Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen skal ut i militæret i januar 2023, blir ferdig på videregående nå til sommeren. 
Han har jobbet godt på skolen, men har nå funnet ut at han skal slappe av fra sommeren til januar. Det er her jeg steiler!

Som alenemor til han og lillesøsteren, har jeg jobbet hardt for å få endene til og møtes. Gjort alt for at de ikke skal mangle noen ting. 

Føler ikke at sønnen min har forstått så mye av hva som venter han som student. Jeg har forsøkt å fortelle han litt, men det når ikke inn. Det ironiske er at han selv er svært møysommelig når det kommer til egne penger. Sløser aldri med penger han har jobbet for på sommeren.

Tenker at det er tragisk at han ikke har planer om å jobbe for å legge seg opp noe. Orker ikke tanken på å ha en slask gående hjemme et halv år. Han er også dårlig på husarbeid, så dette ser jeg mørkt på. 

Noen erfaringer eller tips?

Anonymkode: 47c1d...283

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når han er ferdig på videregående, så har jo ikke du forsørgerplikt lenger. Så da får du bare si, at da betaler ikke du for noe lenger, ikke lommepenger, ikke telefon, trening eller busskort. Da må han betale alt selv. 

Anonymkode: 01ec1...ef9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips: 

La nå guttungen slappe av litt, før han forlater redet! 

Anonymkode: adb1b...066

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da setter du krav at så lenge han skal bo hjemme så må han bidra økonomisk og med husarbeid, blant annet skaffe seg en jobn.

Sånn i bunn er det jo din egen feil at han ikke bidrar og hjelper til da det er du som har stått for oppdragelsen. Også med tanke på at du ikke setter krav til han og faktisk lar han bo hjemme uten å gjøre noe. Du har nok gjort han litt for mange bjørnetjenester oppigjennom. 

Anonymkode: c30eb...5fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes også lite om å bare gå hjemme og tralle i et halvt år, men det er virkelig ikke lett å skaffe seg en deltidsstilling med varighet på 6 mnd dersom det var det du hadde i tankene.

Er det ikke mulig at han har sommerjobb som normalt (noen sommerjobber ønsker jo at man jobber ut hele august om man har mulighet), bruker tid på å dyrke en ny hobby om det så er programmering i Python eller fjellklatring, kanskje noe veldedig arbeid, og får en god del flere faste oppgaver i hjemmet? 

Anonymkode: cad6a...82c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan det fungere å sette seg ned med ham og realitetsorientere ham litt på dine valg her i livet - hvordan du som alenemor har kjempet for å få det til å gå rundt i alle år? Ikke for å guilttrippe, selvsagt - men for at han skal forstå? 

Rett og slett være ærlig på at du ikke orker å jobbe så hardt samtidig, og snu på krona for å forsørge ham - som han går hjemme og ikke gjør noe? At det selvsagt har vært verdt å jobbe så hardt for kunne gi de en trygg og god barndom, og du forsørger de med glede mens de er elever. Men han synes vel ikke det er fair at du skal jobbe så hardt og snu på krona mens han går hjemme og får servert alt på et gullfat? 

Det er ikke normalt å være 19 år og ta seg åtte måneder ferie. Og du kan absolutt sette foten ned.

Anonymkode: f5014...552

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare stille krav. Han er ikke en bjørn, han kan ikke gå i gi.

Er far i bildet?

Anonymkode: 020a7...eed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der har vi vært - guttungen tok seg ett friår etter vgs. 

Det var hans valg. 

Vårt valg var å ikke gi han penger, ikke vaske klærne hans, ikke rydde/ vaske etter han, og kun lage middag til han de gangene han bad om å bli inkludert. (Det med middagen var for å ikke lage mat til en som ikke var hjemme/ ikke ville ha middag). 

Han endte opp som vikar i barneskolen, der er de alltid glad for unge menn :) 

Anonymkode: b4deb...eff

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Når han er ferdig på videregående, så har jo ikke du forsørgerplikt lenger. Så da får du bare si, at da betaler ikke du for noe lenger, ikke lommepenger, ikke telefon, trening eller busskort. Da må han betale alt selv. 

Så enkelt er det å gi råd til foreldre om hvordan forhandle med egne barn.. har det falt deg inn at det er hennes sønn du snakker om? 

Anonymkode: 613f2...c22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så enkelt er det å gi råd til foreldre om hvordan forhandle med egne barn.. har det falt deg inn at det er hennes sønn du snakker om? 

Anonymkode: 613f2...c22

Det gjorde jeg med mitt barn. For meg er det uaktuelt å forsørge en 19 åring, som ikke går på skole, og ikke vil jobbe. Skal man da gi lommepenger, betale telefon osv da? Barnet fikk denne beskjeden i god tid da, før barnet ble ferdig på videregående. Så jobb skaffet barnet seg som 17 åring. 

Men jeg kaster de jo ikke ut, de får bo gratis hjemme, og får mat. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo fortelle han hvor lav dagsatsen i militæret er, mulig han får lyst til å ha noe penger i bakhånd når den tid kommer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han ikke skal i militæret før i januar 2023; Hvorfor søker han seg ikke inn på et studie og søker permisjon fra studiet pga. verneplikt etter et halvår? :klo: 
Han kommer temmelig sent i gang med utdanningen sin dersom han ikke skal begynne før våren 2024, evt. høsten samme år, så hvorfor ikke starte til høsten og da komme seg ut i fast jobb et halvår raskere ? 

