AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #21 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så stenge folk er! Jeg hadde selv er friår etter videregående. Bodde hjemme, bidro lite, jobbet litt og sparte alt. Det ble faktisk folk av meg, tro det eller ei! Jeg tok høyere utdannelse, kjøpte leilighet, spinket og sparte og hadde lite penger i mange år. Men jeg ble ikke ødelagt av å surre litt etter videregående altså,… I dag har jeg god økonomi og er den som hjelper og stiller opp for mine foreldre som begynner å bli gamle. Hvis oppdragelsen er god ødelegges ikke holdninger og verdier den dagen man fyller 18 og ikke står helt på egne ben. Anonymkode: 4e135...50f Jeg tenker at det spiller en rolle her at mor faktisk sliter med å få det til å gå rundt som det er. Å betale for den voksne sønnen går hardt ut over mors økonomi. Hun har jobbet og slitt og virkelig ofret seg for å gi barna sine en god barndom. At sønnen da skal slaske rundt i åtte måneder uten å gjøre en dritt, uten å bidra, uten å jobbe, leve på mors penger… Det er rett og slett en innmari dårlig måte å anerkjenne det mor har gjort i alle år, og alt hun har ofret. Ja, det er en forelders jobb å forsørge barna sine. Men det betyr ikke at man ikke bør være takknemlig for det, eller at det er greit å leve på mors penger uten å gjøre noe som helst. Selvsagt skal ikke mor snu på krona for å forsørge sønnen mens han sitter hjemme. Å bare ta seg fri et halvt år er et privilegium de fleste av oss ikke har. Å ha samvittighet til det mens mor jobber og sliter… Det sier noe om verdiene. Anonymkode: f5014...552 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #22 Skrevet 7. mars 2022 Vært på skole siden 7 års alder og er nå ferdig i alder av 18 år og har fått gode resultater. Han har sommerjobb til sommeren. Man har bare ett liv. Han skal bare være tenåring en gang. La han ha det gøy og rolig før han skal i militæret.. Anonymkode: ab6b3...9ec 1
AnonymBruker 42 Skrevet 7. mars 2022 #23 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror den beste måten å finne ut av slikt på er å ha en tung dritt jobb som gjør at de skjønner verdien av utdanning. Anonymkode: d98e3...9a7 Ja - skal ikke se bort ifra det, men samtidig kan det jo også bidra til at man hopper på noe "lett og enkelt" som man har null interesse for, og bare for å "slippe" ... Ta viktige valg under "press" eller i desperasjon er ikke alltid det beste heller, føler jeg... "Verdien av utdanning" er heller ikke all verden om man ikke treffer skikkelig, IMO (selv om det selvsagt kan diskuteres)...
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #24 Skrevet 7. mars 2022 Får lyst til å spørre om dere bor i/nær by Og jeg får lyst til å spørre om hva han har snakket om at han har lyst til å gjøre med livet? Har han noen tanker om studier eller arbeid han har lyst til i voksenlivet? For meg høres det ut som om han er litt sliten, men kanskje det mest mangler "gnist". Han har vel også gått på vgs. under korona, og jeg ser for meg at mange elever nå er litt "sløve", de fikk jo en helt annerledes skolegang enn de fleste og har levd veldig på "lav energi" noe som ellers er unormalt i den alderen. Og han føler kanskje at han ikke "rekker noe" mellom sommer og jul. Men han kan jo begynne å ta fag, eller finne en kul jobb. Nå som korona-tiden er over så vil nok kulturlivet settes i gang igjen for fullt, så om han har interesse for det så burde han jo søkt seg jobb innafor konsertsteder, festivaler ol. Sommern 2022 blir nok en kultureksplosjon selv om den ikke går i 110% (mange aktører som ikke har rukket å få i gang alt, vi visste jo ikke når det kom til å gå over). Får han seg en jobb i sommer som er litt "kul", hvor han henger med andre unge, så kan det hende han får nye impulser og møter andre som står litt i samme situasjon (og møter ungdom som tar mer ansvar, positiv påvirkning, som ikke kommer fra en "masende" mamma) -som igjen