Gå til innhold

Katt og møbler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags stoff burde man velge på sofaen om man ikke vil at den skal bli ødelagt av at katten går på den med de skarpe klørne sine?

Kattene sine klør er som ti små kniver og de vil ødelegge stoffet selv om man lærer de å ikke klore på den nye sofaen. Klørne går jo naturlig ned i stoffet og ødelegger fiberene og klørne henger seg fast i løse tråder.

Er det da best å kjøpe en billig sofa som man kan bytte ut med en annen billig sofa om fire år, eller å kjøpe en dyrere med spesielt høy slitestyrke etter martindale-testen? Vil en kvalitetssofa også bli slitt på samme måte men bare saktere?

Anonymkode: f9e41...c58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags stoff burde man velge på sofaen om man ikke vil at den skal bli ødelagt av at katten går på den med de skarpe klørne sine?

Kattene sine klør er som ti små kniver og de vil ødelegge stoffet selv om man lærer de å ikke klore på den nye sofaen. Klørne går jo naturlig ned i stoffet og ødelegger fiberene og klørne henger seg fast i løse tråder.

Er det da best å kjøpe en billig sofa som man kan bytte ut med en annen billig sofa om fire år, eller å kjøpe en dyrere med spesielt høy slitestyrke etter martindale-testen? Vil en kvalitetssofa også bli slitt på samme måte men bare saktere?

Anonymkode: f9e41...c58

Sofaen vår er ganske dyr, og den skal holde ut en del år før vi bytter. Vi har 3 katter og de holder seg til klorestativ, men vi har også satt på sofa covers slik at kattene ikke kan ødelegge sofaen. Så det er egentlig bare lurt å finne måter å ikke la kattene røre på sofaene i det hele tatt, med mindre de skal selvfølgelig sove eller kose osv.. 

Anonymkode: 0bbce...fde

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sofa med tykt ullstoff og høy slitestyrke, og en annen i velour stoff. Begge er fine, katten klorer ikke på møbler og katter trekker inn klørne når de går. 

Anonymkode: 15399...693

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sofaen vår er ganske dyr, og den skal holde ut en del år før vi bytter. Vi har 3 katter og de holder seg til klorestativ, men vi har også satt på sofa covers slik at kattene ikke kan ødelegge sofaen. Så det er egentlig bare lurt å finne måter å ikke la kattene røre på sofaene i det hele tatt, med mindre de skal selvfølgelig sove eller kose osv.. 

Vi liker å ha det slik at kattene får kose med oss og slappe av i sofaen, men ikke la de klore. 

Hva slags sofa cover har du? Sånn plastikk-trekk?

AnonymBruker
Skrevet
Polyester skrev (1 minutt siden):

Vi liker å ha det slik at kattene får kose med oss og slappe av i sofaen, men ikke la de klore. 

Hva slags sofa cover har du? Sånn plastikk-trekk?

Har ikke akkurat link siden det ikke var jeg som kjøpte, men den er litt mykere sånn at det blir behagelig å sitte på sofaen. Ikke plastikk-trekk. Det finnes sånn som er laget for spesifikke sofaer, det er bare å søke rundt egentlig, tror det kommer opp en del. 

Vår er litt sånn stretchy, kattene er ikke særlig interessert i å klore på den, også hjelper det jo også med at sofaen holder seg til bedre kvalitet for årene som skal komme. 

AnonymBruker
Skrevet

Katter går ikke med klørene ute, de har de vanligvis trukket inn, så med mindre de faktisk klorer med vilje på sofaen(det kan man ordne opp i)  så er dette et «ikke problem», de går ikke ned i stoffet.

Har man innekatter så kan man klippe klørene litt, dette kan man gjøre uansett for de files som regel ikke nok av klorestativ og innekatter har ofte litt for lange klør og risikerer å sette seg fast eller at kloen vokser inn i foten. 

Utekatter skal man ikke klippe klørene til da de trenger at de er skarpe og klar til å forsvare seg/klatre ute.

Men hvis man hører at katten klikker i gulvet når han går eller sitter seg fast ofte så er det på tide å klippe. 

Hadde bare kjøpt den fineste sofaen og lært katten å ikke klore på sofaen (nettopp vært en tråd her inne om det)

Anonymkode: c8c0a...32a

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en sofa der putene er like på begge sider, så kan du bare snu dem hvis det blir for ille. 

Har en vanlig stoffsofa fra Møbelringen. Den kosta ca. 25.000 for åtte år siden. Jeg synes det var dyrt, men har ikke så veldig peiling på sofa. Etter fem år med katt er den den like fin for meg. 

Katten går ikke rundt med klørne ute, og den kjører ikke full klokvess på sofaen. Men den koseklorer litt når den våkner og  strekker seg, og den liker å leke i sofaen, særlig å jakte på ting mellom sofaputene, og da setter klørne seg fast. Men det er bare litt nupper og et par løse tråder her og der, det vises ikke så godt. Min har en litt melert farge, kanskje det vises bedre hvis det er en helt "glatt" farge? Utsiden av sofaen klorer den ikke på, det er bare på selve putene. 

Bonustips: Gå for en sofa i samme farge som katten så du slipper å støvsuge hele tiden. :cool:

Anonymkode: 91fa4...55f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fint med puter som kan snus men jeg har sett stammer på sofa revet i filler. Min katt klorer på baksiden av sofaen. Den er dyr og elsker den sofaen, så vil spraye katten med litt vann om jeg tar han i akten. Han har ørten kloremuligheter og kan gå ut, så nei...

Anonymkode: 575d0...e59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette helt. Jeg har så og si hatt katter hele livet. Men aldri hatt kloreproblem på sofa. Men de få forsøk som har vært, ble vel tatt ta i umiddelbart. Ikke har jeg hatt klorestativ heller. Men de har fått lov å holde på med tepper på gulvet. Så for min del, var det bare å være veldig tydelig første gangen

Anonymkode: 4b9b3...ca1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fint med puter som kan snus men jeg har sett stammer på sofa revet i filler. Min katt klorer på baksiden av sofaen. Den er dyr og elsker den sofaen, så vil spraye katten med litt vann om jeg tar han i akten. Han har ørten kloremuligheter og kan gå ut, så nei...

Hvorfor du ikke bør bruke vannflaske: 

https://catingtonpost.com/stop-using-a-water-bottle-to-discipline-your-cat/amp/

https://www.jacksongalaxy.com/blog/the-best-and-worst-way-to-train-your-cat/

Hva du heller kan gjøre: 

https://www.jacksongalaxy.com/blog/how-to-stop-your-cats-from-scratching-furniture/

Anonymkode: c8c0a...32a

AnonymBruker
Skrevet

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...