Gå til innhold

Bryllupsfotograf med shabby antrekk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger vært i bryllup, og merket meg at fotografen kler seg veldig shabby og i stor kontrast til anledningen. F.eks. i joggebukse eller slitte utvasket tights. Jeg hadde tenkt at det var normalt å ha et litt pent antrekk når man jobber i slike formelle arrangement, type sånn man gjerne ville gå kledd på et kontor med kundekontakt. Trenger en forventningsavklaring før jeg selv en gang skal gifte meg; er dette helt på jordet å mene noe om? Hvis jeg skulle velge mellom ulike fotografer som var like flinke, så hadde jeg valgt en som delte samme filosofi, men vet ikke om hvordan man evt. skulle funnet utav det 🙈 

Anonymkode: 575e3...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mariama

Kanskje bilder på nettsiden eller Google kan hi et hint? Insta?

Veldig rart å dukke opp i shabby klær. Hadde tenkt jeg skulle være som scenearbeidere på teater og stilt i nøytralt, svart antrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å tenke på at det finnes ikke kun én type bryllupsfotograf. Det er nok flere av disse du beskriver som holder til på "bygda" som egentlig driver litt på hobbynivå og som derfor ikke tar oppgaven så seriøst.

Det er egentlig ganske lett å finne ut av dette ved å undersøke de forskjellige fotografene litt. Som sagt i posten over her - følg med på Instagram og nettsiden. Mange av dem som driver "stort" innen bryllupsfotografering er veldig aktive på sosiale medier og nett generelt og det skal nok være lett å få en følelse for hvordan denne personen er. De legger gjerne også ut "behind the scenes" når de fotograferer i bryllup slik at man faktisk ser hva de har på seg.

Anonymkode: 51466...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lurt å møte fotografen din før bryllupet, kanskje ta en tur på cafe sammen, ta en kaffe. Snakk om forventningene du har, se hva de har på seg når de møter deg. Det er nok endel fotografer som ikke tenker på hva de har på seg, siden de ikke skal være på bildene. 

Anonymkode: fdb5f...a2a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ikke forventer at deres utseende har så mye å si, siden de ikke er en gjest eller en gang er en bekjent? Det er jo ikke slik at de skal mingle eller være en del av selskapet, på en måte. 

Det blir litt rart å si "vi forventer at du pynter deg da det er viktig for oss at du tar deg godt ut i selskapet" Ganske merkelig. Men det er også merkelig å gå som en slask. Det gjør jeg ikke på jobb ihvertfall.

Endret av lillevill
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man å foresten være ganske aktiv som fotograf også, ned på gulvet, klatre på ting, bli skitten. Er nok greit å ikke ha på finstasen da.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotografene er jo på jobb og må bøye seg, sette seg på huk, strekke seg, kanskje bære utstyr osv., så jeg skjønner godt at de ikke har penstasen på, men det er jo et stykke fra businessdrakt og pumps til utvasket tights med nupper og knær i.

Jeg tror ikke det er så lett å finne ut av på forhånd hva fotografen kommer til å iføre seg, og hvis du sier det direkte, vil du bli oppfattet som vrang og sær.

Men er det egentlig så nøye hva fotografen har på seg? Det er vel ikke sånn at bryllupet blir ødelagt selv om fotografen er i overkant bekvemmelig kledd? Jeg vil tro at gjestene skjønner at dette er fotografen som er på jobb, og det er jo ikke snakk om at en fotograf er med på bildene heller. 

Du har uansett ikke kontroll på at gjestene er iført klær som du selv synes er pene og kledelige, så når det gjelder antrekket til fotografen, hadde jeg ikke brukt energi på det, med mindre personen kommer skitten og uflidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt det er innafor å nevne i en lett tone at man helst ønsker at fotografen skal komme i nøytrale klær, og ikke grå joggebukser feks. Man kan jo bare nevne at man så dette på det forrige bryllupet man var på, og forstår at det kanskje er fordi det er en aktiv jobb og mann blir skitten etc., men gjerne noe i mørke farger eller lignende. Det må da vel være greit? Jeg er enig i at man ikke kan be dem om å pynte seg direkte. 

Anonymkode: d140e...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man å foresten være ganske aktiv som fotograf også, ned på gulvet, klatre på ting, bli skitten. Er nok greit å ikke ha på finstasen da.

Jeg har liggi/stått på kne inni et kratt for å få akkurat den perfekte vinkelen, for det var det eneste stedet jeg fikk med en gren som hang over/lente seg over objektet jeg skulle ta bilde av. Jeg jobber ikke med det lengre, men ikke pokker om jeg sitter i et kratt med ballkjole. 😂 

Når det er sagt, så gikk jeg heller aldri i slitte og fæle klær. Gikk i vanlig t-skjorte eller genser, og vanlig lett og ledig bukse. 

Anonymkode: 12410...63f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er ok med behagelige klær. Men bør jo være rene og hele. For kvinner finnes det jo myke bukser/tights. Har alltid sett for meg at fotografene klær seg i mørke klær for å ikke stikke seg særlig ut. 

Anonymkode: 3e42b...784

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...