AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Vi skal kjøpe leilighet til cirka 2 millioner. Hun tjener noe bedre enn meg. Jeg har omtrent 3 ganger så mye egenkapital som henne. Ser for meg to scenarioer her: 1. Vi kan ha eierandelen 50/50, dersom vi betaler tilsvarende del egenkapital. Jeg sitter da igjen med en relativt stor sum på konto, som ikke går i boligen. eller 2. Vi kan ha ulik eierandel ved at jeg bruker en større del av mine oppsparte midler i boligen. Er det noen som har erfaring med dette, og som veit hva som blir den beste løsningen? Anonymkode: 24699...c61
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 Det er flere løsninger. Jeg ser minst tre mulige løsninger. 1) Som du sier kan dere dele 50/50 og betale like mye på lånet og du kan sette ekstra penger i fond for eksempel. 2) Eller du kan ha større eierandel og dere betale like mye på lånet. 3) Eller dere kan ha 50/50, du har større egenkapital plassert i bolig og samboeren din vil da ha mer lån og betale mer ned på lånet. Anonymkode: 0e9ce...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 Dette er helt opp til hver av dere. Jeg ville valgt å dele 50/50 med likt innskudd til egenkapital og lik nedbetaling av lån. Det er fordi jeg synes det virker ryddigere. Og så kan ekstra penger (lønn eller egenkapital) gå til å investere i fond eller utleiebolig. Men det er ikke noen gal måte å gjøre dette på, bare preferanser. Anonymkode: 0e9ce...3a4 1
Trolltunge Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 (endret) 50/50, men hun betaler tilsvarende mer på lånet enn det hun må ta igjen deg angående egenandel. Samt samboeravtale angående at du skal ha igjen din egenkapital og hun sin før resterende deles ved brudd, inkludert det hun har betalt ekstra ned. (Ikke renter) Mener banken kan dele lånet i to, så dere har hver deres lån, og slipper regne ut selv. Å ha ulik eierbrøk blir bare mer komplisert på sikt. Om du eier 60 eller 70% skal du også dekke tilsvarende del av oppussing, eiendomsskatt og avgifter. Det blir fort tull og krangel. Iallefall om hun tjener mer enn deg. 50/50 er enklere på mange måter. Endret 8. mars 2022 av Trolltunge
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 Hvorfor ikke ha separate lån? Vi hadde også forskjellig både EK og inntekt. Vi følte det var ryddigst og ta opp hvert vårt lån på 50% av boligen hver. Så vi har forskjellig størrelse på lånene og betaler ulikt etter hva vi ønsker i måneden, men eier fortsatt 50% hver. Anonymkode: 2a4c5...82a
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #6 Skrevet 9. mars 2022 Vi valgte å eie 50/50, og at mannen (som hadde mye mindre EK enn meg) da tar 80% av lånet. For oss var det viktig å eie likt, så vi slapp dill med hvem skal betale hvor mye av oppussing, hvem skal få lov å bestemme over oppussing mest, osv. Vi kjøpte bolig ut fra hva den som hadde minst peng hadde råd til. Vi har felles lån (fordi en av oss jobber i bank og får god ansattrente), men har i samboerkontrakt (som er sett på advokat..) at mannen står for 80% av lånet, mens jeg står for 20% av lånet. Anonymkode: 46c8c...c51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå