Gå til innhold

Lokkemenn

Fremhevede innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Skolen her har informert om at det er mulig en "lokkemann" er observert i nærheten her. Han har gitt noen småunger godteri, og snakket med dem. Det er det som jeg har fått vite.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal forholde meg til dette? Datteren min er ni år, hun går til og fra skolen selv. Av og til sammen med en venninne. Jeg har ikke mulighet til å følge, det passer ikke med mine arbeidstider.

Elevene på skolen er også informert, og vi har blitt enig om at hun skal følges/hentes om hun skal noen steder på kvelden. Det er jo mørkt for tiden, det er greit både for henne og meg.

Jeg har selvsagt snakket med henne om å snakke med fremmede, ikke bli med noen hun ikke kjenner hjem og sånne vanlige ting.

Noen som har erfaringer og synspunkter de vil dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:(

Heldigvis har jeg ingen erfaringer med slikt, men har da noen synspunkter...;)

Det går jo ann å avtale at INGEN går alene en periode til vedkommende tas. (Barn forsvinner og ting skjer i dagslys også!!) Her ville det kanskje være på sin plass å ha et ekstra foreldremøte hvor det settes opp noen felles regler, og hvor det kanskje settes opp en slags "kjøreliste" - slik at ingen går alene, noen foreldre kan da, andre da. Uff, vanskelig å forklare... :sjenert:

Og så er det jo viktig som du allerede har gjort å fortelle om at det faktisk finnes damer og menn som vil skade barn. Man skal aldri bli med ukjente som vil vise sine søte kattunger, en spesiell film eller som har godteri hjemme... :riste: uten at mamma & pappa spørres først!

Skrevet

Opplede det samme her for et par år siden. Episoden (Tilnærmelser mot noen små jenter) ble politianmeldt. Skolen gikk ut med info og brev. Vi gjorde omtrent som i innlegget over,snakket med barna. (Min datter var 7 år da) Hadde heller ikke anledning til å kjøre / hente påskolen, men det var det en nabo som hadde. Jeg stilte opp med kjøring på kvelden. Etterhvert ble ting tilbake til det vanlige. Hørte ikke om flere episoder. Etter som tida gikk, sluttet vi å ta spesielle forholdsregler. Men det er klart, man vet aldri når en ny "slem person" kan dukke opp. Vil jo ikke skremme barna heller, men har med jevne mellomrom snakket med henne om at en aldri må bli med fremmede ol.

Skrevet
Han har gitt noen småunger godteri, og snakket med dem. Det er det som jeg har fått vite.

Det er vel ikke kriminellt å gi barn snop og snakke med dem eller???

Muligens det ligger noe annet bak også, men man må da ikke skremme barn mer enn nødvendig :roll:

Liker ikke slik skremsel, ødelegger bare for dem som faktisk er snille...

I dagens samfunn som barn lider av voksenkontakt, og deretter skremme med dette :overrasket: Hvordan skal verden ende :forvirret:

Gjest Violetta
Skrevet
Det er vel ikke kriminellt å gi barn snop og snakke med dem eller???

Muligens det ligger noe annet bak også, men man må da ikke skremme barn mer enn nødvendig  :roll:

Liker ikke slik skremsel, ødelegger bare for dem som faktisk er snille...

I dagens samfunn som barn lider av voksenkontakt, og deretter skremme med dette  :overrasket:  Hvordan skal verden ende  :forvirret:

Jo, men jeg har hørt mer i etterkant, og det er noe skummelt over dette. De fleste foreldre her tar ekstra forholdsregler, og jeg gjør også det.

Skrevet

Vi hadde en tilsvarende episode hos oss for en stund tilbake, og alle med småbarn følte seg mer eller mindre ille berørt. Vi synes det var litt vanskelig å informere 6 åringen om alle de grusomme tingene som finnes ute i verden, men valgte å fortelle litt om det som stod i avisen. Brev ble også sendt ut fra både skoler og banehager i området.

Har snakket med både henne og venninnene hennes om at de skal holde seg langt unna folk som vil ha de med seg. Stopper det en bil som vil at de skal vise vei eller lignende, har de fått beskjed om å si at de bor i det nærmeste huset de ser og bare løpe inn der og vekk fra personen. ALDRI bli med fremmede inn i bil eller gå noen sted uten å gi beskjed..

Skrevet

Barn trenger å få vite at det dessverre finnes slemme mennesker i verden, og at de derfor ikke må ta i mot ting fra, eller dra noe sted sammen med fremmede, det være seg menn eller damer.

Ikke relevant for akkurat denne tråden, men det som ofte glemmes, er at disse lokkemennene godt kan vise seg å være personer i barnets nærmiljø, personer som man kjenner og stoler på. Jeg hadde en som nærmeste nabo da jeg vokste opp.

Skrevet (endret)
Barn trenger å få vite at det dessverre finnes slemme mennesker i verden, og at de derfor ikke må ta i mot ting fra, eller dra noe sted sammen med fremmede, det være seg menn eller damer.

Ikke relevant for akkurat denne tråden, men det som ofte glemmes, er at disse lokkemennene godt kan vise seg å være personer i barnets nærmiljø, personer som man kjenner og stoler på. Jeg hadde en som nærmeste nabo da jeg vokste opp.

Ja, og da er det greit å vite at man har lov til å sette grenser. Jeg dytter stadig vekk inn at man bestemmer over sin egen kropp, setter grenser ved å si stopp og at ingen; INGEN har lov til å ta på henne eller steder hun synes er ekkelt..Hun eier sin kropp, og det gjør alle andre også. Voksen eller barn, stopp er stopp. Og er det noen som ikke respekterer det så er hyl skrik og bit lov... ;) Vi blir ikke sinte.. :riste::riste:

Endret av pinnestol
Skrevet

Det er viktig å lære ungene hvordan de skal reagere i slike situasjoner. Ifjor ble min yngste sønn utsatt for seksuell tilnærming fra en mann like ved her vi bor. Sønnen min var på vei til skolen og denne mannen stoppet ham og spurte om han likte gutter og om han ville bli med så skulle han få se ham naken. Heldigvis så var sønnen såpass gammel at han visste hva han skulle gjøre i den situasjonen.

Jeg har selv opplevd å bli forfulgt av en mann i bil midt på lyse dagen da jeg som 12-åring var på vei hjem fra skolen. Han kjørte etter meg og stoppet bilen ved siden av meg på en øde plass. Da jeg kikket inn i bilen så jeg at han satt og onanerte åpenlyst. Så også at han var i ferd med å åpne bildøren - da hoppet jeg over et steingjerde og la på sprang over et jorde og rett hjem. Husker at jeg var livredd i lange tider etterpå og det førte til at jeg, til og med som voksen har følt meg utrygg når jeg er ute og går alene - spesielt om kvelden.

Skrevet
Det er viktig å lære ungene hvordan de skal reagere i slike situasjoner. Ifjor ble min yngste sønn utsatt for seksuell tilnærming fra en mann like ved her vi bor. Sønnen min var på vei til skolen og denne mannen stoppet ham og spurte om han likte gutter og om han ville bli med så skulle han få se ham naken. Heldigvis så var sønnen såpass gammel at han visste hva han skulle gjøre i den situasjonen.

Jeg har selv opplevd å bli forfulgt av en mann i bil midt på lyse dagen da jeg som 12-åring var på vei hjem fra skolen. Han kjørte etter meg og stoppet bilen ved siden av meg på en øde plass. Da jeg kikket inn i bilen så jeg at han satt og onanerte åpenlyst. Så også at han var i ferd med å åpne bildøren - da hoppet jeg over et steingjerde og la på sprang over et jorde og rett hjem. Husker at jeg var livredd i lange tider etterpå og det førte til at jeg, til og med som voksen har følt meg utrygg når jeg er ute og går alene - spesielt om kvelden.

Herregud, skjønner godt at du husker slike episoder. synes det er kjempeekkelt å tenke på at det er så mange gale folk der ute i verden. Godt at det gikk bra både med deg og sønnen din.

Skrevet

Er viktig å ikke skremme ungene heller.

Da jeg jobbet på en barneskole hadde vi en sånn jævel som kjørte rundt ved skolen. Husker noen av mine mannlige kollegaer tok opp jakten og løp etter han, de var så sinte! :ler:

Å gi ungene generll informasjon med jevne mellomrom er flott, men for mye detaljer og infor om mannen er jo heller ikke bra. De kan jo bli unødig redde, og det er jo ingen ønskesituasjon det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...