bli bevisst på mine egne grenser. 

Noen dager vil jeg bare snakke, og det er helt greit. Andre ganger orker jeg ikke å snakke. Da kan vi jobbe med massasje av et trygt sted på kroppen hvis jeg er komfortabel med det.

De tar det i ditt tempo. Det skal ikke være ubehagelig, og det er mye fokus på å skape trygghet i relasjonen med behandler. I tillegg til at en slik type behandler er ekstremt var på kroppens signaler. Hun merker øyeblikkelig hvis jeg skvetter til eller holder på å gå i frys. De er veldig trent til å lese kroppen, så det er ingenting som oppleves grenseoverskridende. 

Håper det var til hjelp. :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har og PTSD. Det som har hjulpet meg mye er yoga og meditasjon. Og du kan jo gjøre det med øynene åpne. Er bare å finne videoer på youtube og prøve. De har og noe som heter medi yoga, som skal hjelpe på smerter i kroppen. Og spesielt med yoga, så har man stort sett øynene åpne.

Anonymkode: 7a1dd...c30

AnonymBruker
Skrevet

Gjør vanlig yoga om du liker yoga, ha øynene oppe, det gjør absolutt INGENTING! Men er du på gruppetimer, så senk blikket ditt og se ned i matten om dere skal lukke øynene. Blås i meditasjon om du ikke klarer det nå, det kan komme etterhvert! Om du gjør yoga hjemme så sett på musikk og gjør øvelsene, blås i at du ikke går inn i deg selv osv., det kan komme etterhvert. Jeg snakker av erfaring, det tok lang, lang tid før jeg i det hele tatt klarte å lukke øynene i to sekunder, meditasjon kunne jeg bare glemme! Jeg var livredd for å ligge på ryggen og om jeg måtte så var det iallfall ikke snakk om at jeg kunne lukke øynene i samme slengen, de MÅTTE være vidåpne! Og knærne måtte være bøyd oppover, beina kunne på ingen måte ligge strak ut. Men etter mye tålmodighet og øvelse, samt masse forklaringer på kroppslige reaksjoner fra både psykologen og yogalæreren min gikk det sakte men sikkert bedre! (Psykologen min var også yogalærer, så jeg fikk på en måte ekstratimer i det min vanlige yogalærer hadde snakket om på en time om jeg ville/trengte dypere forklaringer i ting. I tillegg så gjorde vi yogaterapi, da fikk hun oppleve mine reaksjoner og så kunne vi jobbe videre på det.)

Prøv psykomotorisk fysioterapi om du ikke har gjort det allerede, det går fint an å bruke fysioterapeuten som en samtalepartner, kroppslige øvelser kan komme etterhvert, når, og om, du føler deg klar for det! Jeg gikk hos en i litt over halvannet år, det første året fikk hun ikke røre meg annet enn håndhilsing første time…

Få henvisning til en psykolog, gjerne en som er spesialist på traumer og påfølgende smerter! Jeg gikk i traumebehandling i litt over fem år, og det fungerer på kroppslige smerter! Nå har jeg en fysisk sykdom som medfører mye smerter, så den og ptsd-en koser seg godt i lag innimellom, men jeg har lært å mestre både smertene som kommer av den fysiske sykdommen men også smertene som kommer av ptsd-en! 

Det er beintøft å gå i traumebehandling, men sjansen er stor for at ting blir bedre om du er innstilt på og villig til å få behandling!❤️

Anonymkode: 66128...4b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er beintøft å gå i traumebehandling, men sjansen er stor for at ting blir bedre om du er innstilt på og villig til å få behandling!

Jeg har gått i behandling i er halvt år og synes egentlig at jeg bare blir verre… i alle fall ikke bedre. Men jeg får prøve litt til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har gått i behandling i er halvt år og synes egentlig at jeg bare blir verre… i alle fall ikke bedre. Men jeg får prøve litt til. 

Prøv litt til, du, et halvt år er jo ikke så veldig lenge❤

Anonymkode: 66128...4b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at smertene kommer av spenninger i kroppen. Jeg har selv PTSD, og har hatt veldig god effekt av yoga, men mest av de pusteteknikkene jeg har lært. De bruker jeg hver dag. Det finnes yoga tilpasset personer med traumeproblematikk, sjekk ut Kala yoga på Facebook, jeg vet hun har drevet med det. 

Jeg ser du skriver at du ikke liker psykomotorisk fysioterapi fordi de tar på deg, men det går an å jobbe med fysioterapeut uten å bli tatt på - hvis det er bedre. Ser du har fått gode råd ang dette i en post over.

Jeg tror du må begynne med å bli bevisst på at du spenner deg. Sjekk inn på kroppen med jevne mellomrom. Kjenn etter om du spenner deg noe sted, og prøv å slappe av i den kroppsdelen. Det finnes sikkert avspenningsfilmer på youtube (jeg har selv brukt en lydfil jeg fikk av en behandler en gang), som kan guide deg igjennom. Dersom du gjør dette mange ganger, vil du lettere kjenne igjen når du er anspent, og klare å regulere det selv.

Jeg vil også råde deg til å ta opp dette med behandleren din, så han/hun vet om det. Har du kjent etter om det er verre rett etter terapi for eksempel, så er det viktig at behandler vet. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: ff757...cdc

AnonymBruker
Skrevet

Traumebehandling ❤️

Anonymkode: c15e1...4b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...