gjør at han får satt i gang seg selv ifh. f.eks jobb før høsten kommer (eller søke fag på restplass, det finnes flere ting som bare varer ett semester). Nye impulser og finne seg en jobb som er "kul", det er altså mine råd. Anonymkode: 5a4bc...3b8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #25 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vært på skole siden 7 års alder og er nå ferdig i alder av 18 år og har fått gode resultater. Han har sommerjobb til sommeren. Man har bare ett liv. Han skal bare være tenåring en gang. La han ha det gøy og rolig før han skal i militæret.. Anonymkode: ab6b3...9ec Det er ikke alle som driter penger, skjønner du. TS skriver jo at hun sliter med å få økonomien til å gå rundt. Sønnen kan lett få seg jobb selv om det bare er midlertidig. Han kan få jobb via vikarbyrå, jobbe i butikk, lager, sykehjem, assistent i en bolig for utviklingshemmede, assistent på SFO. Jeg hadde aldri akseptert at en voksen sønn bare satt hjemme og drev dank. Det er dyrt med tenåringsgutter i hus, de spiser mye. Syns ikke det er urimelig at sønnen bidrar med en tusenlapp eller to i måneden og hjelper til med husarbeid og middag i ny og ne. Jeg var en egoistisk dust selv det ene året jeg bodde hjemme etter vgs, det som hjalp var at moren min tvang meg til å se på budsjettet hennes og hva det kostet med tlf, strøm, mat etc. Hun sa hun ikke hadde råd at jeg bodde hjemme uten at jeg bidro. Anonymkode: 7f6e5...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #26 Skrevet 7. mars 2022 I det minste bør han få konkrete oppgaver hjemme. Og det bør følges opp. Men nå vet jeg jo ikke hvor mye han har bidratt hjemme tidligere? Håper virkelig han er godt vant med å lage litt mat, gå ut med søpla, støvsuge, vaske klær m.m. Hvis ikke, så har TS feilet i ganske mange år. Han kan bidra mye fremover hjemme. Og få betalt litt, i form av mobilabonnement, litt klær m.m.. I verste fall, har TS oppdratt gutten til at han ikke trenger å gjør noe husarbeid. Da har hun (og han) et problem. Anonymkode: a8db6...87d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #27 Skrevet 7. mars 2022 Han må skaffe seg en jobb det halve året, om det så er deltid. Anonymkode: 4a32a...f9b
Gjest ti10 Skrevet 7. mars 2022 #28 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synes også lite om å bare gå hjemme og tralle i et halvt år, men det er virkelig ikke lett å skaffe seg en deltidsstilling med varighet på 6 mnd dersom det var det du hadde i tankene. Er det ikke mulig at han har sommerjobb som normalt (noen sommerjobber ønsker jo at man jobber ut hele august om man har mulighet), bruker tid på å dyrke en ny hobby om det så er programmering i Python eller fjellklatring, kanskje noe veldedig arbeid, og får en god del flere faste oppgaver i hjemmet? Anonymkode: cad6a...82c Jo, det er faktisk lett å få seg jobb nå. Hvis det er et tidspunkt det er greit å være arbeidssøker på, så er det nå. Jeg vet om flere som sliter med å få ansatte til ulike typer butikker, kaféer, restauranter osv. Både akkurat nå og for sommeren. Og hvis gutten fremstår hyggelig og sympatisk, er ikke det korte tidsrommet noe problem. Dette er uansett bransjer med stort gjennomtrekk, forskjellen her er jo at arbeidsgiveren kommer til å vite om at gutten slutter i januar, altså er det forutsigbart og kan planlegges for.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #29 Skrevet 8. mars 2022 Jeg hadde krevd at han tok en deltidsstilling i det minste. Ellers ser jeg null problem med å ta et friår eller to, så lenge man jobber. Her er det bare snakk om et halvt år før han skal i militæret til og med. Mange har godt av å ha litt tid på å modnes, bli kjent med seg selv og finne ut hvor de vil i livet. Mye bedre det enn å hoppe på studie etter studie som viser seg å være feil. Han er ung og har mange, mange år på seg ennå. Anonymkode: d225b...b93
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå