Gå til innhold

Tips/erfaringer tenåring og ppiller

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Har en 15, nesten 16 åring som som har litt problemer ved menstruasjon. 

Har såpass vondt at hun sliter med å gå på skolen noen dager hver måned. Hun trives fint og jeg tviler ikke på at det er noe annet som ligger bak. 

Tenkte å ta henne med til legen for å få ppiller. Hun er ikke seksuelt aktiv (sier hun og det tror jeg faktisk på). Ppillene vil da hovedsaklig være for å redusere problemene hennes. Prevensjon er selvsagt en bra ting det også. 

Har spurt henne og hun mener også at ppiller kan prøves. 

Jeg hadde selv noe smerter ved mens på den alderen men aldri slik at jeg ikke klarte skolen og vanlige ting. 

Er det noen som har noe erfaring med såpass unge jenter? Hva kan vi forvente av legen? Hva skal vi spørre om? Er det noen typer ppiller som er bedre enn andre til akkurat dette? 

Anonymkode: a1810...43e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, 

Har en 15, nesten 16 åring som som har litt problemer ved menstruasjon. 

Har såpass vondt at hun sliter med å gå på skolen noen dager hver måned. Hun trives fint og jeg tviler ikke på at det er noe annet som ligger bak. 

Tenkte å ta henne med til legen for å få ppiller. Hun er ikke seksuelt aktiv (sier hun og det tror jeg faktisk på). Ppillene vil da hovedsaklig være for å redusere problemene hennes. Prevensjon er selvsagt en bra ting det også. 

Har spurt henne og hun mener også at ppiller kan prøves. 

Jeg hadde selv noe smerter ved mens på den alderen men aldri slik at jeg ikke klarte skolen og vanlige ting. 

Er det noen som har noe erfaring med såpass unge jenter? Hva kan vi forvente av legen? Hva skal vi spørre om? Er det noen typer ppiller som er bedre enn andre til akkurat dette? 

Anonymkode: a1810...43e

Grunnen til at det kreves legekonsultasjon for oppstart på p-piller, er fordi de vurderingene du spør om skal gjøres av legen.

Du skal bare presentere det du spør om her. Legens utdannelse og erfaring gir svar på det du lurer på. Kg-brukere er generelt ikke medisinsk utdannet, og hva noens datter har opplevd behøver ikke å være hverken sant eller relevant for din datter. Var det slik, hadde man jo ikke trengt en forskrivende lege, men kunne funnet ut av preparat gjennom et avkrysningsskjema.

Du vil ikke få noen gyldige svar her.

Anonymkode: e5106...8c7

Skrevet

Smerter hjalp veldig for meg. Nå sliter jeg bare med vondt i hodet noen ganger, og det er mye bedre enn krampene.

Jeg har også en stabil menstruasjon. Før p-piller visste jeg aldri når det kom, eller hvor lenge det varte. Så p-piller er nok bra å prøve så lenge legen er enig i dette 

Skrevet

Vi fikk p- piller til vår 15 åring etter mye plager med mens etter råd fra lege. Her var det skikkelig ille med oppkast og sterke smerter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på p-piller i den alderen selv. Jeg hadde sterke smerter, type spy og besvime av smertene, i tillegg til store blødninger.

Jeg begynte på p-piller og levde livet. I en alder av 29 fikk jeg diagnosen endometriose.

Ville tatt opp spørsmålet med legen, nevne endometriose. 

Anonymkode: 450ae...823

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...