Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt helt greit å ikke oppgi kjønn så tydelig. Det er dessverre de som da ville tatt abort basert på "feil kjønn". Hvorfor ellers måtte vite så tidlig? 

Anonymkode: 87edd...6ae

Jeg hadde ikke behov for å vite det "så tidlig". MEN: jeg hadde behov for å vite kjønnet sikkert. En ultralyd er MYE mer usikker, og i tillegg får man ikke alltid vite kjønnet der heller - det avhenger av om de klarer se det. 

Jeg hadde svangerskapsdepresjon og mye angst i svangerskapet, og alt jeg kunne få vite med sikkerhet, hjalp meg å føle kontroll og trygghet. Det å vite kjønnet før barnet ble født (og da VITE det, ikke bare håpe at de på UL hadde sett rett...), gjorde at jeg lettere klarte å "bonde" med babyen i magen. 

Anonymkode: f549d...328

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Flott at det ikke er mulig , da hadde nok flere tatt abort :( 

Anonymkode: 2abf5...05d

Dette er en oppkonstruert problemstilling som KRF lener seg på, fordi i noen land (i Midtøsten, eller i Kina feks) så er det mer attraktivt å få gutter. 
At nordmenn springer ned sykehusene for å ta abort pga kjønn er like idiotisk som hele partiet.

Anonymkode: b0488...cc9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er en oppkonstruert problemstilling som KRF lener seg på, fordi i noen land (i Midtøsten, eller i Kina feks) så er det mer attraktivt å få gutter. 
At nordmenn springer ned sykehusene for å ta abort pga kjønn er like idiotisk som hele partiet.

Anonymkode: b0488...cc9

De som har medisinsk behov for å vite kjønn (bærere av sykdom knyttet til kjønn) får vite kjønn før uke 12. Det er vel heller du som oppkonstruerer dette som et problem - etter uke 12 er det 28 uker igjen av svangerskapet. Kjønn betyr noe for oss som skal ha barnet (selv ville jeg ikke vite, men så kjønnet helt selv i uke 14), men har ingen medisinsk betydning. Derfor er det litt rart at staten skal bruke ressurser på å sponse dette. Og dersom bare ett eller to foster (og det er jentefoster) blir aborterte på grunn av kjønn alene, er det for mange.

Anonymkode: 3637f...2c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som har medisinsk behov for å vite kjønn (bærere av sykdom knyttet til kjønn) får vite kjønn før uke 12. Det er vel heller du som oppkonstruerer dette som et problem - etter uke 12 er det 28 uker igjen av svangerskapet. Kjønn betyr noe for oss som skal ha barnet (selv ville jeg ikke vite, men så kjønnet helt selv i uke 14), men har ingen medisinsk betydning. Derfor er det litt rart at staten skal bruke ressurser på å sponse dette. Og dersom bare ett eller to foster (og det er jentefoster) blir aborterte på grunn av kjønn alene, er det for mange.

Det er også forbudt å få vite kjønn ved NIPT etter uke 12, så det argumentet faller på egen urimelighet. 

Anonymkode: ea359...486

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg så er NIPT testen viktig pga det den er for. Jeg kommer ikke til å ville vite kjønn før fødsel denne gangen. Er tredje barnet. Så lenge barnet er friskt er alt ok. Men syns også man skulle få vite kjønnet dersom man vil det. Ingen får vel innvilget abort pga uønsket kjønn etter uke 12 uansett? Man får jo ikke svaret før etter uke 12 ettersom jeg forstod det😅

Anonymkode: 4f92e...2f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For meg så er NIPT testen viktig pga det den er for. Jeg kommer ikke til å ville vite kjønn før fødsel denne gangen. Er tredje barnet. Så lenge barnet er friskt er alt ok. Men syns også man skulle få vite kjønnet dersom man vil det. Ingen får vel innvilget abort pga uønsket kjønn etter uke 12 uansett? Man får jo ikke svaret før etter uke 12 ettersom jeg forstod det😅

I hvert fall i det offentlige, de tar ikke prøven en gang før etter uke 12 fordi de kombinerer det med diagnostisk tidlig ultralyd. Så det er kun privat man kan få nipt tidligere enn uke 12 i Norge. Noe som også er litt problematisk, siden de med størst risiko for at noe er feil med barnet får da veldig sen beskjed (opp til tre uker svartid, så kommer fostervannsprøve med svartid for å være helt sikker) og hvis de skal ta abort så blir det en veldig senabort, med alt hva det innebærer av ekstra byråkrati, nemd, smerter, traume og vanskelige etiske beslutninger.

Anonymkode: ea359...486

AnonymBruker
Skrevet

Tok NIPT i Gøteborg i uke 10, fikk da vite kjønnet. NIPT er jo 100% sikker på dette m kjønn, så føltes fint å få det bekreftet på den måten, istedet for den mer usikre metoden med UL. Selv om motivasjonen for testen selvsagt var å screene for genfeil, kjønn var bare en bi-greie.

Anonymkode: fd9d5...8de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

De som tar NIPT privat i Norge kan få svar før uke 12. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er vel i uke 10 det er vanlig å ta denne, nettopp så man rekker få svaret før uke 12 dersom noe skulle være galt (og så slipper man søke om sen abort). 

Anonymkode: 87edd...6ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

klinikker i Danmark tilbyr som sagt NIPT fra uke 9, så da jeg var i starten av uke 10 hadde jeg allerede fått vite kjønn og status på kromomavvik. Veldig fornøyd.

Anonymkode: be983...c9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 15.43):

klinikker i Danmark tilbyr som sagt NIPT fra uke 9, så da jeg var i starten av uke 10 hadde jeg allerede fått vite kjønn og status på kromomavvik. Veldig fornøyd.

Anonymkode: be983...c9f

Hvilken klinikk brukte du?😊

Skrevet
Alisa90 skrev (4 timer siden):

Hvilken klinikk brukte du?😊

Samme her. Brukte Ultralydklinikken.dk 

Anbefales!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 23.18):

Det er ikke helt rett. Sykdommen må være veldig graverende. Jeg er bærer av en kjønnsbunden sykdom. Den er dog håndterbar med moderne medisin(men veldig farlig før i tiden.). Ingen tilbud om NIPT her i gården. 

Anonymkode: ebad7...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...