Anonymkode: a0025...00c

AnonymBruker
Skrevet

Han har absolutt muligheter til å få jobb. Ikke sikkert han får det, men han er kresen. Vil i beste fall jobbe litt av og til på en butikk han jobbet på i sommer. Blir ingenting fast her, har han fått beskjed om, de har det de trenger av ansatte.

Om jeg hadde sett at han hadde stått på og søkt jobber, hadde jeg vært mindre bekymret. 

Han vil ikke jobbe i en annen butikk, ikke jobbe på skole. 

Jeg kommer nok ikke til å gi han verken lommepenger eller klær. Jeg har såpass lav inntekt nå, at han har krav på sosialstønad om han ikke jobber. Tenker likevel og ikke gi han beskjed om dette, da jeg føler han vil leve for godt på det…

TS

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Her hadde jeg satt foten ned. Ikke aktuelt å forsørge en frisk 19-åring som vil ha fri for å gjøre ingenting. Hadde krevd studie eller arbeid. 

Tror det skal mye til for at en 19-åring som bor hjemme får sosialstønad. Det er ganske strenge regler for det, det er ikke noe man bare kan gå og kreve fordi man vil ha et friår.

Hvis han vet hva han ønsker å studere, er det jo den letteste ting i verden å få permisjon fra studiet for å avtjene førstegangstjeneste. 

Skrevet

Si at han er voksen og dermed kan gjøre som han vil, men at da får han også VÆRE voksen og finne et eget bosted (og finne ut av hvordan han skal betale for det) om planen hans er å dasse i flere måneder.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så stenge folk er! Jeg hadde selv er friår etter videregående. Bodde hjemme, bidro lite, jobbet litt og sparte alt. 

Det ble faktisk folk av meg, tro det eller ei! Jeg tok høyere utdannelse, kjøpte leilighet, spinket og sparte og hadde lite penger i mange år. Men jeg ble ikke ødelagt av å surre litt etter videregående altså,…

I dag har jeg god økonomi og er den som hjelper og stiller opp for mine foreldre som begynner å bli gamle. 

Hvis oppdragelsen er god ødelegges ikke holdninger og verdier den dagen man fyller 18 og ikke står helt på egne ben. 

Anonymkode: 4e135...50f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sønnen skal ut i militæret i januar 2023, blir ferdig på videregående nå til sommeren. 
Han har jobbet godt på skolen, men har nå funnet ut at han skal slappe av fra sommeren til januar. Det er her jeg steiler!

Som alenemor til han og lillesøsteren, har jeg jobbet hardt for å få endene til og møtes. Gjort alt for at de ikke skal mangle noen ting. 

Føler ikke at sønnen min har forstått så mye av hva som venter han som student. Jeg har forsøkt å fortelle han litt, men det når ikke inn. Det ironiske er at han selv er svært møysommelig når det kommer til egne penger. Sløser aldri med penger han har jobbet for på sommeren.

Tenker at det er tragisk at han ikke har planer om å jobbe for å legge seg opp noe. Orker ikke tanken på å ha en slask gående hjemme et halv år. Han er også dårlig på husarbeid, så dette ser jeg mørkt på. 

VGs frem til sommeren og sommerjobb etterpå. Og militæret i januar. Syntes det er ok jeg. 

Han har vist at han jobber med skole og jobb, og har planer med militæret og studier. Da er det ok. Hadde han hatt null videre plan så hadde det vært noe annet. 

Anonymkode: 168ac...2bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje "søler" sønnen din bort tiden og tar det som en ferie, og kanskje får han tid til å reflektere skikkelig over videre valg og treffer skikkelig når han først kommer i sving...  Hva som blir riktig eller feil for deg og din sønn er det ingen som vet, men om jeg hadde hatt en sønn/datter som ville ta en pause etter videregående (og garantert kunne ha hatt godt av det)  - så hadde jeg definitivt oppfordret til det fremfor å bare kaste seg på noe for "ordens", og for min skyld, jaffal... 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor direkte har du vært med tanke på hva som venter i voksenlivet og studiene? Han er voksen nok til å få det servert uten innpakning og konsekvensene av å leve latmannslivet.

Hadde sagt rett ut at de valgene han gjør nå med tanke på arbeidsinnsats kan få konsekvenser for lang tid fremover. Du kan jo minne han på at hvis han noen gang tenker på å kjøpe seg en bolig så trengs det penger så det er lurt å begynne å tenke langsiktig tidlig.

Hadde skrudd igjen krana og vært bestemt på at det er slutt på penger og at han må begynne å betale sine egne regninger og en liten sum i husleie hos deg fra mnd etter han har fylt 18 år.

Anonymkode: d98e3...9a7

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Beeblebrox said:

Kanskje "søler" sønnen din bort tiden og tar det som en ferie, og kanskje får han tid til å reflektere skikkelig over videre valg og treffer skikkelig når han først kommer i sving...  Hva som blir riktig eller feil for deg og din sønn er det ingen som vet, men om jeg hadde hatt en sønn/datter som ville ta en pause etter videregående (og garantert kunne ha hatt godt av det)  - så hadde jeg definitivt oppfordret til det fremfor å bare kaste seg på noe for "ordens", og for min skyld, jaffal... 

Jeg tror den beste måten å finne ut av slikt på er å ha en tung dritt jobb som gjør at de skjønner verdien av utdanning.

Anonymkode: d98e3...9a7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...